Anonym (Stegräknaren) skrev 2023-08-24 19:15:15 följande:
Maten är 70% av resultatet. Träning kan komma senare.
Tänk långsiktigt, ät dina måltider regelbundet varje dag men ta mindre av kaloririka saker och sluta med allt onyttigt/snacks en tid för att få resultat.
Om du ska dricka någon alkohol, välj torrt vitt vin. Undvik drinkar, öl och starksprit.
Drick bara kaffe (för att behålla energi) och vatten (med citronsaft, gurka eller c-vitaminbrus som smaksättare går bra) och något glas mjölk kanske.
Jag är mycket hjälpt av ett glas varm dryck på kvällen kl 21, antingen te (jag tål inte det längre men Friggs rooibos blåbär är jättegott tycker jag) eller bara mikrat vatten med en skvätt mjölk och lite kanel. Då blir magen fylld och kroppen varm, vilket hjälper till att lura den att den har fått fler kalorier än den har.
Skapa tid att träna på- se till att din familj vet att nu är det mamma-tid, nu ska vi inte störa.
Hitta någon rörelseform som passar där du är nu- det kan vara yoga, gympa utan hopp, cykeltur, powerwalk, simning ?? Och sätt mål i antal minuter aktivitet eller antal steg per dag/vecka.
Köp eller önska dig en fitbit eller liknande i födelsedagspresent/julklapp, i appen kan man se att t.ex. vilopulsen sjunker om man börjar röra på sig, logga sin vikt och se trender med mera.
Sätt upp belöningar som du får när du har gått ner x kilon, rört dig xx 000 steg på en vecka osv. De ska helst inte innebära kalorier.
En massage, köp nya träningskläder, slinga håret hos frissan riktigt fint, ett nytt festplagg?
Man får lura sin hjärna in i ny rutin men det är inte omöjligt. Är det många kilon behöver du pauser där du bara ska jämvikta, t.ex. när du har gått ner 5 kg så ska du ligga på +/- noll i ett par veckor innan nästa etapp.
Tack för bra tips, det med varm dryck ska jag testa! Å superbra tips att unna sig något i klädstil istället för typ choklad som jag vill ha i princip varje dag!
En vän drack buljong förut vet jag, innan någon operation och det var för att ändå hålla sig lite mätt men få i sig lite salter osv, det kanske är ok.