• Millimillimeter

    Vilket flicknamn är vackrast?

    Snart kommer tredje dottern och jag har olika förslag men ingen given vinnare. Vad tycker ni? Motivera och kom gärna med förslag. Så trevligt med input från andra och namn är roligt dessutom. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn är vackrast?
  • fjanten

    Älskar Matilda 😍 Önskar att maken hade gått med på det till någon av våra döttrar, men han hade tyvärr ett kusinbarn med samma namn och tyckte det blev "fel" då.

  • Anonym (Fina)

    Flera av namnen är fina, Clara (fint med c), Sigrid, Elsa får nog mina röster. Signe överraskade positivt.
    Jag ville döpa min minsta till Elsie eller Siri men mannen höll inte med Gråter

  • Anonym (H)

    Av dina förslag tycker jag Vera  och Matilda. Mina favoriter är  bl a Viola, Juni, Liv, Elvira, Majken, Edith och Eden

  • Anonym (Elin79)

    Alva, Vera och Matilda är mina favoriter.
    Ellie, Malva, Amelie, Esmeralda och Fiona hade vi på listan men vi fick bara pojkar så flicknamnen var bara att lägga åt sidan. 

  • Anonym (?)

    Är väldigt svag för Alma. Trodde min dotter skulle heta Vilma när vi trodde vi hörde Alma i stället för Vilma. 
    Alma är ett väldigt fint namn.
    Vilma döptes 1995, ensam med enkelt V ( och innan Särgårdsdoktorn, hahaha)

  • Gullvivor

    Nora och Ines är finast. 
    Men pga att Nora rimmar på något mindre kul så röstar jag på Ines. Jättefint! 

  • KristofferO

    Jag tycker Clara är fint!

    Men det beror väl på vad de andra barnen heter också? Det bör väl vara liknande typ av namn kanske.


    Kristoffer Öhrn - Hälsocoach
  • Anonym (Liv)

    Nora, Vera, Signe och Ines utan inbördes ordning. Alla mycket fina namn! Kanske valt bort Signe för att det funkar lite sämre på engelska vilket varit viktigt för mig.

  • Anonym (L)

    Jag fastnar för Leona. Det låter mjukt Och feminint, samtidigt som det ger karaktär när hon blir äldre. Ett vuxet namn. Snyggt! 

  • Anonym (F)

    Röstade på Sigrid. Signe, Clara och Matilda är fina namn också, Vera låter som en förkortning på Veronica och jag har svårt för den typen av namn. Amelia, Ines och Nora gillar jag inte, kan inte riktigt svara på varför

  • trollhona
    Millimillimeter skrev 2023-08-25 20:34:47 följande:
    Vilket flicknamn är vackrast?

    Snart kommer tredje dottern och jag har olika förslag men ingen given vinnare. Vad tycker ni? Motivera och kom gärna med förslag. Så trevligt med input från andra och namn är roligt dessutom. 



    Signe, Amelia och Leona är fina. Helt ärligt var väl alla fina och inget var ett dåligt alternativ.
    Vad heter syskonen, kanske lättare att matcha mot något?
  • Anonym (XXX)

    Jag gillar Clara, Alva och Sigrid

    Clara - är alltid rätt, ett gammalt, klassiskt europeiskt namn bland annat på grund av Goethe, och att ett mycket positivt helgon har hetat det. Associationen till klarhet och ljus är också väldigt fin.

    Alva - vackert, lite sagomystiskt, för tanken till "älva", men även till "Malva" så det blir lite blommigt också. Mycket flickaktigt!

    Sigrid - ett urgammalt vikinganamn, jag tänker bland annat på sagodrottningen Sigrid Storråda. Ett vuxnare, starkare och "myndigare" namn än de två ovanstående. 

  • Anonym (Mo)

    Elsa eller Matilda tycker jag. Mina favoritnamn. Klassiska och enkla och vackra. Clara tycker jag också är fint. 

  • Anonym (Namngiven)

    Generellt ska man strunta i vad som är vackert och välja ett som passar. 
    Det är barnet och inte föräldrarna som sen ska bära namnet. 

    Pratar med egen erfarenhet bakom och min 12-åring är definitivt INTE glad åt sitt namn. Hon kommer med största sannolikhet att byta så fort hon kan, jag tycker fortfarande hennes namn är vackert och passar henne. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Namngiven) skrev 2023-08-31 05:51:28 följande:

    Generellt ska man strunta i vad som är vackert och välja ett som passar. 
    Det är barnet och inte föräldrarna som sen ska bära namnet. 

    Pratar med egen erfarenhet bakom och min 12-åring är definitivt INTE glad åt sitt namn. Hon kommer med största sannolikhet att byta så fort hon kan, jag tycker fortfarande hennes namn är vackert och passar henne. 


    Hur menar du nu? Hur ska man kunna veta vilket namn som "passar"? Och att ett namn är vackert kan väl aldrig vara en nackdel? Nu blir man ju sjukt nyfiken på din dotters namn, alltså! :)
  • Anonym (Namngiven)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-31 06:47:42 följande:
    Hur menar du nu? Hur ska man kunna veta vilket namn som "passar"? Och att ett namn är vackert kan väl aldrig vara en nackdel? Nu blir man ju sjukt nyfiken på din dotters namn, alltså! :)
    Kan du vara, känner flertal barn som mått dåligt av föräldrarnas coola trixande med Hollywood-namn osv.

    Vad min dotter heter är varken ovanligt eller konstigt men hon gillar det inte ändå, svårare än så är det inte. 
  • MySecret

    Många fina namn men röstade såklart på Amelia som min äldsta dotter heter. Hon fick det efter Amelia Earhart och för mig är det ett starkt namn till en tjej som går sin egen väg.

Svar på tråden Vilket flicknamn är vackrast?