• Anonym (nej tack)

Man: har du blivit antastad?

Det pratas sällan om att män utsätts för ovälkommen beröring. Dels är det väl inte lika vanligt som att kvinnor utsätts, men jag tror också att det är en fråga om genus. Att det förväntas vara någonting närmast komiskt. Jag lider inte direkt av detta men det har varit ovälkomna och i stunden otrevliga upplevelser.

Jag har:

- Blivit tungkysst (försök till) av berusad kvinna på stan. Var då omkring 25 år.
    - Blivit klämd på rumpan av främmande man på tunnelbanan nattetid (runt 25 då också)
    - blivit klämd mellan benen av berusad 60+vännina till min mamma (runt 30).

Säkert nåt mer. Har andra män liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Man: har du blivit antastad?
  • Anonym (Blunder)

Vaknat av att min väninna bestiger mig, dvs för in kuken och börjar rida mig.
    Vi var vänner men inte sexuellt. Det var över gränsen och vänskapen dog nog där dessvärre.
    Tafsningar och verbala oanständigheter blev jag utsatt för från typ 18-års ålder.
    tror de flesta delar dessa upplevelser.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Blunder) skrev 2023-08-10 21:29:20 följande:

Vaknat av att min väninna bestiger mig, dvs för in kuken och börjar rida mig.
    Vi var vänner men inte sexuellt. Det var över gränsen och vänskapen dog nog där dessvärre.
    Tafsningar och verbala oanständigheter blev jag utsatt för från typ 18-års ålder.
    tror de flesta delar dessa upplevelser.

Det är ju förfan våldtäkt. Det går väl anmäla fast det har gått flera år 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Slagen)

Flera gånger i alla åldrar. Allt ifrån grepp i skrevet till klappar på rumpan och försök till sex när jag sover. Har diskuterat detta med killkompisar och alla säger samma sak. Det förväntas bara av oss att vi ska se det som positivt och att säga att man inte gillar det som man brukar hånas. Detsamma gäller våld av kvinnor mot män. Det är så tabubelagt att många inte ens tror att det förekommer och en polisanmälan kan skrattas bort. Att kvinnor slår så löst och att en man ska kunna ta det är vanliga åsikter. Därför säger män oftast ingenting om det. 

• Anonym (Mx)

Vart är alla kvinnor på FL som fördömer detta beteende?

• Valuta2019
    Anonym (Mx) skrev 2023-08-11 19:53:18 följande:

jag är en man och jag är så trött på att man ska göra allt till kön fråga. män är olika kvinnor är olika. alla ha inte samma beteende 
  • Anonym (Wendel)

Jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats är där har jag blivit tafsad på och utsatt för diverse skamliga förslag, framförallt i lunchrummet som ett skämt för alla att garva åt. I samband med att vi väntade på att chefen skulle komma till ett APT hade ett stort antal av kvinnorna på plats en omröstning kring vem av oss tre män på arbetsplatsen som är sexigast, en av oss var närvarande på mötet. 

• Anonym (M)

De tror inte på historierna.
  • Anonym (Har hänt några gånger)

Jag blev ibland tafsad på från att jag var 16 till ungefär 23. Aldrig efter det. Jag kan spekulera i varför men det blir en halv roman. Kortfattat: De vågar inte tafsa på en vuxen man bara någon de uppfattar som pojke inte man.

En grupp kvinnor är nog bara kapabla att tafsa om de är berusade i grupp med andra berusade kvinnor och det är väldigt flamsig stämning. Ser det mer som en grupptryckgrej där man tävlar mot varandra vem som är dräggigast, än att det egentligen är särskilt sexuellt. De attackerar röv med handen och som värst biceps eller trapezius med mun och tunga.  

Förutom det, så är det en annan grupp tafsande kvinnor, också berusade. Nästan alltid 40+. Av någon anledning har de antingen kläder eller accessoarer i antingen kattdjursmönstrat eller zebramönstrat, de vågar tafsa både ensamma och i grupp och det är grövre saker än tidigare grupp. De försöker köra sin LM-röd-doftande tunga ner i ens hals och händerna går direkt på skrevet. Det här ihop med skamliga förslag (där den tidigare gruppen skrattar och flamsar väser de här istället "Vill du knulla?" eller ännu värre "Vi ska knulla" där det inte ens är formulerat som en fråga) 

Postman skrev 2023-08-11 22:24:07 följande:

Oja det har jag, av en hel del kvinnor och några män. 

