• Natalina1451

Diabetes i skolan

Hej!  

I mitt barns klass går det 1 barn med diabetes typ 1, även läraren har diabetes. 

Till frågan, sen de gick på förskolan tsm har barnet med diabetes föräldrar sagt att om man misstänker magsjuka i familjen måste även den som går i samma klass som barnet med diabetes stanna hemma. Trots inga symptom eller ens kanske träffat den som kanske är sjuk. 

Rent regelrätt kan de kräva detta? Hur ser egentligen skolan på detta, hålla barn hemma kanske en vecka med missad skolgång för att det går ett barn med diabetes i klassen. 

Missförstå mig inte nu jag är fullt medveten om att det är livsfara för någon med diabetes typ 1 att få magsjuka. Men då kanske man inte kan gå i en vanlig klass med 25 andra barn.. 

vårt barn är inte heller i framkant när det kommer till kunskapen och med två småsyskon på förskolan är det en hel del sjukdomar som cirkulerar men det har inte en enda gång varit direkt smittat till det stora barnet som nu börjat i 1an. Det barnet missade totalt 5 veckor av potentiell magsjuka förra läsåret helt i onödan då hen aldrig blev sjuk själv.. 

förlåt för min rant, orkade du läsa hit så tack till dig! 

frågan är alltså är det rätt att kräva detta från alla andra i klassen? Och hur är det egentligen med skolplikten går inte den före? Tycker det räknas till skolkande.. 

• Svar på tråden Diabetes i skolan
  • Anonym (X)
    Anonym (Skola) skrev 2023-08-23 20:45:42 följande:

Jag arbetar på en skola med 600 elever och vi har 2 med diabetes, en i lågstadiet och en i mellan.

Som svar på din fråga- nej det har dom inte rätt att kräva och skolan har det inte heller som rutin. Skulle sluta med väldigt hög frånvaro i klassen och föräldrar skulle vilja byta klass.

Endast den som är sjuk stannar hemma, dock väldigt viktigt med dessa 24h från sista symtomet (24 gäller på skola och 48 i förskola).

Rutinen är att föräldrarna till eleven med diabetes omgående ska informeras när det går magsjuka. Om de då väljer att hålla barnet hemma förser skolan dom med uppgifter under tiden.

Vi har samma rutin på min skola. 
  • Anonym (Ladybug)

Min son har sedan förskoleklass haft ett barn med diabetes i klassen ( två faktiskt). Råden till oss är att vara vaksamma, hålla vårt barn hemma vid första symtom och vara noga med 24 timmars regeln, gärna hemma någon dag extra. Inget om att man är hemma när syskon är sjuka.

Att föräldrarna får tala vid föräldramöten är väl inget konstigt - det kan behövas för att inskärpa allvaret, men är rådet om att stanna hemma när någon i familjen är sjuk verkligen från skolan eller är det ivriga föräldrar som vill vara extra snälla?

Jag hade INTE gått med på det.

• Anonym (JB)

Oj, min syster har diabetes men det var aldrig tal om något sånt. Jag tror du får kolla högre upp i skolan eller kommunen. 

Vi hade såklart magsjuka när vi var små men det var aldrig så illa så syrran behövde läggas in. 

• Anonym (Fast nä)
    Anonym (Jag har typ 1 diabetes) skrev 2023-08-22 23:24:06 följande:

Ett barn som har diabetes typ 1 måste vid magsjuka läggas in på sjukhus. I värsta fall kan det bli medvetslöst och dö om det har magsjuka och kräks samtidigt som den får lågt blodsocker eftersom att den då inte får i sig sockret utan kräks upp det. Därför vårdas ofta typ 1 diabetiker på sjukhus vid magsjuka så jag förstår varför dem inte vill smitta den personen. Har själv typ 1 diabetes 

Fast nä, det stämmer inte. Inte per automatik så att man måste till sjukhus vid magsjuka. jag har haft diabetes typ 1 i 42 år, sedan jag var 6 år gammal och har inte åkt in till sjukhus speciellt många gånger vid magsjuka. Det KAN hända att det behövs, men inte som är ett måste bara för att det råkar handla om magsjuka 
  • Anonym (Fast nä)
    Natalina1451 skrev 2023-08-23 21:59:24 följande:
    Tack för ett konkret svar, jag håller på o filar på ett mejl till rektorn och andra berörda parter för att klargöra detta. Tycker det har varit så himla dåligt skött allting, låta föräldrarna till barnet med diabetes ta över föräldramötena där dom står och tårögda vädjar till alla att stanna hemma hela familjen så vi inte har ihjäl deras barn..

