• Andreasvan

    Lilian eller Laura?

    Vi väntar en trea som vi inte vet könet på. Blir det en kille har vi namnet färdigt, men blir det en tjej velar vi (jag) mellan Lilian och Laura. Jag tycker spontant att Laura är finare, mer gångbart internationellt och känner större dragning till det namnet. Lilian å andra sidan är ett släktnamn som står mig enormt nära, det är klassiskt och det är kanske också lite coolare än Laura. Jag är orolig att jag kommer ångra mig om jag inte ger släktnamnet så jag kan verkligen inte bestämma mig. Har någon tankar kring namnvalen? 


    Att ge båda namn är inte ett alternativ då alla i familjen och släkten bara har ett enda förnamn. 

  • Svar på tråden Lilian eller Laura?
  • Anonym (H)

    Lilian känns lite mer ovanligt på barn nu, mest hört äldre som heter det - därför hade jag valt det. Känns udda, men tror det växer i längden. Mitt ena barn heter Viola, vilket lät lite udda för 16 år sedan - men jag älskar verkligen det namnet

  • Anonym (An)

    Lilian är finare och känns lättare uttalsmässigt. Även om det kanske är få som uttalar det Lååra så finns väl risken.

  • Aurora Borrealis

    Laura tycker jag är jättevackert! Lilian i andranamn? Laura Lilian låter fint, med Laura som tilltalsnamn. Hur skulle det vara som dubbelnamn Laura-Lilian men barnet kallas bara Laura eftersom annars blir det för långt att säga? Laura-Lilian låter ståtligt, tycker jag.

  • Andreasvan
    Anonym (H) skrev 2023-08-19 23:38:31 följande:

    Lilian känns lite mer ovanligt på barn nu, mest hört äldre som heter det - därför hade jag valt det. Känns udda, men tror det växer i längden. Mitt ena barn heter Viola, vilket lät lite udda för 16 år sedan - men jag älskar verkligen det namnet


    Ja, det är verkligen få som heter det, men inte heller Laura är speciellt vanligt. Viola har ju blivit vanligare, kanske samma händer med Lilian.
  • Andreasvan
    Anonym (An) skrev 2023-08-20 00:47:06 följande:

    Lilian är finare och känns lättare uttalsmässigt. Även om det kanske är få som uttalar det Lååra så finns väl risken.


    Ja, kanske finns risk för uttalsfel, men tycker inte det är en big deal. Men att Lilian är finare är nog sant, åtminstone i bemärkelsen klassiska namn.  
  • Andreasvan
    Aurora Borrealis skrev 2023-08-20 01:02:52 följande:

    Laura tycker jag är jättevackert! Lilian i andranamn? Laura Lilian låter fint, med Laura som tilltalsnamn. Hur skulle det vara som dubbelnamn Laura-Lilian men barnet kallas bara Laura eftersom annars blir det för långt att säga? Laura-Lilian låter ståtligt, tycker jag.


    Tyvärr, varken dubbelnamn eller andranamn är ett alternativ. Vi har barn sedan tidigare och ingen av dem har andranamn. Ej heller någon i mannens eller min familj. Vi är helt enkelt av åsikten att ett förnamn räcker för våra barn :). Desto svårare att välja dock.
  • trollhona

    Lilian. Dels för att det är klassiskt och har en vackrare klang, och dels för att om ni bor i Sverige så har Lilian ett mer givet uttal än Laura.

  • Andreasvan
    trollhona skrev 2023-08-20 13:06:57 följande:

    Lilian. Dels för att det är klassiskt och har en vackrare klang, och dels för att om ni bor i Sverige så har Lilian ett mer givet uttal än Laura.


    Vi bor för närvarande i Sverige men har i omgångar bott utomlands och det är inte uteslutet att vi flyttar utomlands under en längre period om nåt år när barnen börjar skolan. Det är också en av funderingarna med namnet Lilian om vi nu tex skulle bosätta oss i södra Europa. 
  • Anonym (Lilian)

    Lilian är väl lika internationellt som Laura men ses kanske som "fel generation". Men det är det vackraste namnet! Vi valde det namnet till vår dotter. Eftersom det är ett släktnamn också för er, så tycker jag ni ska ta det.

