• Lindsey77

Fråga till er som arbetar som lärare med ferietjänst

Hej! 

Jag undrar om ni får mindre lön i augusti (om ni jämför med juni, juli) på grund av ferielönen?

Jag fick ut 5000:- mindre och jag kan inte komma på orsak. Påverkar tidigare vab eller föräldrapenning? Inte tagit något av det i juli eller augusti. Inte varit sjukskriven en dag det senaste året. Har arbetat som lärare i ett sträck utan uppehåll sen 2020. 

Kan någon förklara varför det är så? 

• Svar på tråden Fråga till er som arbetar som lärare med ferietjänst
  • Anonym (Ellen)

Du behöver prata med HR/lön där du arbetar. 
    Har man en fullt intjänad ferie så ska det inte bli glapp, det är liksom det modellen bygger på.
    Har du tjänstgjort hela läsåret 22/23 och inte haft någon frånvaro som inte är grund för intjänande av ferie så ska feriedagarna räcka så långt att de möter starten på HT23 och du har lön för hela augusti. 

• Anonym (Maria)

Jag kolla med löneadmin. Jag drabbades av något liknande för några år sen med flera tusenlappar mindre i augusti, då hade de missat ferielönen i augusti, typ åtta dagar. Fick såklart dessa pengar retroaktivt.

5000 låter mycket så troligast att något blivit fel.

• Lindsey77
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-23 21:49:56 följande:

Du behöver prata med HR/lön där du arbetar. 
    Har man en fullt intjänad ferie så ska det inte bli glapp, det är liksom det modellen bygger på.
    Har du tjänstgjort hela läsåret 22/23 och inte haft någon frånvaro som inte är grund för intjänande av ferie så ska feriedagarna räcka så långt att de möter starten på HT23 och du har lön för hela augusti. 

Även om jag tagit ut föräldradagar under året? Alltså lite då och då. 
  • Anonym (Ellen)
    Lindsey77 skrev 2023-08-24 17:42:45 följande:
    Även om jag tagit ut föräldradagar under året? Alltså lite då och då. 
    Det beror på hur gamla dina barn är. Föräldraledighet är bara grund för intjänande av ferie och semester de 120 första dagarna. Har du nyttjat den delen av ledigheten för länge sen så kan föräldraledighet absolut påverka intjänandet. Vilket var precis det jag skrev. Har du tjänstgjort hela läsåret och INTE haft någon sådan frånvaro så ska du ha täckning. Annars kan förstås dagar ha diskvalificerats. Men det finns ingen här som kan svara på det.
  • Lindsey77
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-24 18:25:52 följande:
    Det beror på hur gamla dina barn är. Föräldraledighet är bara grund för intjänande av ferie och semester de 120 första dagarna. Har du nyttjat den delen av ledigheten för länge sen så kan föräldraledighet absolut påverka intjänandet. Vilket var precis det jag skrev. Har du tjänstgjort hela läsåret och INTE haft någon sådan frånvaro så ska du ha täckning. Annars kan förstås dagar ha diskvalificerats. Men det finns ingen här som kan svara på det.
    Ok, då är det säkert det som påverkar, mina föräldradagar. Men surt att det skulle dras så mycket att jag har tagit lite dagar här och var. Inte ens varje månad. 
  • Ms H
    Lindsey77 skrev 2023-08-24 20:05:04 följande:
    Ok, då är det säkert det som påverkar, mina föräldradagar. Men surt att det skulle dras så mycket att jag har tagit lite dagar här och var. Inte ens varje månad. 

Räkna ut hur många timmar du varit f-ledig utan semestergrund, dividera med årsarbetstidén (1360h om jag minns rätt). Det borde gå procentuell nedsättning av semester/ferieledigt. 

Tänk också på att juni- och/eller julilönen innehåller semesterersättning, så då bör summan vara högre än övriga året. 

Svar på tråden Fråga till er som arbetar som lärare med ferietjänst