• Anonym (Fettbulan)

Har jag fått fettknölar?

Jag är 46 år, normalviktig och lever ganska normalt med normal kost osv.
    På senare tid har jag börjat få små knölar under huden, och då främst på underarmarna.
    Det känns som en hård liten kula.
    Några är väldigt små och största (2-3st) som en halv ärta, och dessa syns på huden som ett lite större myggbet.
    Några har försvunnit av sig självt och några blir kvar.
    Har kanske en 8-10 st.
    För bara ett par år sen hade jag inget sånt här.

Är det typ fettknölar? Och varför får man sånt?
    Är det fler här som har liknande?

• Svar på tråden Har jag fått fettknölar?
  • Anonym (Fettbulan)

Ingen här som har någon form av fettknölar/bulor?

• Anonym (Fettbulan)

Är detta verkligen så ovanligt eller vill inget prata om det?

• Anonym (lipom?)

Hej 
    Jag är 45 och har också upptäckt fler och fler knölar som känns som fettknölar. Jag har gått upp i vikt också så har mer fett. Om jag känner och drar med fingrarna längs överarmar eller lår så känner jag ganska snart små knölar. Även på mage har jag kännt och smalbenen. 

Jag tänker att man får mer fettansamlingar med åldern eller så är det lipom, att en del får knöligare fett? 

Jag startade en tråd förut om att jag känner fettknölar på smalbenen med fick inget svar där. Det är liksom bubbligt hela vägen och mindre och större knölar.

• 8airam8

Det låter inte normalt. Varför inte uppsöka läkare?

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Fettbulan)
    Anonym (lipom?) skrev 2023-08-24 20:33:38 följande:

Hej 
    Jag är 45 och har också upptäckt fler och fler knölar som känns som fettknölar. Jag har gått upp i vikt också så har mer fett. Om jag känner och drar med fingrarna längs överarmar eller lår så känner jag ganska snart små knölar. Även på mage har jag kännt och smalbenen. 

Jag tänker att man får mer fettansamlingar med åldern eller så är det lipom, att en del får knöligare fett? 

Jag startade en tråd förut om att jag känner fettknölar på smalbenen med fick inget svar där. Det är liksom bubbligt hela vägen och mindre och större knölar.

Jag har inte gått upp i vikt men man kanske kan få så här ändå.
    Dom som är större sitter liksom löst under huden och de känns som man kan vända och flytta på dom. 

Ja vissa trådar verkar liksom aldrig ta fart här vilket är lite trist.
    Men efter ett par kommentarer kanske fler börjar skriva.

8airam8 skrev 2023-08-24 20:48:30 följande:

Det låter inte normalt. Varför inte uppsöka läkare?

Man kan ju börja här. Det ena behöver inte utesluta de andra.
    Tror dock att det är ofarliga knölar då flera försvinner av sig själv.
  • Anonym (lipom?)

Jag har hört att om man kan röra på dem o de inte växer är det oftast inget att oroa sig för. Men visst, läkare e ju bätrre att fråga 

• Anonym (Fettbulan)
    Anonym (lipom?) skrev 2023-08-25 13:25:18 följande:

Jag har hört att om man kan röra på dem o de inte växer är det oftast inget att oroa sig för. Men visst, läkare e ju bätrre att fråga 

Ja de är väl så man brukar säga om knölar på djur också, att om dom är rörliga är det oftast ofarliga fettknölar. Har dom typ "rötter" är det värre.

• Anonym (Sambo)

Min sambo har lipomer- ferrknölar inkapslade i kalcium. De blir större när han går upp i vikt och mindre när han går ner men försvinner aldrig helt. De är också ömma och bultar mer om de växer eller krymper. Enda sättet att bli av dem är genom operation, men det gäller att få bort en hel det vävnad runtomkring, annars växer de rester so blir kvar till nya lipomer. Han har inte lyckats med någon operation som läkare gjort, så de har bara spritt sig. En karvade han ut själv, och den gick bort helt. (Inte att rekommendera)
    Det är jobbigt att kirurger inte klara av att ta bort dem helt.
    har ni bara knölar, eller känner ni obehag (ömhet, bultande) från dem?

• Anonym (Fettbulan)
    Anonym (Sambo) skrev 2023-08-25 18:05:09 följande:

Min sambo har lipomer- ferrknölar inkapslade i kalcium. De blir större när han går upp i vikt och mindre när han går ner men försvinner aldrig helt. De är också ömma och bultar mer om de växer eller krymper. Enda sättet att bli av dem är genom operation, men det gäller att få bort en hel det vävnad runtomkring, annars växer de rester so blir kvar till nya lipomer. Han har inte lyckats med någon operation som läkare gjort, så de har bara spritt sig. En karvade han ut själv, och den gick bort helt. (Inte att rekommendera)
    Det är jobbigt att kirurger inte klara av att ta bort dem helt.
    har ni bara knölar, eller känner ni obehag (ömhet, bultande) från dem?

Mina tror jag inte växer. Och de ömmar inte eller så.
    Jag har ju inte haft detta så länge utan upplever att dom kommit på ganska kort tid. Vissa har försvunnit, eller minskat så jag inte hittar dom längre.
    Men jag kanske har nåt annat. Och de är bara (hittills) bara på underarmarna, vad jag märkt.

Jag utför också egna "operationer" ibland för småsaker. Tagit bort någon mindre fettprick, leverfläck osv. De har alltid gått bra :) Dessa kollar jag nog med vårdcentralen först om de börjar besvära.
    Ännu så länge är dom inget besvär mer än att man kommer på sig själv med att sitta och känna på/efter dom då och då. Och lite skum känsla att ha nåt som inte känns normalt.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (Fettbulan) skrev 2023-08-26 12:13:08 följande:

Mina tror jag inte växer. Och de ömmar inte eller så.
    Jag har ju inte haft detta så länge utan upplever att dom kommit på ganska kort tid. Vissa har försvunnit, eller minskat så jag inte hittar dom längre.
    Men jag kanske har nåt annat. Och de är bara (hittills) bara på underarmarna, vad jag märkt.

Jag utför också egna "operationer" ibland för småsaker. Tagit bort någon mindre fettprick, leverfläck osv. De har alltid gått bra :) Dessa kollar jag nog med vårdcentralen först om de börjar besvära.
    Ännu så länge är dom inget besvär mer än att man kommer på sig själv med att sitta och känna på/efter dom då och då. Och lite skum känsla att ha nåt som inte känns normalt.

Har du inga besvär är det ju jättebra! Men bäst att fråga en läkare så att du vet vad det är.
Svar på tråden Har jag fått fettknölar?