    Om det känns för långt kan dottern sedan få smeknamnet Lili.

  • Andreasvan
    Anonym (Lilian) skrev 2023-08-20 14:37:45 följande:

    Lilian är väl lika internationellt som Laura men ses kanske som "fel generation". Men det är det vackraste namnet! Vi valde det namnet till vår dotter. Eftersom det är ett släktnamn också för er, så tycker jag ni ska ta det.

    Om det känns för långt kan dottern sedan få smeknamnet Lili.


    Ja, det är inte bara ett släktnamn utan också ett släktnamn på bådas sidor varav det på min sida senast var min mosters, en moster jag stod närmare än min egen mamma. Så det blir kanske en Lilian om könet råkar stämma. Vad fint att er dotter heter det. Hur gammal är hon? Hur har folk reagerat på namnvalet?
  • Anonym (Lilian)
    Andreasvan skrev 2023-08-20 18:10:15 följande:
    Ja, det är inte bara ett släktnamn utan också ett släktnamn på bådas sidor varav det på min sida senast var min mosters, en moster jag stod närmare än min egen mamma. Så det blir kanske en Lilian om könet råkar stämma. Vad fint att er dotter heter det. Hur gammal är hon? Hur har folk reagerat på namnvalet?
    Hon var den enda i klassen bland alla Anna, Emma, Julia, Sara och Nathalie. Det fanns någon som sa "min mormor heter Lilian" men det var ju inte så att hon blev retad för sitt "gammaldags" namn.

    Alla vuxna som öht sagt något har sagt att det är ett vackert och ovanligt namn.

    Min dotter är vuxen nu.

    Ett släktnamn på bägge sidor och på din sida en kär och nära släkting! Varför öht fundera på något annat namn än Lilian då?
  • Andreasvan
    Anonym (Lilian) skrev 2023-08-21 00:13:04 följande:
    Hon var den enda i klassen bland alla Anna, Emma, Julia, Sara och Nathalie. Det fanns någon som sa "min mormor heter Lilian" men det var ju inte så att hon blev retad för sitt "gammaldags" namn.

    Alla vuxna som öht sagt något har sagt att det är ett vackert och ovanligt namn.

    Min dotter är vuxen nu.

    Ett släktnamn på bägge sidor och på din sida en kär och nära släkting! Varför öht fundera på något annat namn än Lilian då?
    För att jag tycker att Laura är finare haha :). Men lutar ändå mer åt Lilian. Vi får se, det kanske inte ens är en tjej och så blir det en ickefråga.
  • Anonym (XXX)

    Lilian är absolut vackrast! Så stiligt, feminint och fint, och genom Prinsessan Lilian har det också blivit kungligt. Dessutom passar det lika bra i Sverige som i utlandet.

    Laura kan det bli problem med ljudmässigt i Sverige. Ska det uttalas med diftongen "au" eller som Låååra? Dessutom vet jag att man sa i Storbritannien förr om en förvirrad eller inkompetent kvinna, att hon (t.ex.) "virrar runt som en riktig Laura". Men jag vet inte om det är vanligt längre. 

    Vidare tycker jag visst att du kan ge ditt barn två förnamn. Eller tre. Det är ju det normala. Hur resten av din släkt har gjort spelar väl ingen roll? Om jag var du och bara hade ett förnamn, skulle jag välja ett andranamn åt mig själv också, nu som vuxen! :)

  • Anonym (Emma)

    Jag röstar på Laura. Tycker det ligger bättre uttalsmässigt än Lilian. är även charmigare tycker jag

  • Hyllemor

    Lilian säger jag. Båda är brittiska namn som är internationellt gångbara. Nu vet jag inte vilken bakgrund ni har, men Lilian är ju namnet på en av Sveriges prinsessor. Lilian uppfattas som ett namn som både är svenskt och internationellt, medan Laura är en kortform av Laurentia som i sin tur är efter Laurentius vilket kommer från latinet och kan ge associationer till katolicismen. Men är ni katoliker så kör på det namnet!

Svar på tråden Lilian eller Laura?