• Anonym (Hmm)

Män som når dåligt

Vart vänder sig dom? 

Finns det ens någon sådant ställe? 

Eller ska dom skylla sig själva, vörda att förnedras hånas utskrattas? Kanske, kanske inte allt det där.. men iallafall åtminstone ska de få klara sig på egen hand annars är de ju inte män? 

Ahh men seriöst nu då .. det finns kvinnojour o det finns bris. Vad finns det för män egentligen ? Endast psyk eller sjukvården eller måste betala för sig för privat psykolog? Finns det något liknande kvinnojouren alls ens eller? 

• Svar på tråden Män som når dåligt
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-20 00:00:01 följande:
    Mår kvinnor bara dåligt om de misshandlas? Om män blir dåligt behandlade i en relation finns numera mansjourer.

För alla vuxna som mår dåligt finns VC som efter bedömning slussar vidare för fysiska eller psykiska problem. Det går snabbare om man kan betala för privat vård.
    Var har jag påstått det? Användare Ehh skrev något så jag skrev, det hon skrev i samband med en fråga.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Exit) skrev 2023-08-20 00:17:53 följande:

Det är väl ingen skillnad på män och kvinnor när det kommer till att må dåligt? Mår man dåligt och inte reder ut det själv så måste man tillslut be om hjälp. Sen finns det olika vägar att gå (oavsett kön) beroende på vad man mår dåligt över.

Om du mår dåligt i en relation, där du misshandlas psykiskt, fysiskt osv så kan du söka hjälp eller råd hos en kvinno eller mansjour.

Om du mår psykiskt dåligt över ditt liv, en relation, din situation, ångest, sorg osv så kan du söka hjälp via din vårdcentral eller privat. De flesta större vårdcentraler har terapeuter eller avtal med andra läkarhus med denna kompetens. 

Om du mår dåligt över din arbetssituation så kan du söka hjälp via facket, företagshälsan osv.

Vad är det för hjälp du behöver, på vilket sätt mår du dåligt? om du berättar lite om vad det gäller så kan du få råd om vad du ska vända dig.

ibland måste man släppa sina fördomar om vad som är manligt för att kunna komma vidare och välkomma en förändring. Att be om hjälp är ingen svaghet, snarare en styrka då man förstår vikten av att komma vidare i vad det nu är som man mår dåligt av.

// {#emotions_dlg.flower}

Tack för ett väldigt utförligt och genuint svar. 

Det var det jag var rädd för. Att behöva gå till sjukvården. 
    Lämnar tråden nu, men återigen, tack för ditt bra inlägg!
  • Anonym (... ... ...)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-08-20 10:17:06 följande:

Du kan chatta eller prata i telefonen anonymt med jourhavande medmänniska eller med minds självmordslinje om du mår dåligt.
  • Anonym (f)

Nu säger du dig lämnat tråden men vad vore annorlunda för en kvinna?
  • Valuta2019

Hur kommer det sig att det finns kvinnojourer över hela landet? fick inte kvinnorna ingen hjälp inom vården för våld i nära relationer? 

• Anonym (2Tomater)
    Valuta2019 skrev 2023-08-20 10:32:40 följande:

Hur kommer det sig att det finns kvinnojourer över hela landet? fick inte kvinnorna ingen hjälp inom vården för våld i nära relationer? 

Folk som vill jobba ideellt som har startat upp sånt där för att hjälpa utsatta kvinnor. Nej vården har väl inget boende där det kan gömma sig tex
  • Anonym (2Tomater)

Du har fått förslag i tråden på annat att vända dig till.
  • Anonym (Exit)

varför vill du inte söka hjälp via sjukvården? Om du blivit dåligt behandlad innan så vänd dig till en annan läkare, vc eller liknande. 

Annars kanske hjälp online kan vara ett första steg? Sök på psykisk ohälsa i 1177 och som någon ovan skrev, googla på jourhavande medmänniska.

jag har ett ex med psykisk ohälsa och det är ingen skam att be om hjälp när tankarna blir mörka eller trassliga. tror faktiskt de flesta av oss (både kvinnor och män) mår bra av att få hjälp med jämna mellanrum att släppa ut tankar och oro och få guidning till bättre tankar.  

Ett annat tips är att promenera dagligen (motion är bra för psykiska välmåendet) och lyssna på olika självutvecklande poddar.
    Om du berättar lite mer om vad du mår dåligt över och brottas med så kan jag kanske komma med några tips? jag gör just detta för att ta "paus från negativa tankar" och utveckla mig själv. 

förstår att det kan kännas mörkt och kännas svårt att ta steget att be om hjälp, men tänk att det inte kan bli sämre av att man ger det ett försök. Du har allt att vinna på att prioritera ditt välmående ;)

din fråga här var ju ett steg in rätt riktning

Kram

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Exit) skrev 2023-08-20 11:06:08 följande:

varför vill du inte söka hjälp via sjukvården? Om du blivit dåligt behandlad innan så vänd dig till en annan läkare, vc eller liknande. 

Annars kanske hjälp online kan vara ett första steg? Sök på psykisk ohälsa i 1177 och som någon ovan skrev, googla på jourhavande medmänniska.

jag har ett ex med psykisk ohälsa och det är ingen skam att be om hjälp när tankarna blir mörka eller trassliga. tror faktiskt de flesta av oss (både kvinnor och män) mår bra av att få hjälp med jämna mellanrum att släppa ut tankar och oro och få guidning till bättre tankar.  

