• Nathaliesol

    Bo i etta (43kv) med 3- åring

    Jag vill skiljas och vi har ett barn på 3 år.
    svårt att hitta 2a och dyrt ( är just nu student)
     
    om vårt barn bor 2-2-3 och inte heltid med mig i en etta på 43 kv , är det liksom rimligt?

    fler som har det så? Hur har ni lagt upp möblering? Skiljevägg?
    måste barnet ha eget rum?


    jag är färdig med utb om 1,5 År och tänker hitta större då.

  • Svar på tråden Bo i etta (43kv) med 3- åring
  • fornminne

    Mindre barn behöver inte eget rum. För äldre barn är det önskvärt, men går det inte att ordna så går det inte. Är det bara du och din 3-åring, kommer det att fungera utmärkt för ditt barn i en etta på 43 kvm. I alla fall några år till. DU är nog den som kommer att tycka att det är jobbigast, även om ni delar av. Men visst går det.

    Slappna av. För ditt barn räcker det med en säng och gärna en lekhörna. Först när barnet blir äldre kommer andra behov.

  • Sisisisi

    Har du räknat med bostadsbidrag? Du får nog mer bidrag om du har en tvåa än en etta och då blir det kanske samma kostnad ändå? Så blev det iaf för mig när jag räknade på det för några år sedan. 

  • Xlr8

    En gammal arbetskollega reste jorden runt 3-4 gånger i en segelbåt, i typ 13år. Barnen var typ 2 och fyra år, sen föräldrar på det. Det var en 30 eller 40 foot segelbåt. Så däck ytan blir  väl någonstans halv mot dig eller något mindre än dig på 4 personer. 

  • blomman 2

    Ja absolut kan du och din 3 åring bo på 43 kvm.
    Jag och min dotter bodde på 50kvm ( vi hade en stor hall)
    och vi hade kunnat bo där flera år till ( en mycket bra gata med goa grannar och många barn) men jag fick möjlighet att köpa en lägenhet och det blev en trea.
    Min dotter valde att sova med mig i 12 år och hon lekte bara i rummet om en kompis var här men oftast valde de att sitta i köket eller i samma rum som mig😊
    Vår lilla lägenhet var jättemysig och vi hade mer kompisar över där än här vi bor nu, mitt barn hade en lek hörna i vardagsrummet som räckte gott och väl och vi sam sov i en större säng. Hade vi inte flyttat så hade jag fixat en bäddsoffa model dagbädd från Ikea ( dom hade den då vad jag minns) en säng som skulle funka som soffa under dagen med stora härliga kuddar och med en utdragbar säng under så den blev som en dubbelsäng. 
    Lätt att få ihop utan krångel.
    Kan bli hur mysigt som helst! 


    Man jobbar och är hemifrån så mycket ändå så det funkar i många år till. 


    Hade jag köpt en lägenhet idag hade jag skaffat mig en tvåa istället för en trea. 

  • Hyllemor

    Min man bodde i en 1:a med öppen planlösning på 39 kvadratmeter när vi var särbo då vår son var 3-6 år gammal + två katter. Upp till skolstart fungerade det mycket bra och var inga problem som helst. Ibland sov jag över där också, men då blev det lite trångt. Nu valde vi att bli sambo igen en tid efter att vår son börjat skolan, men om vi inte gjort så, hade vi planer att bygga mer på "höjden" med loftsäng och liknande så att vår son skulle få en egen vrå även hos pappa.


    Mitt bästa tips till dig, är att göra som min man gjorde, och se till att skaffa väldigt små och ihopfällbara möbler. IKEA har massor av den typen av möbler! Han hade den minsta och lättaste soffan från IKEA. Den kunde han utan bekymmer ställa på högkant när de behövde golvutrymme och framför soffan fanns ett brickbord som han fällde ihop och ställde bakom soffan vid behov. Matbordet var ett slagbord från IKEA som gick att fälla ihop och skjuta undan till väggen och de sov i de där stapelbara sängarna som gick att göra om till en soffa vid behov. När vår son sov hos mig, eller om de skulle ha gäster, så lyfte han upp sängen ovanpå den andra, så fick han mer utrymme.


    Förvaring är det viktigaste! Tänk utanför boxen - en garderob inne på toaletten för städgrejer till exempel, så kan städskåpet användas till leksaker. Min man täckte två av tre väggar med Billy-bokhyllor. Bortsett från böcker fanns där olika lådor med alltifrån strumpor och kalsonger till radiostyrda bilar och tågbana. På golvet hade de en "bilmatta" (sådan där med vägar på) och ovanpå den låg en mer neutral matta, som de rullade undan när sonen ville leka med bilar.

  • Mrs Moneybags

    Det är inget problem, en treåring vill ändå helst vara med mamma eller pappa. Bo i ettan tills du är färdig med studierna och har hittat ett jobb. 

Svar på tråden Bo i etta (43kv) med 3- åring