• jarra janneh

    En jobbig inneboende

    Hej

    vi är i en svår och jobbig situation. Jag, min make och våra två barn på 1.5 och 2.5 år  bodde tidigare i tvåan men  vi fick en trean på samma gård. Vi flyttade därför för en månad sedan till trean för att ha mer plats. Jag har en kusin som har två barn på 2 år och 6 år. Förra året reste hon till Sverige för att ansöka om asyl. Hon bodde hos oss, i vår tvåa på cirka en vecka innan hon ansökte om asyl, det var ett helvete. När hon ansökte om asyl flyttade hon till en liten stad. Nu har hon fått avslag på sin ansökan om ASYL. Verket vill skicka henne till hemlandet men hon flyr. Hon skulle resa till Finland. Hon berättade inte att hon har fått ett avslag utan ringde och säger att hon ska resa till Finland och vill bo hos oss innan dess. Hon skulle komma dagen efter. Jag sa att jag skulle kolla med min man. Fick meddelande att det var lugnt, att det inte behövs. Vi fick höra från en annan släkt att hon skulle bli utvisad. Två dagar senare fick jag massa samtal från henne. Jag vägrade att svara då jag visste att hon skulle fråga om en tjänst. Hon fortsatte att ringa, hennes mamma och syster  från ett annat land ringde också. Till slut svarade jag efter en dag. Jag fick information att hon är i samma stad som vi och vill att jag hjälper henne med att köpa båtbiljett till Finland och följa med henne till slussen. Det var mitt i veckan och jag jobbar heltid kontorstid. Jag sa att jag kan göra det under helgen, det var en onsdag. Hon frågar om hon kan komma hem till oss tills helgen. Vi sa ja. Nu ska hon inte resa längre, hon har varit hos oss i 10 dagar med två barn. Vi bor alltså 3 vuxna och 4 barn i en trea. Hon är här olaglig, så barnen går inte i skolan eller förskola. Hon dejtar och idag går hon sin femte dejt i 10 dagar tid. Det innebär att vi tar hand om hennes barn plus våra barn när hon går ut. Vi försörjer alla 3 inklusive barnets blöja. Jag står inte ute längre, det är en ohållbar situation för min lilla familj. Vi kämpar redan. Jag jobbar heltid och min man jobbar heltid och vi har  två barn under 3 år utan hjälp från någon. Hon och hennes barn går aldrig ute, inte ens till lekparken. Så vi har inte egentid. Idag gick vi ut, jag och mina barn och min man för att vara ifred. Så fort vi kommer in gick ut hon för att dejta. Senast på måndag måste jag drar vitt lögn för att hon ska flytta. Jag jobbar två dagar hemifrån men blir störd av hennes barn. 



    Vad kan jag göra? 






  • Svar på tråden En jobbig inneboende
  • Anonym (TJ)
    Anonym (KK) skrev 2023-08-20 09:05:33 följande:

    Säg att dina grannar frågat om kusinen och att du är rädd att de anmäler er till polisen för att ni hyser illegala invandrare och till hyresvärden för ni får inte ha inneboende i en så liten lägenhet. Med tanke på dina barn vågar du därför inte ha dem där längre, ni kan bli vräkta och få böta. 


    Precis. Bra idé! 


    Köp sedan en biljett till Finland så att hon inte har något annat val än att åka.

  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstatare) skrev 2023-08-20 09:59:28 följande:

    Vi är från Gambia och det är ett demokratiskt land. Barnen har en rik far som bor i Gambia. Han är rik i Gambiansk standard. De åkte på semester i olika nära länder, bodde i ett stort hus ensamma med en städerska som hjälper dem med hushållsarbete och matlagning. Men nu säger hon att hon är skild. 


    Tack för tipset anonymt (kk). Det låter som en bra idé. Jag lämnar mina barn på förskolan och kommer hem till kaoset för att jobba hemifrån, det en mardröm för mig. Hon tänker inte på oss. Jag förväntar mig att hon tar sina barn ute på lekparken i cirka två timmar för att ge oss luft att andas men nej det gör hon inte. Mina kollegor hör barn skrik när vi har ett digital möte. är det rädd att det skulle veta att det inte går för mig att jobba hemma. Så måste dra vitt lögn på måndag. Önskar jag kan checka in i ett hotell. Ni anar inte hur jobbigt det är med små barn i trean lägenhet och andra två ser inte ens dagsljuset.