Ett annat tips är att promenera dagligen (motion är bra för psykiska välmåendet) och lyssna på olika självutvecklande poddar.
    Om du berättar lite mer om vad du mår dåligt över och brottas med så kan jag kanske komma med några tips? jag gör just detta för att ta "paus från negativa tankar" och utveckla mig själv. 

förstår att det kan kännas mörkt och kännas svårt att ta steget att be om hjälp, men tänk att det inte kan bli sämre av att man ger det ett försök. Du har allt att vinna på att prioritera ditt välmående ;)

din fråga här var ju ett steg in rätt riktning

Kram

Tack va snäll du är. 

Nej men det som gör att jag drar mig för det är väl uniformen samt att allt ska registreras hos vården. Man vill ju kunna vara anonym och bara få prata ur sig med en medmänniska.

Men mådde dåligt inatt. Dricker sällan men inatt drack jag o då mår jag sämre om man mår dåligt. Personligen har jag mått mycket värre så dåligt att jag inte ens fattar att man lever idag. Men så dåligt mår jag inte nu längre. 

Det var bara en tanke som dök upp o jag skrev tråden inatt. Har tidigare gått frivilligt till akutpsyk men där blir man inlåst och så vidare. Visserligen har jag hört om jourhavande präst eller liknande. Men det känns för extremt o dessutom är jag ateist men en dålig erfarenhet utav en djupt troende förälder som tortera en som barn men blev förlåten av gud varje söndag. Så drar mig för kyrkan med. 

Jag kommer klara mig denna gången. Tack för din välvilja, väldigt fint av dig o er andra i tråden.
  • Anonym (... ... ...)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-08-20 11:34:57 följande:
    Tack va snäll du är. 

Nej men det som gör att jag drar mig för det är väl uniformen samt att allt ska registreras hos vården. Man vill ju kunna vara anonym och bara få prata ur sig med en medmänniska.

Men mådde dåligt inatt. Dricker sällan men inatt drack jag o då mår jag sämre om man mår dåligt. Personligen har jag mått mycket värre så dåligt att jag inte ens fattar att man lever idag. Men så dåligt mår jag inte nu längre. 

Det var bara en tanke som dök upp o jag skrev tråden inatt. Har tidigare gått frivilligt till akutpsyk men där blir man inlåst och så vidare. Visserligen har jag hört om jourhavande präst eller liknande. Men det känns för extremt o dessutom är jag ateist men en dålig erfarenhet utav en djupt troende förälder som tortera en som barn men blev förlåten av gud varje söndag. Så drar mig för kyrkan med. 

Jag kommer klara mig denna gången. Tack för din välvilja, väldigt fint av dig o er andra i tråden.
    Som tidigare nämnts, man kan prata med jourhavande medmänniska, eller med Mind:s Självmordslinje också.

Jourhavande präst kan du prata med även om du inte är religiös. 
    Alla dessa alternativ är bra och inte "extremt" på något sätt. Du är ju anonym, ingen annan vet att du chattat eller talat med dem i telefon.

Det är förståeligt om du är avigt inställd till jourhavande präst med din bakgrund, men som tidigare sagts- det finns jourhavande medmänniska och Självmordslinjen också. De är inte religiösa.

Eftersom du är anonym behöver du inte alls fundera över vad andra kan tänkas tycka om att du tar hjälp online, det är bara att prova! 
    Lycka till!
  • Anonym (Alva)

Vården är inte till för att hjälpa till med det praktiska och juridiska kring att lämna en partner som misshandlar en. Vården behandlar kroppen och psyket, men inte allt runtomkring. Socialtjänsten gör däremot mycket sådant, och de och kvinnojourerna brukar samarbeta en del.

Mitt råd till dig är att engagera dig i någon av de mansjourer och liknande organisationer som finns. Ju fler ni är desto bättre kan verksamheten bli. Det är så det gått till när kvinnojourerna vuxit fram. De har startats och drivs av kvinnor som bryr sig.
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Alva) skrev 2023-08-20 11:51:27 följande:
    Vården är inte till för att hjälpa till med det praktiska och juridiska kring att lämna en partner som misshandlar en. Vården behandlar kroppen och psyket, men inte allt runtomkring. Socialtjänsten gör däremot mycket sådant, och de och kvinnojourerna brukar samarbeta en del.

Mitt råd till dig är att engagera dig i någon av de mansjourer och liknande organisationer som finns. Ju fler ni är desto bättre kan verksamheten bli. Det är så det gått till när kvinnojourerna vuxit fram. De har startats och drivs av kvinnor som bryr sig.
    Jag läste dina senaste inlägg nu och förstår att det var akut frustration som låg bakom din tråd. Jag förstår din motvilja att söka dig till vården eller kyrkan, när du bara vill prata och inte vare sig bli diagnostiserad eller frälst. Hoppas att du hittar den hjälp du behöver! 
  • Anonym (Exit)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-08-20 11:34:57 följande:
    Tack va snäll du är. 

Det kostar så lite med några välmenande ord som kan hjälpa någon annan att se ljuset.

Hoppas att du kan vända det dåliga och att du snart mår bättre. Alkohol när man redan mår dåligt gör tyvärr det ofta värre, så försök att inte ge efter för den "medicinen". Motion är bättre, även om det kan kännas som en gigantisk uppförsbacke till en början ;)

kram {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Duh)

Vården kan inte dela ut bostäder till utsatta - behöver du verkligen hjälp att förstå sånt?
  • Valuta2019
    Anonym (Duh) skrev 2023-08-20 17:48:22 följande:
    Vården kan inte dela ut bostäder till utsatta - behöver du verkligen hjälp att förstå sånt?
    Det var bara en fråga. gå ta något lugnande
Svar på tråden Män som når dåligt