• Anonym (Undrar)

Medborgarskap,någon kunnig?

Hej!
    Det är så här att min fru är gift och har bott med mig i Sverige i tre år nu. I början fick hon tillfälligt uppehållstillstånd på två år och därefter sökte vi på nytt och fick förlängt två år till(alltså har typ 6 mån kvar på den).
    Jag läste på Migrationsverket hemsida att är man gift och bor med en svensk medborgare så kan man få medborgarskap efter tre år i Sverige, så då sökte vi men fick avslag. Jag tycker att det är konstigt när det står tre år och sedan får man avslag. Har någon varit med om samma sak eller har erfarenhet av liknande? 
    Tack för mig

• Svar på tråden Medborgarskap,någon kunnig?
  • Anonym (Därför)

Man måste ha permanent uppehållstillstånd eller uppehållsrätt (EU-medborgare). 

• Anonym (Undrar)

Hej, tack för svar jag läste det med , men ändå så låter det konstigt eftersom de skriver tre år. Men permanent uppehållstillstånd kan man söka innan tillfälliga går ut alltså om 6 månader. Hur ska man göra då, ska man söka permanent först och därefter medborgare hmm..

• Anonym (Därför)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-08-19 10:11:56 följande:

Hej, tack för svar jag läste det med , men ändå så låter det konstigt eftersom de skriver tre år. Men permanent uppehållstillstånd kan man söka innan tillfälliga går ut alltså om 6 månader. Hur ska man göra då, ska man söka permanent först och därefter medborgare hmm..

Ja, precis. 
  • Anonym (Hmm)

Har ni varit gifta i tre år eller har hon bott här i tre år?

• Anonym (Hmm)

Jag hittade detta:

Krav för medbor­gar­skap

För att kunna bli svensk medborgare ska du

ha fyllt 18 år

kunna styrka din identitet (läs mer om styrkt identitet)

ha uppfyllt kraven för hemvist vilket innebär att du ska ha bott i Sverige en viss tid (läs mer om kraven för hemvist)

ha levt ett skötsamt liv i Sverige (läs mer om ett skötsamt liv)

ha permanent uppehållstillstånd (ett tidsbegränsat uppehållstillstånd gäller inte) eller ha uppehållsrätt eller uppehållskort (gäller dig som är EU-medborgare eller anhörig till EU-medborgare) (läs mer om uppehållsrätt och uppehållskort) eller ha uppehållsstatus (gäller dig som är brittisk medborgare eller anhörig till sådan) (läs mer om uppehållsstatus).

Om du inte hade permanent uppehållstillstånd eller uppehållstillstånd för bosättning när du reste in i Sverige räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd i Sverige.

Tänk på att alla krav ska vara uppfyllda innan du ansöker, annars kan du få avslag på din ansökan.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Ansok-om-medborgarskap/Medborgarskap-for-vuxna.html

Hon har alltså fått avslag eftersom hon inte uppfyller kraven om PUT. Du läste väl listan?
Svar på tråden Medborgarskap,någon kunnig?