• Anonym (Cecilia)

Tonåring med omvårdnadsbidrag vill bo mer hos mig, hur fördela?

Vi har tidigare haft varannan vecka men vi ska prova att barnet bor mer hos mig, med undantag för varannan helg. Barnet kommer alltså att vara hos mig 10 dagar mer per månad.
    Förhoppningsvis är detta något tillfälligt men jag har inte råd att inte justera kostnaderna då det finns fler barn i hemmet, men är mån om en bra relation till pappan och vill gärna inte krångla alltför mycket. Funderar därför lite på hur man enklast fördelar det, med ökade matkostnader och om även omvårdnadsbidraget bör omfördelas (1000:- vardera per månad som det är nu), och hör gärna lite input om någon varit med om liknande?

• Svar på tråden Tonåring med omvårdnadsbidrag vill bo mer hos mig, hur fördela?
  • Anonym (M)

Beror väl lite på hur lång period det handlar om känner jag och hur lätt pappan är att samarbeta med, är det bara en kort period (någon månad) kanske det inte är värt att krångla med om pappan inte är lätt att ha och göra med. Men blir det en längre period ska du absolut få mer av pengarna,  du får ju stå för större delen av utgifterna. Självklart ska du få mer pengar också då. 

• Anonym (..)

Ni kan delar omvårdnadsbidrag + bb procentuellt efter hur mycket er ungdom är på varje ställe. 
    Kommer man över ett visst antal dagar ska ju också den andra föräldern betala visst underhåll, har du kollat upp det? 

• Anonym (mlÖKBioäb)

När man gör avdrag för hur mycket man ska betala i underhåll om barnet vistas mer hos en själv en period så tar man 1/40 av summan. 

Så, i ert fall kan man göra tvärtom, ta 1/40 av summan per extra dag som tonåringen är hos er. Det blir 25 kr per dag om jag förstod det rätt att ni har 1000 kr var i omvårdnadsbidrag. 

Dock, barnets andra förälder ska även betala underhåll då hen inte har barnet så ofta så ni kan kvitta underhåll mot att du får hela omvårdnadsbidraget istället om ni väljer det. 

Om ni väljer underhåll och att du får del av omvårdnadsbidraget så får den andra föräldern göra avdrag på underhållet med 1/40 om hen har barnet minst fem hela dygn i sträck, eller sex hela dygn under en kalendermånad. 

Om det gäller varannan helg görs alltså inga avdrag. 

Du tjänar ekonomiskt på att ta underhåll, men om den andra föräldern är tjurig kanske det inte är värt det. Dock, blir den andra föräldern tjurig för att ta hand om sitt barn även ekonomiskt är ju det eg inte ditt problem. Du har rätten på din sida, men som sagt, man får avgöra vilket som är mest värt. Relationen med den andre föräldern eller att du har det knapert eller går back en tid. 

Blir det långvarigt så är det ju inte ett alternativ att inte begära underhåll och omvårdnadsbidraget för egen del. 

Svar på tråden Tonåring med omvårdnadsbidrag vill bo mer hos mig, hur fördela?