• Anonym (Körrädd i huvudstan)

Körrädsla! Någon som blivit av med rattfobi?

Hej alla!
    Jag söker råd och tips gällande komma över körrädsla.
    Jag tog körkort för 10+ år sedan i en mindre stad och har sedan dess flyttat till Stockholm. Körde inte på flera år efter jag tog mitt körkort och fick därför inte in någon stor vana. För drygt ett år sen skaffade jag och sambon bil och jag tänkte att jag skulle träna mig och bli bekväm med att köra. Vi har dessurom nyss fått barn och jag känner att livet vore så mycket enklare om jag kände mig bekväm med bilkörning. Sagt och gjort, jag gick och tog några körlektioner och försökte köra små rundor med vår bil för att träna. Men jag känner mig fortfarande så rädd och obekväm! Jag vågar bara köra på ställen jag varit förut, klarar inte av motorvägar runt stockholm med alla filer. Jag får panik vid tanken av att köra till en destination jag aldrig varit på. Jag tror helt enkelt inte jag kommer klara av det  med all trafik och snabba hetsiga förare. Men jag vill äga bilkörningen! Jag känner att jag gjort allt, tagit lektioner, övat själv, men ångesten och rädslan att inte klara situationer sitter kvar. Finns det någon som varit i liknande situation som blivit av med sin körrädsla? Någon som gått i KBT? Eller någon som kan tipsa om nån GRYM körskolelärare runt Stockholm som också skulle kunna ge mig verktyg för att hantera mina ångestkänslor och rädslor? Jag har tamejfan bestämt mig för att det här ska gå, men har KÖRT fast på alla sätt 😄 
  • Svar på tråden Körrädsla! Någon som blivit av med rattfobi?
  • Anonym (E)

Hej! 

Jag var i liknande situation, för mig hjälpte det att sålla i VAD som skrämde mig. För min del är det mitt kontrollbehov, jag är mer teoretiskt lagd, och har väldigt bra koll på alla regler etc. Vilket i sin tur orsakade att jag såg hur många regler folk bryter dagligen i trafiken, vilket orsakade att jag började tvivla på alla andra. ?Om den här personen inte har koll på den regeln, kan den verkligen köra bil då?? ?Oj, hen måste vara oerfaren, där bröt den en regel? osv.

Jag lärde mig att köra bil i Göteborg, så inte riktigt lika ?illa? som Stockholm. Jag körde inte på flera år, det var då denna oro började kicka in. Men likt du, så fick vi barn. Jag började köra de sträckor som jag kände till, många gånger, vid olika tidpunkter för att även behöva uppleva rusningstrafik. Därefter utökade jag det. Visst, folk är hetsiga i storstäder, men jag tränade på att sålla ut det. Jag har dock alltid kört ca. 10km/h över hastighetsbegränsningen, lägger mig i högerfilen och ja - är någon missnöjd får de väl köra om? 

Nu kör jag i princip överallt men inte mitt i smeten, typ vid centralstationen osv - finns ännu inte på kartan?

Tips:
    identifiera varför du tycker det är jobbigt, vad orsakar det?
    kör sträckor du är bekväm med, när du utökar till nya sträckor ha antingen någon med dig som kan guida dig, läsa skyltar etc. Eller kolla GPS innan du kör för att få ett hum om vart du ska.

låt det ta lite tid, det tog mig ca. 2-3år innan jag blev ?okej?-bekväm med att köra igen. Hatar som sagt fortfarande att köra mitt i stan, eller att parkera på trånga parkeringar..

• Meddelande borttaget
  • Bejje

Jag tog körkort i Östersund,en medelstor stad, men ganska liten stad jämfört med vad som finns.

Första gången jag åkte till stockholm så hade jag stora problem och hade lite panik, men det är en vanesak, man måste utsätta sig för det för att bli bekväm med det.

Nu 20 år senare så har jag kör jättemånga gånger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Amsterdam,London med mera.

Ju mer man gör desto mer bekväm blir man med det.

• Mrs Moneybags

Det är nog bara att bestämma sig för att köra varje dag. Ta med en körvan kompis i bilen och resonera dina manövrar med henne/honom. Kör ut på motorvägen några gånger i veckan och in i city. 

Jag brukar tänka att motorvägen har fördelen att det mest är rakt fram, behöver inte tänka så mycket. Och i city där man måste tänka mer går det ju sakta så att du hinner med att planera din körning. 

• Mrs Moneybags
    Bejje skrev 2023-08-18 22:11:30 följande:

Jag tog körkort i Östersund,en medelstor stad, men ganska liten stad jämfört med vad som finns.

Första gången jag åkte till stockholm så hade jag stora problem och hade lite panik, men det är en vanesak, man måste utsätta sig för det för att bli bekväm med det.

