• Anonym (TS)

    Gravid 5 gånger , 2 missfall, ökad risk?

    Jag har tre barn och har fått två missfall. Det första var när jag var bara 17 innan första barnet och det andra var precis innan tredje barnet när jag var 33.

    Båda var egentligen MA. Första upptäcktes i vecka för 11 men fostret hade slutat växa i vecka 9. Andra var väldigt tidigt , vecka 5-6 ungefär. Sökte vård båda gångerna pga smärta men andra gången vet jag att smärtan berodde på en cysta som hade spruckit.

    Nu är jag snart 36 och eftersom mitt tredje barn är min sambos första funderar vi på ett till. Men är nästan rädd för att ens försöka eftersom jag har oroat mig något fruktansvärt för missfall alla mina graviditeter efter första. Har knappt ens vågat vara glad i början. 

    Vet såklart att åldern ökar risken också.. men undrar om missfall 2 av 5 gånger är helt normalt och bara slumpen eller om det betyder att jag har en ökad risk för missfall? Har ju aldrig gjort någon utredning eller så eftersom jag har flera barn.

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Gravid 5 gånger , 2 missfall, ökad risk?
  • Anonym (Ja)

    Ja det är helt normalt att få missfall mellan fullt gångna graviditeter. Vad som är avvikande är tex om du inte lyckas bli gravid överhuvudtaget eller om du får 3 missfall i rad. Först då görs en utredning eftersom 2 missfall i rad också är extremt vanligt och ofta beror på slumpen. Du har ingenting att oroa dig över om du dessutom redan har fått 3 barn (!) 

Svar på tråden Gravid 5 gånger , 2 missfall, ökad risk?