• Anonym (Livet suger röv)

Ska man verkligen behöva stå ut med livet?

Känner aldrig att jag njuter av livet. Har aldrig gjort det och har alltid haft svårt att förstå meningen med att leva. Jag ser den inte. Har precis fått nytt jobb, min första arbetsdag idag och allt känns verkligen hopplöst. Har verkligen sett fram emot detta men nu känns allt totalt jävla skit. 
    Jag lever bara mitt liv för att jag måste, inte för att jag vill. 

• Svar på tråden Ska man verkligen behöva stå ut med livet?
  • Anonym (suck)

Jag undrar över hur mycket jag ska behöva genomlida i mitt liv o varför livet vill ta dö på mig.
    Skrev ett långt inlägg men det blev så långt o fullt med vidrigheter så jag tvivlar på att någon skulle tro att jag hade orkat leva med allt de skiten.
    Jag sökte psykhjälp vid ett tillfälle men hon började gråta o sa att jag hade förmycket för att hon skulle orka hjälpa mig.
    Det är ett under att jag lever. 
    Jag vill leva....min tid är tyvärr lånad pga sjukdomar...o jag skulle vilja uppleva hur det är att inte ständigt vara rädd, panikslagen o utan att någon eller livet vill ta dö på mig. 
    Hur känns det att leva i lugn o ro?

• Anonym (?)

Vad kändes fel på nya jobbet?

• Lynx123
    Anonym (Livet suger röv) skrev 2023-08-18 12:08:48 följande:

Lynx123: 
    Tack för dina ord // Hjärta
    Jag vet inte om jag kan ändra på mig, jag har så dålig bild ac hela livet och har haft det så länge

Jag förstår! Samtidigt fångar jag upp något i det du skriver som visar på en fin, kreativ och faktiskt stark människa. En inre styrka! Jag kan så klart ha fel, men något säger mig att du har många förmågor...
  • Anonym (Päronsplitt)
    Anonym (suck) skrev 2023-08-18 16:09:50 följande:

Jag undrar över hur mycket jag ska behöva genomlida i mitt liv o varför livet vill ta dö på mig.
    Skrev ett långt inlägg men det blev så långt o fullt med vidrigheter så jag tvivlar på att någon skulle tro att jag hade orkat leva med allt de skiten.
    Jag sökte psykhjälp vid ett tillfälle men hon började gråta o sa att jag hade förmycket för att hon skulle orka hjälpa mig.
    Jag vill leva....min tid är tyvärr lånad pga sjukdomar...o jag skulle vilja uppleva hur det är att inte ständigt vara rädd, panikslagen o utan att någon eller livet vill ta dö på mig. 

Har du den här sjukdomen?

www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/sallsynta-halsotillstand/fibrodysplasia-ossificans-progressiva/

Fick du cancer innan du var tre år fyllda, som krävde fyra års operationer av inre organ och så många provtagningar att hela du såg ut som en nåldyna med blåmärken? Den flickan är jag bekant med.

Har en styvförälder sprängt din enda mentalt normala bioförälder i luften med en bilbomb så att föräldern dog? Det barnet känner jag också.

Alla får göra sitt bästa med att hitta små solglimtar där de är, även om livet är helt galet orättvist.
    Anonym (Minja) skrev 2023-08-18 12:19:59 följande:

Jag var 9 år när jag började tänka på döden och sedan dess har jag nästan längtat efter att bli gammal och ha den nära.
    Jag har mycket att leva för och är inte deprimerad, men livet har bara gett mig bakslag efter bakslag konstant.
    Då fort jag tror att nu kan jag andas lite så händer det någonting annat.
    Det tar på krafterna och jag har lite ork, försöker hitta glädje i det lilla. Ibland undrar jag varför andra ska drabbas av dödliga sjukdomar och olyckor och inte jag, som ändå inte uppskattar livet på samma sätt?
    När jag var 13 började jag tänka att när det blir alldeles för jävligt, då lämnar jag! Men flera år senare så skaffade jag ändå barn och jag kommer aldrig någonsin lämna dem.
    Men jag hoppas att en dag kommer det hända något bra som gör att smärtan av alla bakslag försvinner.

Jag minns inte hur liten jag var men absolut mindre än 9 år. Sorgligt att känna så redan då. Vad fint att du känner att du har något att leva för, det hjälper nog mycket i svåra stunder! Jag har också alltid undrat det, varför drabbas inte jag av cancer när jag inte ens uppskattar livet. Skulle vara så skönt att låta en sjukdom ta över. Jag kommer inte orka vänta tills jag blir gammal. Jag har alltid haft en känsla att jag kommer lämna jordelivet innan 30 iaf. Och ju närmre jag kommer så blir känslan av att inte finnas mer ännu mer självklar. 
    Anonym (?) skrev 2023-08-18 16:18:33 följande:

Vad kändes fel på nya jobbet?

Vet inte hur jag ska förklara men när något inte känns bra så är det så, 99% iaf. Jag är väldigt känslig när det gäller allt och kam både se och känna andras sinnessättningar även om jag inte känner personen. 
    Anonym (M) skrev 2023-08-18 14:16:22 följande:

Mycket kan påverka: kost, brist på sol, lite sömn, lite rörelse/träning, för mycket nikotin, kaffein. Alla blir uttråkade om de sitter hemma och degar.

