-
Skolbarn i badhusHej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå).Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna?
-
Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
-
Vore bättre att dela upp barngruppen på två och växla varannan vecka. Då kan en två personer åka med 8-9 barn, medan övriga är kvar på skolan.
-
Tja. Fler än två.Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 20:24:33 följande:Hur många vuxna ska du ha då, tio? 17? Det kan hända massor med saker med barn och vatten. Ändå har man väl typiskt sett 1-3 badvakter på ett hundratal personer också.
Som nån sa är MSBs rekommendation 1 vuxen på 3 barn och även om det kan vara svårt att nå i verkligheten tror jag inte myndigheten satt den av skämt eller jävelskap utan efter bedömning vad människor verkligen klarar av. MSB är ingen plojmyndighet.
Men att på 17 förskoleklassbarn åtminstone vara 3-4 vuxna varav 1-2 är utbildade på barn och vatten är verkligen inte orimligt. Barn i den åldern är snabba. Barn drunknar också tyst. Och det händer olyckor eftersom alla barn inte har vare sig vattenvana eller är eftertänksamma i den åldern. -
Är det inte pga att det i läroplanen ingår att barn ska lära sig simma? Dvs att skolväsendet ska se till att alla kan det? Det är det jag hört iaf som skäl.Anonym (?) skrev 2023-08-14 23:18:28 följande:
Att åka till badhuset med en förskoleklass en gång i veckan låter löjligt ofta. Förstår inte alls varför (ja, vet att du skrev vattenvana TS men jag köper inte det). Nej, jag skulle inte gillat om mina barn var iväg på de villkoren du beskrev med 2 personal på 17 barn...
Är själv förskollärare och skulle aldrig gått med på att arbeta så. Drunkningsolyckor sker SÅ lätt och snabbt! Det räcker med att säg ett barn snubblar vid kanten och behöver plåster - då är det plötsligt EN vuxen på 16 barn? Nej herregud vilket upplägg, som sagt att personalen ställer upp är helt sjukt...
-
Alla barn (skolor) i kommunen åker inte till badhuset i denna åldern. I grannkommunen börjar simskolan först i 3an (vilket jag ioförsig tycker är sent, men då får endast icke simkunniga barn åka med också så gruppen blir mindre så många redan lärt sig på annat håll vilket ioförsig är bra). Dessutom gäller ju detta bara vattenvana, dvs bad och lek, vilket jag inte tror är reglerat i läroplanen Utan endast görs för att underlätta simskolan som börjar om ett år. Enligt läraren fick mitt barn avstå detta om jag ville, men måste fortfarande följa med pga skolplikt och får då sitta vid kanten. hade det haft stöd i läroplanen borde ju barn inte få Avstå.Anonym (Nej) skrev 2023-08-15 08:09:59 följande:Är det inte pga att det i läroplanen ingår att barn ska lära sig simma? Dvs att skolväsendet ska se till att alla kan det? Det är det jag hört iaf som skäl.
Jag tycker dock det är superbra Att de åker och badar, men inte på bekostnad av säkerheten! -
Anonym (Nej) skrev 2023-08-15 08:09:59 följande:Är det inte pga att det i läroplanen ingår att barn ska lära sig simma? Dvs att skolväsendet ska se till att alla kan det? Det är det jag hört iaf som skäl.
Sorry för konstig text, lyckas inte skriva under citatet. Men precis som TS skrev så ingår det inte i läroplanen att barnen ska få "vattenvana" - simkunskaper kommer först senare i skolan och då är det inräknat i en del av idrotten vad jag förstått. Men i förskoleklass finns det ingen anledning att åka en gång i veckan till badhus, aldrig hört talas om det tidigare. -
Hur många barn har drunknat i badhus under de förutsättningarna ditt barn kommer ha? Om du ska vara orolig för precis allt ditt barn kommer utsättas för när du inte är med får du nog packa in barnet i bubbelplast och hålla det hemma.
-
Det hände i Skåne för ett par år sedan.Anonym (Chilla) skrev 2023-08-15 11:09:25 följande:
Hur många barn har drunknat i badhus under de förutsättningarna ditt barn kommer ha? Om du ska vara orolig för precis allt ditt barn kommer utsättas för när du inte är med får du nog packa in barnet i bubbelplast och hålla det hemma.
Och om det händer ett barn så är det ett barn för mycket. -
Nej, jag skulle nog välja att följa med samt göra det väldigt tydligt för övriga föräldrar och lärare att jag endast har koll på mitt eget barn på badet, så att de inte får för sig att jag är någon extrapersonal som de kan lita på, för den utbildningen har jag inte.
-
Ts- känner du några andra föräldrar? Prata i så fall ihop er.
Finns det någon parallellklass kanske barnet kan vara med under badtiden? Kan barnet bada med en annan klass en dag då du kan följa med?
-
Kan hända allt möjligt med barn, alla olyckor är lika onödiga. Men oddsen för att barnet ska drunkna under en ordnat utflykt är minimala, större risk att vara med i en bilolycka, eller nån annan olycka. Ska man aldrig utsätta sitt barn för någon form av risk så får man som sagt var packa in det i bubbelplast och hålla det hemma.molly50 skrev 2023-08-15 12:04:25 följande:Det hände i Skåne för ett par år sedan.
Och om det händer ett barn så är det ett barn för mycket. -
Fast man har ändå rätt att reagera när man tar med så extremt många färre vuxna än vad som rekommenderas, varav INGEN är simlärare eller särskilt utbildad med barn i vatten.Anonym (Chilla) skrev 2023-08-15 12:31:53 följande:Kan hända allt möjligt med barn, alla olyckor är lika onödiga. Men oddsen för att barnet ska drunkna under en ordnat utflykt är minimala, större risk att vara med i en bilolycka, eller nån annan olycka. Ska man aldrig utsätta sitt barn för någon form av risk så får man som sagt var packa in det i bubbelplast och hålla det hemma.
-
molly50 skrev 2023-08-15 12:04:25 följande:Det hände i Skåne för ett par år sedan.
Och om det händer ett barn så är det ett barn för mycket.Fast då var det mer än dubbelt så många barn och en bassäng där barnen inte bottnade i ena delen. I övrigt håller jag så klart helt med dig!
(Och jag tycker som sagt att två vuxna är för få. Om en måste gå ifrån blir ju den andra ensam.)
-
Så bara för att risken är liten så är det mer ok att utsätta det för saker som kan innebära fara,menar du?Anonym (Chilla) skrev 2023-08-15 12:31:53 följande:Kan hända allt möjligt med barn, alla olyckor är lika onödiga. Men oddsen för att barnet ska drunkna under en ordnat utflykt är minimala, större risk att vara med i en bilolycka, eller nån annan olycka. Ska man aldrig utsätta sitt barn för någon form av risk så får man som sagt var packa in det i bubbelplast och hålla det hemma.
-
Och då var det ju,i så fall,en ännu större anledning att inte gå dit med barnen,tycker jag.Anonym (Bellis) skrev 2023-08-15 13:06:44 följande:
Fast då var det mer än dubbelt så många barn och en bassäng där barnen inte bottnade i ena delen. I övrigt håller jag så klart helt med dig!
(Och jag tycker som sagt att två vuxna är för få. Om en måste gå ifrån blir ju den andra ensam.)
Man bör åtminstone ha tillräckligt med personal.
I synnerhet när barnen är så små. -
Nej det låter inte bra! När de hade simträning i min dotters skola var det två simlärare och två pedagog. Pedagogerna satt med barnen på kanten och simlärarna var med barnen i vattnet (klassen delades in i två grupper)