Även män slutade agera så mot mig när jag blev lite äldre. Jag tror ärligt talat att jag skulle kunna gå till vilken gaybar som helst utan att bli antastad numera. Men på gaybar när jag var runt 20 (polaren är gay men vågade aldrig gå själv) så kunde röven vara öm efter alla daskningar man kunde få. 
  • Anonym (Bockstensballen)
    Valuta2019 skrev 2023-08-11 21:10:13 följande:
    jag är en man och jag är så trött på att man ska göra allt till kön fråga. män är olika kvinnor är olika. alla ha inte samma beteende 
    Sant, men man kan ändå ana ett mönster. Ställ samma fråga på Flashback och man kan vara ganska säker på hur svaren blir. Likväl skulle jag aldrig vända mig till FB för relationsråd.

Jag kom på ett undantag när kvinnor tafsat på mig som vuxen. Det är tafsande i handling men är demonstrativt.  Det här har jag vart med om ett fåtal gånger. Kvinnliga kollegor pratar om sliskiga män som tafsat på dem, och för att illustrera vad mannen gjorde så har de gjort det på mig, där de själv spelat rollen av mannen som antastade henne och jag då hamnat i rollen som henne. De tafsar aldrig på varandra utan alltid mig vid den typen av tafs-demonstration.

Det är väldigt "WTF?" över det. Ja jag förstår att du upplevde det där obehagligt och behövde demonstrera för övriga...men wtf? Just det är så väldigt udda. Varför inte demonstrera på varandra istället?

• Anonym (Vård)

Frågan var ju ställd till män om det sker och inte vad kvinnor anser om det. 
    Jag svarade ändå trots att jag är kvinna. 
  • Anonym (Blunder)
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-10 21:36:25 följande:
    Det är ju förfan våldtäkt. Det går väl anmäla fast det har gått flera år 

Det kan det nog betecknas som idag men det är inte så enkelt.  
    Saken är att jag upplevde det inte som våldtäkt utan snarare "missbrukat förtroende".

Där fanns en sexuell spänning helt klart men vi var båda i förhållande och för min del så ville jag inte vara otrogen och min (och min partners) gräns gick vid sex.

Har tidigare och senare sovit tillsammans med kvinnliga vänner utan att något sådant har inträffat. 

• Anonym (Mannen)

Aldrig från någon kvinna men från män har det hänt flera gånger. Någon var riktigt obehaglig då jag blev rädd.

Anonym (Blunder) skrev 2023-08-12 09:36:07 följande:

Det kan det nog betecknas som idag men det är inte så enkelt.  
    Saken är att jag upplevde det inte som våldtäkt utan snarare "missbrukat förtroende".

Där fanns en sexuell spänning helt klart men vi var båda i förhållande och för min del så ville jag inte vara otrogen och min (och min partners) gräns gick vid sex.

Har tidigare och senare sovit tillsammans med kvinnliga vänner utan att något sådant har inträffat. 

Man får tyvärr vara lite realistisk i frågan. Det sker våldtäkter där mannen eller männen i plural är uppenbart skyldig/skyldiga men trots att det är rent absurt uppenbart att de borde straffas så frias det istället. Vad har då en vuxen man för chans att få en vuxen kvinna fälld för våldtäkt? Det är nog inte ens en mikroskopisk möjlighet.
  • Anonym (Masala)
    Anonym (Wendel) skrev 2023-08-11 21:16:21 följande:

Jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats är där har jag blivit tafsad på och utsatt för diverse skamliga förslag, framförallt i lunchrummet som ett skämt för alla att garva åt. I samband med att vi väntade på att chefen skulle komma till ett APT hade ett stort antal av kvinnorna på plats en omröstning kring vem av oss tre män på arbetsplatsen som är sexigast, en av oss var närvarande på mötet. 

På min förra arbetsplats och en mansdominerad avdelning hade männen en lista på "heta" kvinnor från hela företaget, som de ibland snackade om på lunchen.

Då låtsades vi 5 kvinnor av 50 på avd att vi hade en egen lista på män ett tag, och då blev det stort rabalder. En del män ville veta om de var med på listan, andra kände sig kränkta över att den fanns.

Så då vart det slut på snacket om heta listor, i alla fall.
  • Anonym (Masala)

Tappade bort slutklämmen:

Det enda som funkar är att utmana sånt skitbeteende och tafsande etc. var man än träffar på det. Ingen ska behöva bli tafsad på mot sin vilja och framförallt inte på jobbet.

Hade jag som facklig fått en sån anmälan från en ung man hade jag nog rivit håret av äckelkärringen själv.

Svar på tråden Man: har du blivit antastad?