Absolut men jag behöver nog bara slippa leva så kommer jag få frid i själen 
    Lynx123 skrev 2023-08-18 17:25:59 följande:
    Jag förstår! Samtidigt fångar jag upp något i det du skriver som visar på en fin, kreativ och faktiskt stark människa. En inre styrka! Jag kan så klart ha fel, men något säger mig att du har många förmågor...
    Oj tack snälla! Jag var väldigt kreativ som yngre men allt är som bortblåst nu sedan flera år 
  • Anonym (Minja)
    Anonym (Livet suger röv) skrev 2023-08-18 17:56:42 följande:
    Jag minns inte hur liten jag var men absolut mindre än 9 år. Sorgligt att känna så redan då. Vad fint att du känner att du har något att leva för, det hjälper nog mycket i svåra stunder! Jag har också alltid undrat det, varför drabbas inte jag av cancer när jag inte ens uppskattar livet. Skulle vara så skönt att låta en sjukdom ta över. Jag kommer inte orka vänta tills jag blir gammal. Jag har alltid haft en känsla att jag kommer lämna jordelivet innan 30 iaf. Och ju närmre jag kommer så blir känslan av att inte finnas mer ännu mer självklar. 

En tanke som hjälper mig är att vad är 90 år av miljoner år?
    Vi har tid på oss att vara döda länge när den tiden kommer, så då kan jag ju lika gärna leva de år jag får.
    Ta en dag i taget ts, och försök hitta någon fin sak att leva för varje dag. Det kan vara något litet. Kaffekoppen som blev extra god, regnbågen på himlen, nya avsnittet av tv-serien.

När jag var ung trodde jag inte att jag skulle bli 28, sedan inte 30, nu är jag 40+.På något sätt har det som ändå är fint i livet lyckats överskugga det som inte är bra.

• Anonym (?)
    Anonym (Livet suger röv) skrev 2023-08-18 18:05:38 följande:
    Vet inte hur jag ska förklara men när något inte känns bra så är det så, 99% iaf. Jag är väldigt känslig när det gäller allt och kam både se och känna andras sinnessättningar även om jag inte känner personen. 
    Fast det är lite tidigt att säga om det är dåligt än kanske? Ge det en chans. Gå dit med öppet sinne och gör ett nytt försök.
  • Anonym (?)
    Anonym (Livet suger röv) skrev 2023-08-18 18:05:38 följande:
    Jag menar, att "känna andras sinnesstämningar" är ju något du måste bortse från. Vi kan inte läsa andras känslor på det sättet. Vi kan tro, men vi kan inte veta. Låt dig inte påverkas av vad du tror att andra känner. Då kommer du mycket riktigt att få problem på alla jobb.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Päronsplitt) skrev 2023-08-18 17:36:37 följande:
    Har du den här sjukdomen?

www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/sallsynta-halsotillstand/fibrodysplasia-ossificans-progressiva/

Fick du cancer innan du var tre år fyllda, som krävde fyra års operationer av inre organ och så många provtagningar att hela du såg ut som en nåldyna med blåmärken? Den flickan är jag bekant med.

Har en styvförälder sprängt din enda mentalt normala bioförälder i luften med en bilbomb så att föräldern dog? Det barnet känner jag också.

Alla får göra sitt bästa med att hitta små solglimtar där de är, även om livet är helt galet orättvist.
    Du har inte en aning om mig o mitt liv, vad jag har blivit utsatt för o vad jag lever i o med nu.
    Du har verkligen inte en aning......
  • Core
    Anonym (suck) skrev 2023-08-18 16:09:50 följande:

Stanna upp och andas, se kring dig där du är nu. Är inte lugnet egentligen närvarande hela tiden?

en intressant undersökning jag läste för länge sedan handlade om att där man hittar procentuellt flest som funnit frid och äkta lycka, sitter på death row (vet inte det svenska ordet)

Man har levt ett liv i kaos och misär, men där och då finner man den inre frid vi alla bär med oss, men är för uppslukade av våra egna tankar för att ens inse det. När du inte har den mentala inställningen att det finns något att förlora, finns heller inget att tänka på. Frid.

Alla söker vi det här i livet, frid och lycka. Oftast drar vi bara på oss en mer och mer förtätad tankekonstruktion i sökandet, vi ska hitta lösningar, träna, yoga, nytt jobb, ny partner etc. 

Sätt er ner och håll käften en stund, är andemeningen i det här inlägget

• Anonym (Kände ofta så)

Kände ofta så, "allt är meningslöst" tills jag hittade en karl att dela livet med :) 

Jag tror att en del människor, tex jag, är oförmögna att kunna vara lyckliga för egen maskin, glädjen finns inte i en själv hur djupt man än letar, utan man måste få den från någon annan. 

• Anonym (Z)

Jag tror att den moderna livsstilen är orsak till många som känner så här. Testa om du mår bättre om du skippar alla skärmar och börjar arbeta mer utomhus med kroppen, som trädgårdsarbete eller ta hand om djur.
    För mig fick livet mening när jag flyttade till landet.

• Anonym (Kiwi)
    Anonym (Kände ofta så) skrev 2023-08-19 13:43:32 följande:

Kände ofta så, "allt är meningslöst" tills jag hittade en karl att dela livet med :) 

Jag tror att en del människor, tex jag, är oförmögna att kunna vara lyckliga för egen maskin, glädjen finns inte i en själv hur djupt man än letar, utan man måste få den från någon annan. 

Det är det som är största anledningen till min ohälsa, ensamhet. Jag mår så mycket bättre när jag är i en trygg relation. Har försökt träffa någon i 7 år nu men har gett upp. Saknar mitt ex trots att det är 7 år sen vi bröt. Insett att jag kommer få leva ensam, vilket gör att framtiden känns mörk. 
Svar på tråden Ska man verkligen behöva stå ut med livet?