Stanna kvar eller lämna?
Hej, jag behöver lite råd och tankar från er kloka medlemmar.
Jag och min sambo har varit tillsammans i många, många år. Vi har två små barn och hus.
Vi har haft det extremt dåligt i vår relation i flera år, men det hela eskalerade i och med min graviditet nummer två. Jag var helt ensam under min graviditet, jag fick inte prata om graviditeten eller hur jag mådde för då fick han ångest. Sedan dess har det hänt mycket och jag känner att han inte är det stöd man kan förvänta sig av en partner. Respekten för varann har varit mycket låg. Han är sur, tvär, bitter och oerhört negativ. Han tar inte ansvar för sina handlingar och skyller oftast allt på mig. Han har oftast prioriterat bort mig och barnen framför sina egna intressen. Han har flytt undan och har svårt att vara närvarande även om han fysiskt är på plats. Jag har länge misstänkt att han bär på en depression men han har vägrat söka hjälp. Han saknar driv och jag får dra det absolut största lasset vad gäller barn, hus och hem. Jag känner mig både fysiskt och emotionellt utbränd.
För några veckor sedan bestämde jag mig för att lämna honom och flytta. Han blev oerhört ledsen (även om han förstår mig). Han har bönat och bett om att få en andra chans. Han har tagit kontakt med sjukvården och beter sig nu som en drömsambo och far till barnen. Jag har svårt att lita på denna nya person, hur kan han plötsligt bete sig så som jag alltid velat att han ska göra? Mina romantiska känslor är borta för honom. Han vred ut det sista innan jag bestämde mig för att jag vill leva ensam och ha barnen varannan vecka. Nu står jag här och har väl antagligen gett honom en andra chans fast jag känner mig helt tom känslomässigt. Jag vill fortfarande ha mitt eget boende men vågar inte nämna det eftersom han då blir så oerhört förtvivlad och ledsen. Jag har fått lånelöfte och hittat ett hus jag skulle kunna köpa, men jag vet inte om sambon har möjlighet att behålla vårt nuvarande hus ensam, vilket såklart vore idealiskt för våra barn. Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka? Jag känner en viss stress över att förlora huset jag funnit till några andra intressenter och att hela jag skriker efter att få bo ensam. Tror ni att jag kan få tillbaka mina känslor för min sambo, just nu känns det som om jag inte ens vill ha tillbaka dem.