Nu 20 år senare så har jag kör jättemånga gånger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Amsterdam,London med mera.

Ju mer man gör desto mer bekväm blir man med det.

Jag är imponerad av att du har kört i London. Vänstertrafik skulle skrämma mig! 
  • Anonym (Automat?)

Jag bytte till att köra automat. Det tog bort så extremt många stressande praktiska moment att jag kunde fokusera på trafikmedvetenheten. Kände mig snabbt lugn nog att köra i Stockholms innerstad i rusningstrafik med hyrbil. Idag känner jag mig åter så trygg i trafiken att jag hinner med att jag nog skulle kunna köra även manuell, men nu är ju de flesta bilarna ändå automat, så?

• Bejje
    Mrs Moneybags skrev 2023-08-19 15:00:12 följande:
    Jag är imponerad av att du har kört i London. Vänstertrafik skulle skrämma mig! 

Jag var livrädd för det när vi åkte dit på semester och trodde det skulle vara mycket mer komplicerat än det var, men man kom ganska omgående in i det och insåg att man kör precis som vanligt, men på vänster sida, tar vänster i rondellerna istället för höger, kör om på höger sida istället för vänster osv.

Bara tänka precis tvärtom mot vanligt :D

• Bejje
    Anonym (Automat?) skrev 2023-08-19 15:07:53 följande:

Jag bytte till att köra automat. Det tog bort så extremt många stressande praktiska moment att jag kunde fokusera på trafikmedvetenheten. Kände mig snabbt lugn nog att köra i Stockholms innerstad i rusningstrafik med hyrbil. Idag känner jag mig åter så trygg i trafiken att jag hinner med att jag nog skulle kunna köra även manuell, men nu är ju de flesta bilarna ändå automat, så?

Ja precis! Jag har kört bil med manuell hela mitt liv fram till år2019 då jag skaffade automat. Inte för att jag behövde utan kör utan problem manuellt då jag alltid gjort det, men som du säger så blir det en sak mindre att tänka på vilket gör att man blir lite lugnare i annars stressiga förhållanden.

Sedan förra året har jag dessutom en elbil och alla elbilar är "automat" eller mer korrekt beskrivet,de har en växel framåt bara och en bakåt. Finns undantag för kraftiga elsportbilar där ett par märken har två växlar framåt, men det sköts ändå automatiskt.
  • Anonym (Automat?)
    Bejje skrev 2023-08-19 18:20:06 följande:
    Ja precis! Jag har kört bil med manuell hela mitt liv fram till år2019 då jag skaffade automat. Inte för att jag behövde utan kör utan problem manuellt då jag alltid gjort det, men som du säger så blir det en sak mindre att tänka på vilket gör att man blir lite lugnare i annars stressiga förhållanden.

Sedan förra året har jag dessutom en elbil och alla elbilar är "automat" eller mer korrekt beskrivet,de har en växel framåt bara och en bakåt. Finns undantag för kraftiga elsportbilar där ett par märken har två växlar framåt, men det sköts ändå automatiskt.
    Ja, för mig gjorde det att jag kunde öva upp körkänslan igen.

Just att känna mig helt bekväm och lugn i trafiken blev avgörande för att jag kom över det jobbiga med att ta upp körningen igen. Det blev KUL att köra.
  • Bejje
    Anonym (Automat?) skrev 2023-08-19 20:19:04 följande:
    Ja, för mig gjorde det att jag kunde öva upp körkänslan igen.

Just att känna mig helt bekväm och lugn i trafiken blev avgörande för att jag kom över det jobbiga med att ta upp körningen igen. Det blev KUL att köra.
    Kul att höra att du kom tillbaka till det! Att kunna köra bil är en frihet. Man måste inte bara för det ha en bil om man inte behöver det, men bara att ha möjligheten att antingen hyra en bil eller att kunna ta ett jobb som kräver körkort är guld värt.

Min fru har försökt ta körkort några gånger och alltid misslyckats. Tror hon har försökt 3 gånger och klarat teorin alla gånger, men misslyckats med uppkörningen. Det är för att hon är nervös och känner för stor press och stress. Om hon gjorde uppkörningen med automat så hade det säkert gått vägen gissar jag då det blir mindre att tänka på.

Alla som idag tar körkort bör faktiskt fundera på att ta med automat på en gång. Hade det varit för5-10 år sedan så hade jag sagt att man bör ta med manuell, mycket för att många företag haft bilar med manuell låda, men idag har nästan alla företag antingen automater eller elbilar vilket blir samma sak och har dom inte det så har dom elbilar när som helst då hela utvecklingen inom bilvärlden går mot det, så jag skulle inte lagt energin på att försöka ta manuellt om jag tog körkort idag.
Svar på tråden Körrädsla! Någon som blivit av med rattfobi?