förstår att man ju vill sitt barn det allra bästa men mängden dåligt samvete som de öst på de senaste året har varit extremt. Utskick i gruppchatten var och varannan vecka om att komma ihåg o stanna hemma hela familjen osv 
    Jag har själv diabetes typ 1 sedan 42 år tillbaka, var 6 år när jag blev sjuk och har inte behövt åka in pga magsjuka speciellt många gånger, kanske 2 under alla dessa år. Har även egna barn som hade magsjuka många gånger när de var små, jag tog hand om dem själv trots att jag har diabetes typ 1. Det låter lite upphåsat av föräldarna. Klart jag som diabetiker vill undvika magsjuka då det blir lite extra problematiskt, men det är ingen dödsdom för mig att bli sjuk. En förkylning kan vara lika illa hanteringsmässigt för mig. Tror det handlar mer om emetefobi hos de här föräldarna, och en överdriven rädsla kring sitt eget barn och dess sjukdom. 
  • Anonym (Betty)

Nej men självklart går det inte till så att några andra föräldrar kan kräva det. Har ni gått med på det bara för att föräldrarna vädjat om det? Skulle jag aldrig göra. Det är bara att strunta i det de säger helt enkelt. 

Eller är det rektorn som säger det? Då har hen fel o det måste ni dra vidare i så fall. Ring stadsdelsnämnden eller skolinspektionen. 

Naturligtvis ska man inte vara hemma om man är frisk. Man har ju skolplikt. Det är det sjuka barnet med diabetes som får vara hemma i så fall. 

• Anonym (Betty)
    Hyllemor skrev 2023-08-23 00:22:47 följande:

Fast om man har magsjuka i familjen så stannar man hemma. Den sjuka ska stanna hemma ett dygn efter sista symptom. Många förskolor har riktlinje 2 dygn efter sista symptom eftersom föräldrar är så jäkla dåliga på att följa regler. För några år sedan fick vi stänga ner en förskola under två dagar på grund av att magsjuka hade valsat runt där under nästan två månader.

Har man magsjuka i familjen och missar skolan, så gör man de missade skoluppgifterna hemma, precis på samma vis som när ens barn är sjukt i någonting annat.

Nej du ha helt fel. Man stannar inte hemma bara för att man har magsjuka inom familjen.

Förklara gärna hur du menar att det rent konkret ens skulle gå till?
    Om man är två vuxna och två barn. Ena barnet är sjukt och är hemma. Den ena föräldern vabbar. Så långt är ju allt riktigt. Men sen då? Hur ska den andra vuxna vara hemma menar du? Under vilka former? Hen är inte sjuk och kan inte sjuka sig. Den andra föräldern vabbar redan så det kan inte en till göra. Så då blir det olovlig frånvaro då från jobbet? Eller be om tjänstledigt. Vilket chefen kan säga nej till. Dessutom är tjänsteledighet obetalt så då skulle man gå hemma utan inkonst menar du? Det funkar inte så att det "bara är att vara hemma". Du vet uppenbarligen inte vad du pratat om. 

Det andra barnet kan vara hemma om det går på förskola. Går barnet i skolan har det skolplikt. Finns ingen giltig anledning att vara hemma från skolan heller. 
  • Anonym (JB)

Jag reagerade också på det inlägget, självklart inget obligatoriskt att läggas in. Om det vore så, så kunde ju ingen kvinna med diabetes vara gravid med tanke på hur mycket många kräks under graviditeten.

Anonym (Fast nä) skrev 2023-08-24 16:08:15 följande:
    Jag har själv diabetes typ 1 sedan 42 år tillbaka, var 6 år när jag blev sjuk och har inte behövt åka in pga magsjuka speciellt många gånger, kanske 2 under alla dessa år. Har även egna barn som hade magsjuka många gånger när de var små, jag tog hand om dem själv trots att jag har diabetes typ 1. Det låter lite upphåsat av föräldarna. Klart jag som diabetiker vill undvika magsjuka då det blir lite extra problematiskt, men det är ingen dödsdom för mig att bli sjuk. En förkylning kan vara lika illa hanteringsmässigt för mig. Tror det handlar mer om emetefobi hos de här föräldarna, och en överdriven rädsla kring sitt eget barn och dess sjukdom. 
  • Anonym (Betty)

Har du hört av dig till skolan?

