• BeeHappy

    Klassiskt namn till dotter

    Hej!

    Vi är gravida och vet ej ännu vad vi väntar. Pojknamn är lite lättare men jag tycker att det är så otroligt svårt med flicknamn. Många fina namn är "tagna" av släkt och nära vänner. Är väldigt förtjust i svenska, lite äldre klassiska namn (tänk t ex Astrid, Selma). 

    Vad tänker ni när ni hör dessa namn? Några favoriter? Förslag på liknande namn som jag kanske inte tänkt på? 

    {#emotions_dlg.flower}

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klassiskt namn till dotter
  • Maymom

    Astrid, Estrid, Ingrid, Sigrid, många fina som liknar varandra. Jag gillar också de äldre namnen, från min mormors generation.
    Lilian har jag sett flera härinne som funderar på, det är fint.

    Hilda, Hilma, Alva, Asta, Alma, Brita, Märta, Marit, Ellika, Signe, Rut, Siv.

  • trollhona

    Marianne tycker jag är väldigt fint men även Matilda

    Fler klassiska 
    Signe, Eivor, Alva, Frigga, Agnes, Greta, Ilse, Agnetha, Birgit

  • Anonym (Nix)

    Det här måste vara en åldersfråga. Jag tycker att alla gamla namn som är populära nu typ Folke, Åke, Alma är så fruktansvärt fula. För mig är det gamla tanter och gubbar, men det är väl åldernGlad tycker iofs namnen i min generation är trista också Johan, Peter, Katarina, Marianne etc etc som det svämmade över av i klassen som liten. Det är inte lätt med namn alltså!

    Men av de du nämnde så är Lilian rätt fint!

  • Anonym (Annika)
    Anonym (Nix) skrev 2023-08-24 11:10:57 följande:

    Det här måste vara en åldersfråga. Jag tycker att alla gamla namn som är populära nu typ Folke, Åke, Alma är så fruktansvärt fula. För mig är det gamla tanter och gubbar, men det är väl åldernGlad tycker iofs namnen i min generation är trista också Johan, Peter, Katarina, Marianne etc etc som det svämmade över av i klassen som liten. Det är inte lätt med namn alltså!

    Men av de du nämnde så är Lilian rätt fint!


    Helt enig!
    Jag röstade på Lilian. Alla andra är tvärnej på.
  • Anonym (XXX)

    Röstade på Viola. Det är vackert, blommigt, ljuvt och feminint och lagom ovanligt utan att vara konstigt på något sätt. Allra finast på en flicka med violblå ögon, såklart! Eller i alla fall blåa.

    Naemi är också fint, men när jag hör det tänker jag på en troende kristen familj. Om det inte är så kan det bli missvisande. 

  • Anonym (Jag)

    Av dom tycker jag Kristina och Matilda är finast :)

    Andra förslag; Karin, Isabella, Johanna, Angelica , Elin, Ellinor

  • Anonym (Ester)

    Kristina, Amanda, Elionor, Gabriella, Miranda, Karolina, Esmeralda, Barbro

Svar på tråden Klassiskt namn till dotter