• Boknördsmamma

Fördelar/nackdelar med 4 barn?

Hej alla!

Jag drömmer om ett 4e barn. Denna drömmen var starkast efter mitt tredje föddes, men sen försvann känslan ett tag pga mina andra barn är så vilda och det har lite jobbigt mellan mig och pappan till barnen. Barnen är fortfarande vilda men det blir bättre och det är mycket bättre igen mellan mig och min sambo, och nu är några vänner gravida och då har jag känt nu att längtan smugit sig tillbaka långsamt och nu slagit till hårt hos mig. 
    Jag har problem med graviditeterna med ont och illamående och så vidare men det känns som att det är värt det. Jag har ju alltid velat ha 4 barn.

Nu vill jag veta för och nackdelar med 4 eller fler barn. Bil har vi inte just nu och köper vi så blir det en 7 sitsig direkt. Men hur b ni med 4 barn? Bor ni trångt? Funkar det? Hur är det med resor? Allt praktiskt? 

Snälla berätta allt!

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar med 4 barn?
  • Anonym (4-mamma)

Det är dyrt. Länge. Stor bostad. Stor bil. Jag har 4 och rekommenderar det ej. Vi skulle stamnat vid två, helt klart. Hade orkat mer, har råd med mer, kanske inte varit skilda nu. Det är inget fel på barnen men jag och pappan borde tagit andra beslut. 

• Anonym (Rikke)

Nu har du ju redan tre barn. Men fyra är ganska många. 
    Jag är själv äldst i en skara på fyra, räddningen är nog dock att våra föräldrar spred ut oss. Det är nästan 13 år mellan äldsta och yngsta (helsyskon).
    Hade vi varit fyra stycken och tätt så hade tiden till var och en varit minimal, är min spontana analys så här i efterhand.
    Men å andra sidan - hade min mamma och pappa skaffat först två barn tätt och sen ett tredje så är det inte säkert att den fjärde funnits... eller ens nummer tre.
    Sånt VET man ju inte utan det är väl lätt att sitta i efterhand och analysera

Min mamma blev spådd och hade drömmar om fem barn har hon berättat, uppenbarligen nöjde de sig med fyra.
    Men jag personligen hade inte pressat relationen eller situationen enbart för "känslan" av att man ska ha fyra. Önskar man så kan man senare i livet skapa en situation där man blir en viktig vuxen för ett barn. Det är inte nödvändigt med blodsband. Små vilda barn blir sällan mindre i behov av tid och engagemang bara för att de blir äldre. 

• Valuta2019
    Boknördsmamma skrev 2023-08-13 15:00:12 följande:
    Fördelar/nackdelar med 4 barn?

Hej alla!

Jag drömmer om ett 4e barn. Denna drömmen var starkast efter mitt tredje föddes, men sen försvann känslan ett tag pga mina andra barn är så vilda och det har lite jobbigt mellan mig och pappan till barnen. Barnen är fortfarande vilda men det blir bättre och det är mycket bättre igen mellan mig och min sambo, och nu är några vänner gravida och då har jag känt nu att längtan smugit sig tillbaka långsamt och nu slagit till hårt hos mig. 
    Jag har problem med graviditeterna med ont och illamående och så vidare men det känns som att det är värt det. Jag har ju alltid velat ha 4 barn.

Nu vill jag veta för och nackdelar med 4 eller fler barn. Bil har vi inte just nu och köper vi så blir det en 7 sitsig direkt. Men hur b ni med 4 barn? Bor ni trångt? Funkar det? Hur är det med resor? Allt praktiskt? 

Snälla berätta allt!

Vad säger din sambo?
  • Anonym (Följer)

Vill också gärna veta ☺️

• Anonym (Beror på situationen)

Jag har ett barn med en man som har två vuxna barn sedan tidigare. 

Vi planerar ett fjärde barn nu. Men konceptet är ju att det är 26 år mellan hans första barn och vårt första barn. Hans vuxna barn är ju självständiga och det är väl mer att de vill hjälpa till. 

Men min kille börjar ju om helt nu på en ny kull. Det är inte riktigt samma sak.

• Anonym (E.)
    Anonym (Beror på situationen) skrev 2023-08-13 19:27:28 följande:

Jag har ett barn med en man som har två vuxna barn sedan tidigare. 