• Elin P
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-23 20:40:39 följande:

Vi har samma dilemma. Ett barn i klassen har diabetes och de riktlinjer vi fått är att, eftersom det är skolplikt, ska barn som inte har magsjuka vara i skolan även om familjemedlemmar har det. Däremot vill dom att vi informerar rektor/klasslärare om någon i familjen har magsjuka. Barnet med diabetes får då stanna hemma om föräldrarna önskar detta.

Det verkar ju mycket mer rimligt! 
  • Natalina1451
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-26 09:53:54 följande:

Har du hört av dig till skolan?

Jag har ringt rektorn flera gånger i veckan som var men endast kommit fram till telefonsvararen. Vi har föräldramöte nästa vecka så tänkte att detta borde komma med på agendan för det som tas upp.  

den här veckan har andra föräldrar till barn i klassen påpekat till mig att jag måste ha mitt barn hemma om jag misstänker magsjuka hos ett småsyskon som går på förskolan med de föräldrarnas andra barn. Så det är liksom ett beteende som sitter väldigt djupt hos oss alla då de gått tillsammans sen de började i förskolan de flesta av barnen. 

får se om rektorn ringer upp mig nästa vecka eller hur jag ska göra. Man hinner ju aldrig träffa någon annan än fritidspedagogerna tyvärr, läraren och rektorn är ju aldrig där när man lämnar/hämtar om man inte jobbar deltid.. 

• Anonym (....)
    Natalina1451 skrev 2023-08-27 00:27:44 följande:

Jag har ringt rektorn flera gånger i veckan som var men endast kommit fram till telefonsvararen. Vi har föräldramöte nästa vecka så tänkte att detta borde komma med på agendan för det som tas upp.  

den här veckan har andra föräldrar till barn i klassen påpekat till mig att jag måste ha mitt barn hemma om jag misstänker magsjuka hos ett småsyskon som går på förskolan med de föräldrarnas andra barn. Så det är liksom ett beteende som sitter väldigt djupt hos oss alla då de gått tillsammans sen de började i förskolan de flesta av barnen. 

får se om rektorn ringer upp mig nästa vecka eller hur jag ska göra. Man hinner ju aldrig träffa någon annan än fritidspedagogerna tyvärr, läraren och rektorn är ju aldrig där när man lämnar/hämtar om man inte jobbar deltid.. 

Maila rektorn. Hen har så klart redan en etablerad kontakt med gällande familj men vill nog ändå vara förberedd på vad som kommer att komma på mötet. Både från diabeteshållet och er andra.
  • Anonym (Peter)

Sällar mig till dem som säger att du ska maila rektor.
    Då finns din fråga (och hens svar. om du får något) loggat.
    Självklart är det barnet med diabets som får vara hemma, allt annat är orimligt.

• Natalina1451

Okej, jag har pratat med rektorn. Hon skulle kolla med skolsköterska som också var medisinskt ansvarig för skolorna i kommunen (eller något sånt kommer inte ihåg exakt) och så skulle hon kolla med någon mer på kommunen vad det är som gäller. Hon tyckte också att det var en väldigt viktig fråga och lovade att det inte skulle gå omärkt förbi. Hon tyckte inte att jag själv skall behöva ta upp detta på nästa veckas föräldrarmöte utan hon skulle delge informationen som gäller på schoolsoftportalen för alla som går på skolan. återstår och se vad hon kommer fram till. 

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Natalina1451 skrev 2023-08-31 06:12:48 följande:

Okej, jag har pratat med rektorn. Hon skulle kolla med skolsköterska som också var medisinskt ansvarig för skolorna i kommunen (eller något sånt kommer inte ihåg exakt) och så skulle hon kolla med någon mer på kommunen vad det är som gäller. Hon tyckte också att det var en väldigt viktig fråga och lovade att det inte skulle gå omärkt förbi. Hon tyckte inte att jag själv skall behöva ta upp detta på nästa veckas föräldrarmöte utan hon skulle delge informationen som gäller på schoolsoftportalen för alla som går på skolan. återstår och se vad hon kommer fram till. 

Ska bli intressant att läsa din uppdatering. I min dotters klass har det gått en diabetiker i ett antal år, vi föräldrar har aldrig fått några kommentarer alls angående detta. Barnen i klassen har informerats om att NN har sjukdomen. Men det är allt.
Svar på tråden Diabetes i skolan