• sagastyles

kissar oftare än vanligt - vad kan det bero på?

Hej, lite bakgrund information om mig som kan vara bra att veta:

Jag är 18 år och kvinna, helt frisk vad jag vet, normalviktig och äter för det mesta bra. Har däremot alltid haft mycket psykiska problem och väldigt mycket problem med psykisk ohälsa och en sak som jag kämpar otroligt mycket med är min hypokondri (ständig rädsla för att bli allvarligt sjuk och dö.) Jag har så länge jag kan minnas alltid trott att jag är eller kommer bli allvarligt sjuk, oftast har det handlat om cancer. Men en annan sjukdom jag varit livrädd att få är diabetes. Har många gånger dom senaste kanske fem åren (enda sedan jag lärde mig vad diabetes var och vilka symtom som fanns) trott och ibland inbillat mig att jag haft symtomen för sjukdomen, men det har alltid visat sig vara hjärnspöken. Men nu under den senaste veckan har jag haft ett symtom som kan tyda på diabetes - nämligen att jag behövt springa på toa oftare än vanligt. 

I vanliga fall kanske jag kissar 3 gånger om dagen och så har det alltid varit. Men den senaste veckan har jag behövt springa oftare, började till och med räkna igår och nu springer jag kanske 6-8 gånger om dagen. Jag har ingen annan symtom, ingen ökad törst eller viktminsknin. Har inte heller känt mig tröttare än vanligt. Nu kanske jag övertänker hela grejen, för 6-8 gånger är ju inte överdrivet ofta, men i mitt fall är det ganska ofta. Börjar ibland Känna mig kissnödig igen efter bara 1,5 eller 2 timmar. Kan vara så att jag inbillar mig att jag är kissnödig också, för vissa av gångerna jag sätter mig på toan kommer det bara några droppar. Men det är även gånger då det kommer hyfsat mycket kiss, men aldrig överdrivet skulle jag säga. Har även haft svamp infektion i underlivet två gånger under loppet av en månad, har just fått det tillbaka. Kan man behöva springa på toa oftare då? Har även läst att man kan få svamp i underlivet när man har diabetes, men i mitt fall fick jag svamp av för mycket slidsex då det bildades sår och irritationer i underlivet , så min svamp ser jag inte som något symtom.

Jaja, jag är som sagt hypokondriker och övertänker väldigt mycket, men samtidigt känns det inte som att jag inbillar mig dom flesta gångerna jag springer på toa, för i dom flesta fallen är jag faktiskt kissnödig påriktigt. Jag är INTE gravid måste jag tillägga! Vet någon vad detta skulle kunna bero på? Låter det som diabetes? Hjärnspöken? Kan stress/ångest utlösa detta? Borde jag kolla upp det? Är så rädd och orolig för det!

• Svar på tråden kissar oftare än vanligt - vad kan det bero på?
  • Habbe

Jag tror det beror på oro, ångest eller nervositet.

• sagastyles
    Anonym (Baciller) skrev 2023-08-17 22:38:10 följande:

Uvi? 

Har läst om det men har som inte dom symtomen riktigt.. förutom att jag behöver kissa oftare då förstås haha
  • sagastyles
    Habbe skrev 2023-08-17 22:42:13 följande:

Ja.. jag lider av min ångest. Kan självklart vara därför och jag hoppas att det är så!
  • Anonym (Baciller)
    sagastyles skrev 2023-08-17 22:43:52 följande:
    Har läst om det men har som inte dom symtomen riktigt.. förutom att jag behöver kissa oftare då förstås haha
    Eh....Jo du har symptom på uvi. Är det bara egna förslag som räknas och tas på allvar så undrar jag varför du skrivit här? 
    Har du lämnat urinprov för att kolla bakterier i urinen? 
  • Anonym (test)

Ta ett blodsocker test. Tar tio sekunder.

• sagastyles
    Anonym (Baciller) skrev 2023-08-17 23:12:00 följande:
    Eh....Jo du har symptom på uvi. Är det bara egna förslag som räknas och tas på allvar så undrar jag varför du skrivit här? 
    Har du lämnat urinprov för att kolla bakterier i urinen? 
    Förstår inte riktigt vad det är för symtom du menar att jag har på uvi förutom att jag känner mig kissnödig? Nej jag har inte lämnat urinprov. 
  • Anonym (same)
    Habbe skrev 2023-08-17 22:42:13 följande:

Jag tänker samma som du. 
  • Anonym (r)

Jag har haft liknande och det var bara i huvudet i slutändan. Vänj av dig med att kissa vid första signal.

Hur mycket dricker du? 3 ggr är lite

• Ocdmänniska

Psykiska åkommor påverkar kroppen, har själv problem med hjärnspöken. Så skulle gissa på om det inte är att du druckit mycket mer att det är din egen ångest och nervositet som påverkar. Som någon sagt ovanför. 

• sagastyles
    Anonym (r) skrev 2023-08-18 11:40:57 följande:

Jag har haft liknande och det var bara i huvudet i slutändan. Vänj av dig med att kissa vid första signal.

Hur mycket dricker du? 3 ggr är lite

Jag dricker nog 1,5-2 liter om dagen, ibland blir det mindre. 

Idag har jag inte känt mig lika kissnödig.. känns skönt och det verkar som att det bara är hjärnspöken ändå HOPPAS jag! 

• sagastyles
    Ocdmänniska skrev 2023-08-18 11:50:13 följande:

Psykiska åkommor påverkar kroppen, har själv problem med hjärnspöken. Så skulle gissa på om det inte är att du druckit mycket mer att det är din egen ångest och nervositet som påverkar. Som någon sagt ovanför. 

Det känns skönt att läsa detta, idag känns det bättre med kisseriet så jag hoppas att det bara var hjärnspöken iallafall! 
  • Anonym (M)

Jag tror det är hjärnan som spökar för dig.

Diabetes är det INTE i alla fall för då hade du även haft en extrem törst. De som får diabetes har inte sådaba symtom alls som du beskriver.

Det kan vara UVI, när jag hade det var jag svagt öm över urinblåsan och kände mig kissnödig ofta, inga andra symtom.

Men tror som sagt att i ditt fall är det psykiskt.

Svar på tråden kissar oftare än vanligt - vad kan det bero på?