    Finns det släktingar kvar i Gambia (t.ex. kusinens föräldrar och syskon) som du kan prata med och kolla läget? Finns det ett skyddsnät för henne där, fall hon skickas tillbaka, eller skulle hon och barnen hamna på gatan?
  • Anonym

    Gör ett anonymt tips till polisen så att de kommer och hämtar dem

  • Core
    Anonym skrev 2023-08-20 20:28:25 följande:

    Gör ett anonymt tips till polisen så att de kommer och hämtar dem


    Haha som en äkta svensk! 🤣

    När man läser om andra kulturer inser jag att vi är ett eget släkte. Här har man ångest en vecka innan jul för att man är tvungen att träffa idioterna man kallar släkt.

    Visst, nu raljerar jag lite, men generellt räcker det och blir över att träffa släkt på jul och midsommar. Hade en kusin med barn frågat om de kunde bo hos oss hade man blockerat fanskapet

    TS, är din man från samma kultur, eller är han svensk?
  • Anonym (Hatar snyltare)

    Ring snuten! för det ni gör måste va olagligt. Ska inte säga jag vet att det är det men det borde ju vara olagligt att hysa en person som inte har fått asyl?

  • Anonym (Släkten är värst)

    Släkten gör sig bäst på foto. Så enkelt är det. Och detta säger jag som är invandrare!!
    När jag och min man (han är svensk) bad jag honom att vi ALDRIG under några omständigheter som helst skulle gå med på generations boende. Jag har gjort det och jag hatade det. Så mycket bråk, tjafs och andra som lägger sig i hur ett hushåll ska skötas.

    Lever dessutom idag i en hushåll med multiallergiska barn och skulle aldrig utsätta dem för risken att bli utsatta för allergiska reaktioner pga okunskap. Har spenderat många vaknätter med barn som spyr ner hela badrum och vrider sig i plågor. 

    Många klagar på att man inte hjälps åt i Sverige. Men tror ni verkligen att det är så lätt? Generationsboende är påfrestande och det som ses som hjälp kan driva en till vansinne!

  • Anonym (Säg ifrån)

    Låt henne inte missförstå. Hon lagar mat för att hon tror att du tackar nej av artighet. Säg bestämt, nej jag vill inte ha hjälp med matlagningen, men gärna när jag jobbar, så du får gå ut med med barnen. Klämmisar ska man ju inte äta när man är 2 månader, de är ju från 6. Vägra köp! Du får väl göra det obekvämt för henne att vilja bo kvar. Be om hjälp hela tiden. Låt henne ta all städning och tvätt. Gå hemifrån och lämna henne med dina barn (om du litar på henne)

  • Anonym (Trådstatare)

    Jag vill inte vara den som anmäler de till polisen men jag måste få de att flytta på ett finare sätt.


    Det hade inte funkat att göra det obekvämt för dem heller. Jag hade mått så dåligt. Jag är den typen som inte kan utnyttja andra men andra kan köra över mig. Ni ser vi båda har två barn men jag redan blivit barnvakt 5 dagar i 10 dagarsperiod. Har aldrig bett henne att titta till mina barn utan jag går med de i en stor dubbelvagn. 


    men men jag ska lösa detta på ett fint sätt. Ska aldrig mer ha en släkting boende hos oss. 

    @annoym ( säg ifrån) hennes barn är 2 år. Kan aldrig be något att tvätta mina tvätt 

  • Anonym (r)
    Anonym (Trådstatare) skrev 2023-08-21 12:27:29 följande:

    Jag vill inte vara den som anmäler de till polisen men jag måste få de att flytta på ett finare sätt.


    Det hade inte funkat att göra det obekvämt för dem heller. Jag hade mått så dåligt. Jag är den typen som inte kan utnyttja andra men andra kan köra över mig. Ni ser vi båda har två barn men jag redan blivit barnvakt 5 dagar i 10 dagarsperiod. Har aldrig bett henne att titta till mina barn utan jag går med de i en stor dubbelvagn. 


    men men jag ska lösa detta på ett fint sätt. Ska aldrig mer ha en släkting boende hos oss. 

    @annoym ( säg ifrån) hennes barn är 2 år. Kan aldrig be något att tvätta mina tvätt 


    Lite märkligt, varför nytt namn?
  • Anonym
    Anonym (Trådstatare) skrev 2023-08-21 12:27:29 följande:

    Jag vill inte vara den som anmäler de till polisen men jag måste få de att flytta på ett finare sätt.


    Det hade inte funkat att göra det obekvämt för dem heller. Jag hade mått så dåligt. Jag är den typen som inte kan utnyttja andra men andra kan köra över mig. Ni ser vi båda har två barn men jag redan blivit barnvakt 5 dagar i 10 dagarsperiod. Har aldrig bett henne att titta till mina barn utan jag går med de i en stor dubbelvagn. 


    men men jag ska lösa detta på ett fint sätt. Ska aldrig mer ha en släkting boende hos oss. 

