• Anonym (Nere)

    Bra amh värde men blir aldrig gravid?

    Jag och min kille har aktivt försökt skaffa barn under ett årstid, ledde aldrig till graviditet så nu är vi under utredning. Jag är 31 och sambon 41 år. Vi har lämnat prover och inget avvikande sa gynekologen där. Som sagt amh- värdet låg på 4,0 viket är tydligen väldigt bra enligt henne, men varför händer det inget..

    Har alltid regelbunden mens och har fått pos utslag på ägglossningstester. 

  • Svar på tråden Bra amh värde men blir aldrig gravid?
  • Anonym (Hej)

    1. AMH säger väldigt lite i sig. Hur ser allt annat ut. Är du säker på att du ägglossar? Har du tillräckligt många dagar mellan ÄL och mens? Har du tillräckligt högs progesteronnivåer? Östrogennivåer? M.m. m.m. m.m.

    2. 50% av infertilitet är pga mannen. Är han kollad?

  • Anonym (Nere)
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-09 20:01:12 följande:

    1. AMH säger väldigt lite i sig. Hur ser allt annat ut. Är du säker på att du ägglossar? Har du tillräckligt många dagar mellan ÄL och mens? Har du tillräckligt högs progesteronnivåer? Östrogennivåer? M.m. m.m. m.m.

    2. 50% av infertilitet är pga mannen. Är han kollad?


     


    Hej och tack för svaret. 

    Mina provsvar var lite snabbare, jo sambon fick lämna prov för att klargöra spermiers mängd och rörlighet, vet inget om svaret där. 

    Jaha oj, ursäkta min okunnighet men betyder det också att jag kanske har dålig äggkvalite eller sånt upptäcker man kanske endast vid äggplock vid eventuell ivf?

    Jag har alltid 14 dagar mellan ägglossning och mens. Fick lämna blodprov på mensens tredje dag och så här var resultatet:

    T4: 18
    TSH: 2,3
    Östradiol: 199
    FSH: 6,2
    AMH: 4,0
    LH: 6,3
    Prolaktin: 529
    Testosteron: 1,4
    Progesteron: 55 (prov lämnad en veckan efter beräknad ägglossning) 
       

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Nere) skrev 2023-08-10 03:15:24 följande:

     


    Hej och tack för svaret. 

    Mina provsvar var lite snabbare, jo sambon fick lämna prov för att klargöra spermiers mängd och rörlighet, vet inget om svaret där. 

    Jaha oj, ursäkta min okunnighet men betyder det också att jag kanske har dålig äggkvalite eller sånt upptäcker man kanske endast vid äggplock vid eventuell ivf?

    Jag har alltid 14 dagar mellan ägglossning och mens. Fick lämna blodprov på mensens tredje dag och så här var resultatet:

    T4: 18
    TSH: 2,3
    Östradiol: 199
    FSH: 6,2
    AMH: 4,0
    LH: 6,3
    Prolaktin: 529
    Testosteron: 1,4
    Progesteron: 55 (prov lämnad en veckan efter beräknad ägglossning) 
       


    Dålig äggkvalitet är sällan något man "bara har" utan det handlar mer om din generella hormonhälsa. Har kroppen rätt förutsättningar för en bra ägglossning och för att orka med en graviditet? Jag kan inte säga något om dina provsvar, men de säger egentligen inte heller allt då de också behöver kompletteras med information som vitamin- och mineralnivåer, sömnvanor, matvanor, allmänt mående... Samt hur din man äter, sover, tränar, osv och förstås hans provresultat. 

    Jag skulle tipsa att börja läsa på via källor på internet. Jenny Koos (@vulverine på Instagram) är en fantastisk källa. @women.sync är också en bra källa. 
  • Anonym (Nere)
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-10 07:21:04 följande:
    Dålig äggkvalitet är sällan något man "bara har" utan det handlar mer om din generella hormonhälsa. Har kroppen rätt förutsättningar för en bra ägglossning och för att orka med en graviditet? Jag kan inte säga något om dina provsvar, men de säger egentligen inte heller allt då de också behöver kompletteras med information som vitamin- och mineralnivåer, sömnvanor, matvanor, allmänt mående... Samt hur din man äter, sover, tränar, osv och förstås hans provresultat. 

    Jag skulle tipsa att börja läsa på via källor på internet. Jenny Koos (@vulverine på Instagram) är en fantastisk källa. @women.sync är också en bra källa. 
    Ok tack, ska kika lite det du länkade till 
Svar på tråden Bra amh värde men blir aldrig gravid?