Vi planerar ett fjärde barn nu. Men konceptet är ju att det är 26 år mellan hans första barn och vårt första barn. Hans vuxna barn är ju självständiga och det är väl mer att de vill hjälpa till. 

Men min kille börjar ju om helt nu på en ny kull. Det är inte riktigt samma sak.

Nej, det är VERKLIGEN inte samma sak!
  • Anonym (7)

Jag har 3 och min sambo har 2. tillsammans har vi 2. Dvs totalt 7 barn. Jag älskar mina barn men det är periodvis extremt tufft. Vi har oftast 2 eller 5 hemma för sambons är väldigt sällan här. Det är dyrt och svårt att hålla alla nöjda. Vi tjänar båda ganska bra så vi har råd med ett stort hus med 7 sovrum, bil, mat och resor ändå. vi har även råd att hyra in barnvakt en till ett par ggr per vecka. Skulle aldrig rekommendera så många barn till en vän med tuff ekonomi. Vet ju inte ert läge men det skulle vara mitt svar. 

• Anonym (Tonårsmamma)

En riktigt bra relation och två goda inkomster bör ni ju ha i alla fall. Så att ni klarar den påfrestning det innebär med många barn och klarar ekonomin när barnen blir större, har fritidsintressen och behov av eget rum.

Vi stoppade av flera anledningar på tre barn och det passar oss bra. Nu när allt blivit så dyrt är jag tacksam över att vi har två bra inkomster. Huset har blivit runt 8.000 dyrare /månad (ränta + el) och tonåringar kostar. 

Ett idrotts- /sport /fritidsläger kostar 2-2.500 /barn, resor, restaurang, semestrar kostar ju också per person. Terminsavgifter för sport/idrott, utrustning? Eller vilken utflykt som helst. 

Ni får väl sätta er ner tillsammans och prata om era visioner för framtiden, på kort och på lång sikt. Lycka till!

• Anonym (E.)
    Anonym (7) skrev 2023-08-14 00:24:25 följande:

Jag har 3 och min sambo har 2. tillsammans har vi 2. Dvs totalt 7 barn. Jag älskar mina barn men det är periodvis extremt tufft. Vi har oftast 2 eller 5 hemma för sambons är väldigt sällan här. Det är dyrt och svårt att hålla alla nöjda. Vi tjänar båda ganska bra så vi har råd med ett stort hus med 7 sovrum, bil, mat och resor ändå. vi har även råd att hyra in barnvakt en till ett par ggr per vecka. Skulle aldrig rekommendera så många barn till en vän med tuff ekonomi. Vet ju inte ert läge men det skulle vara mitt svar. 

Fast det är ju stor skillnad på en styvfamilj och en kärnfamilj. För en styvfamilj är det - precis som du säger - nödvändigt med ett stort hus. På grund av att alla familjemedlemmarna måste ha möjlighet att dra sig tillbaka och vara för sig själva. Det är även nödvändigt med barnvakt och par- och egentid för de vuxna, för att de ska komma ifrån det kaos som lätt uppstår när man blandar barnaskaror.

I en kärnfamilj (en normalt fungerande sådan, får man kanske lov att tillägga) finns inte det behovet på samma sätt. Alla är nära varandra, alla kan vara avslappnade och sig själva inför varandra. 

Det finns människor som till och med tvingar sina barn att dela rum med styvsyskon, och då kan man ju inte tänka alls.
  • Anonym (H)

Har fyra barn. Det har funkat jättebra, visst större bil, hus behövs ju. Resor har funkat bra också även om det är lättare att hitta rum för en mindre familj. Jag har även valt att deltid, senare halvtid för att slippa ett stressigt ekorrehjul

• Anonym (Olliv)

Har ni råd även om ni blir sjuka eller arbetslösa? 

• Anonym (Tonårsmamma)

Tänkte på det här med ekonomin igen när jag fixade med ungarnas busskort idag. Här får dom busskort när dom går i grundskolan men inte gymnasiet. Så då blir det för höstterminen 810kr /barn för skolkortet + 900 för fritidskort (skolkorten gäller bara på vardagar och inte efter Kl 19). Så det blir ju en slant.

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med 4 barn?