• Mammavetintebäst

Från studier till a-kassa. Vilket upplägg är bäst? Erfarenhet sökes av likn dilemma

Jag behöver tips på hur jag ska lägga upp inkomstgrund gällande a-kassa.

Case: Arbetade heltid. Tog tjänstledigt för studier. Sommarjobbade ett par somrar men enbart 50% (dvs en mycket låg inkomst). Sa vidare upp mig under tjänstledigheten. 
    Tog examen i juni och hann inte landa något jobb innan jag avslutade mina studier. Skrev in mig på arbetsförmedlingen och kontaktade a-kassan. De vill ha ett arbetgivarintyg från min senaste arbetsgivare MEN....nu klurar jag på vad som är klokast. Ska jag låta a-kassan vara grundat på min senaste lön men acceptera en karens på 3 månader (för det tar jag för givet att jag åker på, då jag själv sa upp mig) alternativt låta försäkringen vara grundat på min studieinkomst (CSN/bidrag) och slippa karensen? 
    Självklart hade det ju vara bra att veta HUR länge jag kommer vara arbetslös innan jag tar beslutet men det kan jag ju dessvärre inte.

Jag kan knappast vara den första i världen som sagt upp sig och börjat plugga för att sedan under en kort period behöva ansöka om ersättning? 

Vad är klokast? Jag vill gärna ha handfasta råd från några mer erfarenheter snarare än spekulationer och förmodanden. Stort tack på förhand!

M

• Svar på tråden Från studier till a-kassa. Vilket upplägg är bäst? Erfarenhet sökes av likn dilemma
  • Akassa

Det finns inget upplägg som är smartast. Du kan inte välja. A-kassan kan dessutom aldrig grundas på studiemedel. 

Om du har studerat på heltid, studierna är avslutade efter fyllda 25 år eller om du arbetat på heltid under minst fem månader före studierna är de överhoppningsbara. Det innebär att du kan få ersättning grundat på ditt heltidsarbete. 

Om det dessutom har gått mer än 112 dagar sedan din anställning upphörde kommer du inte heller få någon avstängning på grund av att du sagt upp dig själv. 

• Akassa

Du behöver skicka in arbetsgivarintyg från ditt tidigare heltidsarbete (ska täcka minst 12 månader), intyg för dina studier och arbetsgivarintyg för det arbete du har haft under somrarna. 

Svar på tråden Från studier till a-kassa. Vilket upplägg är bäst? Erfarenhet sökes av likn dilemma