• andreusvincentmarkko

Illamående och smärta i magen efter måltider

Hej, jag är en kille på 21 år som haft problem med illamående och dyspeptiska besvär sedan jag var ung. Dessa besvär har kommit och gått i år men i början av juni i år så fick jag en magsjuka. Denna magsjuka drog igång känsligheten i magen otroligt mycket vilket gjort att jag i princip mått illa och haft smärtor i magen varje dag sedan början av juni. Jag har kontaktat läkare och fått bra hjälp tycker jag, då de tagit blodprov samt avföringsprov och allt har även sett bra ut. Men jag har ju fortfarande besvären vilket gör mig galen. Har även provat alla typer av läkemedel såsom omeprazol och även det har inte fungerat. Det ända som jag märkt hjälpt mig i stunden är samarin. Jag har en inbokad tid för gastroskopi och har även tagit kontakt med dietist, fick då näringsdrycker utskrivet då jag minskat i vikt mycket under dessa månader. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra och gastroskopin får man troligtvvis vänta på länge.

• Svar på tråden Illamående och smärta i magen efter måltider
  • Pixie99
    andreusvincentmarkko skrev 2023-08-22 17:45:31 följande:
    Illamående och smärta i magen efter måltider

Hej, jag är en kille på 21 år som haft problem med illamående och dyspeptiska besvär sedan jag var ung. Dessa besvär har kommit och gått i år men i början av juni i år så fick jag en magsjuka. Denna magsjuka drog igång känsligheten i magen otroligt mycket vilket gjort att jag i princip mått illa och haft smärtor i magen varje dag sedan början av juni. Jag har kontaktat läkare och fått bra hjälp tycker jag, då de tagit blodprov samt avföringsprov och allt har även sett bra ut. Men jag har ju fortfarande besvären vilket gör mig galen. Har även provat alla typer av läkemedel såsom omeprazol och även det har inte fungerat. Det ända som jag märkt hjälpt mig i stunden är samarin. Jag har en inbokad tid för gastroskopi och har även tagit kontakt med dietist, fick då näringsdrycker utskrivet då jag minskat i vikt mycket under dessa månader. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra och gastroskopin får man troligtvvis vänta på länge.

Du är ju redan hos en läkare som förmodligen har bättre koll än en massa främlingar på ett forum. Men jag skulle börja med att utesluta celiaki (glutenintolerans). Det kan ge fruktansvärt jobbiga magbesvär av den typen som du beskriver samt även viktminskning. Det görs via ett blodprov som då kan ge en indikation på ifall man behöver gå vidare med ytterligare undersökningar.
  • andreusvincentmarkko

Tack för svar! celiaki har jag precis tagit blodprov för och det hade jag inte. Jag och även läkarna misstänker nån typ av rubbning efter magsjuka och annars något matsmätlningsbesvär

• Anonym (intolerant)

Gör ett matintollerans test! Jag har haft problem med min mage och hy i många år och läkarna har bara viftat bort det med att det är IBS. I våras köpte jag ett test (quicktest om det är ok med lite reklam helt oberoende) Fick reda på att jag inte tål bla mjölk, fläskkött, korn, äpple, kräftor, citroncyra, potatis, tonfisk och lite annat. Magen blev bra på några dagar efter att jag uteslöt allt det där.

Du kan även behöva ordentliga tillskott med B12, helst injektioner då magen varit dålig så länge tar den förmodligen inte upp B12 så bra (Komplettera med folsyra) Mediciner som omeprazol tex hämmar upptaget av B12

• Inteutanproblem

Om det ser ut som att vårdgarantin inte kommer kunna upprätthållas, så kan din läkare skicka dig till privat klinik eller annat landsting. Så väntan behöver inte bli så lång. 

Man har alltid den här rätten, men få vet om den. 

Har dom testat dig för SIBO? Det är ett enkelt utandningstest dom gärna kan passa på att remittera dig till. 

Som Intolerant skriver. Har du gått med detta länge är risken stor att du har bristproblematik pga malabsorption i mage/tarm. PPI medicinering hämmar upptaget av ffa B12, men även andra vitaminer- och detta är en effekt som infinner sig snabbt. Så jag skulle också vilja fått tagit tag i att kontrollera dina värden- kom ihåg, inom referens är inget mått på friskhet. Läkare har sällan koll på vitaminer och mineraler, tyvärr. Det går att köpa B12 injektioner privat, även att importera ifrån andra EU länder. (något jag själv gör för eget medicinskt bruk). 

I regel tar det flera år av B12 brist, innan man börjar märka av neurologiska symtom pga bristen. Men magproblem är ofta tight sammansnärjt med just B12. Även vad rör magproblem, det blir som en ond spiral. Magproblemet leder till B12 brist, som leder till ännu värre magproblem. 

Skulle du vara nyfiken och intresserad av att kolla närmre på just B12 brist kan jag rekommendera The B12 Society, och deras Facebook grupp. Vitamin B12 Wake Up. 

• Anonym (Minda)

Det finns övningar man kan göra med en grej som heter iqoro som hjälper vissa. Iqoro är skitdyr men det finns en liknande mojäng som heter munskärm som är mycket billigare. Har dock inte provat själv. 

• Decemberskytt

Matsmältningsenzymer hjälpte mig jättebra, att ta före större måltider. Jag fick tidigare ont i magen och blev uppsvälld, men numera knappt några besvär alls. Så kanske det hjälper dig om det är så att spjälkningen av födan inte fungerar som det ska

• andreusvincentmarkko

Tack för alla svar! Jag ska nog be min läkare om ett SIBO test, matsmältningsenzymer har jag inte provat än och inte frågat läkare om heller. B12 har jag ju nuvarande ingen brist på men som ni säger kan det ju leda till det om problemen fortsätter. Jag ska även prova att kolla ett matintoleranstest.

• Anonym (intolerant)
    andreusvincentmarkko skrev 2023-08-24 16:54:32 följande:

Tack för alla svar! Jag ska nog be min läkare om ett SIBO test, matsmältningsenzymer har jag inte provat än och inte frågat läkare om heller. B12 har jag ju nuvarande ingen brist på men som ni säger kan det ju leda till det om problemen fortsätter. Jag ska även prova att kolla ett matintoleranstest.

B12 Brist syns inte alltid på prover som kan se normala ut. Mina var till och med högre än normalt referensvärde fast jag har en brist.
    Hoppas du får rätsida på allt!
Svar på tråden Illamående och smärta i magen efter måltider