• Bubblizzen

Flytta till England med barn

Någon som har flyttat till England efter Brexit? Är det så svårt som det verkar?

Jag och mannen vill flytta med vårt barn som då kommer börja 1:an där. (Om ca 1år). Någon här som har erfarenhet av att flytta dit med barn?

Vilka områden skulle ni rekommendera för en barnfamilj? Är det bäst att försöka hyra något eller är det köpa direkt som gäller?

Och slutligen, vill veta allt om att bo i England! Hur upplever ni det? Vilka för -och nackdelar finns det med England vs. Sverige?

Tacksam för alla svar, korta som långa! <3

• Svar på tråden Flytta till England med barn
  • FillippaFL

Nu har jag bott i England sedan 2008, men har hyfsad koll på reglerna. Innan jag börjar med ett långt svar, så kanske du kan svara på vilket sätt ni kvalificerar er för att flytta hit?

• Bubblizzen

Härligt!! Skrattande

Vi ska ansöka om skilled worker visa, det är väl ända sättet om man inte har familj där som jag förstått det. Vi ska ta professionell hjälp med detta för vägledning. 

• FillippaFL
    Bubblizzen skrev 2023-08-26 16:54:29 följande:

Härligt!! Skrattande

Vi ska ansöka om skilled worker visa, det är väl ända sättet om man inte har familj där som jag förstått det. Vi ska ta professionell hjälp med detta för vägledning. 

Det låter mycket klokt att koppla in en jurist. Det är helt klart så komplicerat som det låter.

Jag upplevde det som väldigt svårt att komma in i engelska systemet, så vet inte om ni kan få hjälp med det också? För att ens få ett bankkonto måste man kunna legitimera sig på flera olika sätt, bland annat ha räkningar i ditt namn, vilket ju är omöjligt om man inte bor här. Hur ska jag ha en engelsk elräkning om jag inte bor där än liksom? Det blir som ett moment 22. Vet inte hur de tänker faktiskt. Jag hade jättesvårt med det och det var ändå innan Brexit och med en engelsk man. Så fråga om de kan ge dig råd om det också. Största möjligheten att få Skilled worker-visum är som jag förstått att företaget som anställer er, sponsrar er. Vet inte vad ni har för yrken, men jag hade verkligen satsat på att bli sponsrad. Det hjälper mycket.

Annars så tycker jag att standarden här vad gäller bostäder är AVSEVÄRT lägre än i Sverige. Barnomsorgen är svindyr, så många (de flesta?) är hemma med barnen och andra föräldern försörjer familjen.

Vilka städer funderar ni på? Jag bor i Norra England och det är väl ok. Flyttade hit pga kärlek och blev kvar, annars hade jag nog faktiskt föredragit Sverige. Vad lockar er? London skulle jag inte vilja bo i. Ohyggligt dyrt. Allt beror ju på er ekonomi. Men hade satsat på att köpa. De områdena är oftast betydligt trevligare.         
Svar på tråden Flytta till England med barn