    @annoym ( säg ifrån) hennes barn är 2 år. Kan aldrig be något att tvätta mina tvätt 


    Tänk att du gör det för dina barns skull. Dina barn behöver en mamma som orkar arbeta och ta hand om dom. Barnen har ingen nytta av en mamma som blir utbränd.
    De inte bara bor i ditt hem, de är oförskämda också-
    Säg åt dom att flytta !
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Att svenskar inte hjälper sina släktingar är bullshit. Många hjälper släkt och vänner på olika sätt. Men de flesta skulle aldrig acceptera det TS berättar.

    I andra kulturer finns ofta förväntningar på att man ska ställa upp till varje pris, även om det går ut över ens eget välmående. Blodsband är viktigare allt, typ. Jag är tacksam att det inte är så i svensk kultur.

    Sen är vi kanske FÖR individualistiska ibland, eller kalla och stela? Det kan stämma. Men eftersom både jag och maken (båda svenska) kommer från familjer där man faktiskt umgås och ställer upp för varandra - om än inom rimliga gränser - har jag svårt att relatera till påståendet att svenskar inte skulle bry sig om varandra. Däremot anses var och en ha rätt till sitt eget liv, men det är ju något annat. 


    TS, varför har hon flytt från Gambia? Det är ju inte krig eller diktatur där, som du skriver. Hur tog hon sig förresten till Sverige med två små barn? Kom de hit på turistvisum?


    Du är i en svår sits, men du har nog inget annat val än att försöka få ut henne ur er bostad och hoppas att hon och barnen får hjälp. Det är ohållbart som det är nu. Ni ska inte behöva ta detta ansvar. 

  • Tom Araya
    Anonym (Släkten är värst) skrev 2023-08-21 09:52:10 följande:

    Släkten gör sig bäst på foto. Så enkelt är det. Och detta säger jag som är invandrare!!
    När jag och min man (han är svensk) bad jag honom att vi ALDRIG under några omständigheter som helst skulle gå med på generations boende. Jag har gjort det och jag hatade det. Så mycket bråk, tjafs och andra som lägger sig i hur ett hushåll ska skötas.

    Lever dessutom idag i en hushåll med multiallergiska barn och skulle aldrig utsätta dem för risken att bli utsatta för allergiska reaktioner pga okunskap. Har spenderat många vaknätter med barn som spyr ner hela badrum och vrider sig i plågor. 

    Många klagar på att man inte hjälps åt i Sverige. Men tror ni verkligen att det är så lätt? Generationsboende är påfrestande och det som ses som hjälp kan driva en till vansinne!


    Det finns en svensk version på generationsboende... där bor man i ett varsitt hus på samma gård.
  • Anonym (Släkten är värst)
    Tom Araya skrev 2023-08-21 15:53:26 följande:
    Det finns en svensk version på generationsboende... där bor man i ett varsitt hus på samma gård.
    Jag vet att den versionen finns men det är varken jag eller maken intresserade av. Vi hjälper våra anhöriga så som vi kan men inget boende för nära. 

    Jag är uppväxt i generationsboende och vill absolut inte vara med om det igen!
  • Anonym (Trådstatare)

    Lite uppdatering 

    Jag har fått henne att flytta. Drog en vit lögn och hon sa att hon ska flytta på söndag. Vart hon ska vägrar hon att säga till mig. Stämningen är dålig hemma. Hon har slutat med att hjälpa till hemma, vilket är inga problem för mig. Hon lågar inte längre någon mat utan köper pizza då och då. Jag gör en liten middag för min familjen efter jobbet och bjuder de ibland. 


    Idag skulle hon gå ut natt. Har hört henne att säga det men hon frågade inte direkt om vi kunde ta hand om barnen. Hon fixade sig medan jag vilade i rummet med yngsta sonen. När hon var klar frågade hon om vart jag är och min man berättade att jag sov. Då gick hon ut och lämnade barnen sådär. De skrek och grät tills jag vaknade. Ingen sms från henne eller samtal.

    Min man är från samma kultur. Jag giller den svenska kulturen. Man hjälper släkter i den utsträckning som man orkar och ingen förväntar sig att man ska blir försörjande av någon anna. För det  går verkligen inte. Hon har vägrat att handla mat för sig själv och barnen. Igår var hon i h/m och hoppade massa kläder när hon använder mina bindor. 

  • Anonym (Ja du)

    Har hon flyttat nu? Eller var det bara en lögn från hennes sida?

  • Anonym (Trådstatare)

    Hon har flyttat nu men beteende sig väldigt illa dagen hon flyttar ut. Så vi gick ut hela dagen tills hon gick. lämnade sina kläder utan att säga ett or. Det var min bror som informerad oss att han har sett henne gå. Nu är vi free! äntligen. Det var en mardröm. 

Svar på tråden En jobbig inneboende