• svanilj

er "guldkant" i vardagen

Nu närmar sig hösten och det kanske inte bara är jag som ev kan bli lite deppig och omotiverad under årstiderna som väntas. Jag tänker att vi här kan samla sådant som man själv gör för att få en guldkant på vardagen. Stort som smått. Oskyldig

• Svar på tråden er "guldkant" i vardagen
  • Anonym (De_små_sakerna)

En mugg kaffe med en skvätt grädde efter en hård arbetsdag är för mig guldkant. Gevalia mellanrost såklart.

Mitt favoritspel sedan början av 2000-talet är Civilization III. Mår kungligt när jag spelar det.

Min egengjorda korvstroganoff med paprika och skivade champinjoner med ris eller potatis.

Att få sitta på min uteplats en varm sommardag eller solig höstdag och bara njuta, som är skyddad från insyn och med lummig bakgård.

• Anonym (Heja)
    Anonym (Vardagsmyset) skrev 2023-08-28 15:12:23 följande:

Oj det är mycket...

Jag fyller år i September och då brukar jag ta semester den dagen och göra något bara för mig. Varit olika saker under åren exempelvis Ta en dagkryssning och äta lyxfrukost, åka till något fint konditori och köpa den lyxigaste tårtbiten, boka in mig på dagspa, ta en av vaxholmsbåtarna ut till mysig skärgårdsö och ha med plockpicknick med lite flaska bubbel...

På vardagsmorgnarna brukar jag tända ljus, sätta barnens och mina kläder på elementet, sätta på mysig lugn musik innan jag väcker dem. (Detta gjorde jag även när jag var själv)
    Ibland tar vi med oss frukost och sitter och äter den ute (på något mysigt ställe på vägen till skola och jobb). På vintern varm choklad i snön.

På måndagar har vi måndagsmys (för att göra starten på veckan lättare)
    Det kan innebära grönsaker och dipp innan maten och fruktsallad/smoothie till efterrätt och sen spelar vi sällskapsspel eller ser på film tillsammans.

Minst en gång i månaden har vi Familjetestet, vi testar olika saker och röstar familjens favorit
    Exempelvis bästa colan, smak på ballerinakakan, chipsdippen, glassnyheter (främst på våren) etc etc...

Sen brukar vi hitta något som vi följer, som Sveriges mästerkock, idol, talang, på spåret, Masked singer och gör det som en mysig grej
    Detta går ju utmärkt att göra med ett kompisgäng.

Jag är med i en bokklubb som träffas och läser en ny bok var 5e vecka. Vi träffas och dricker te och diskuterar boken...
    Under pandemin gjorde vi det över zoom.

Sen brukar jag välja en dag varannan vecka då jag pysslar om mig själv lite med fotbad, hårinpackning, ansiktsmask etc etc. Tänder ljus i badrummet, har fin choklad, gott bubbel och mysig musik...som ett hemmaspa....

Alltså wow, du är fantastisk - de där ideerna ska jag låna rätt av (även om jag inte fyller år i september). Vad underbart det låter!!
  • Anonym (Miss Demeanor)

Hoppas kunna avsluta utesäsongen med ännu ett hett möte innan det blir för kallt för att klä av sig. 

Sedan får vi ägna oss åt inomhuslekar. Han gillar 60-tal så jag ser vita platåstövlar i min framtid, och en färgglad musikant-klänning.

• Anonym (Vardagsmyset)
    Anonym (Heja) skrev 2023-08-28 17:18:08 följande:
    Alltså wow, du är fantastisk - de där ideerna ska jag låna rätt av (även om jag inte fyller år i september). Vad underbart det låter!!
    Tack!
    Nä, man kan ju göra saker utan att fylla år...men jag tycker det är mysigt att fira sig själv och även visa barnen att man får unna sig själv saker, att det inte bara handlar om att andra ska fixa.
  • Freddie K

Jag försöker träffa min kompis. Hon ger mig guldkant i vardagen. Hon är underbar och perfekt i mina ögon. Med henne gör jag saker som jag aldrig skulle göra annars. Till exempel ha picknick eller ta en båttur med båtarna som går över älven. Bara att få komma ut lite och träffa henne. Det blir jag glad av! Glad

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Miss Demeanor)

Ser nu fram emot en ny spankingkjol.

• Freddie K
    Anonym (Miss Demeanor) skrev 2023-10-01 14:42:40 följande:

Ser nu fram emot en ny spankingkjol.

Vad är en spankingkjol?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Lace Gown Lady)

Spela sällskapsspel med barnen är alltid roligt. Lite snacks på det.

Unna sig och partnern egentid deluxe. Vi lagade nyligen skaldjur, klädde upp oss, spelade sexspel och blev lite lulliga. Glöm inte att filma lite så kan man drömma sig tillbaka till de sexiga stunderna när som helst.

Beställde hem några festklänningar och hade modevisning med skyhöga klackar i vardagsrummet. Döttrarna gillade och partnern gillade. Mycket uppiggande en regnig vardagskväll.

• Ivar07

Det viktigaste som jag lärt mig ä att se till att göra mindre äventyr, minst varannan vecka.

Hur många dagar eller tillfällen definierade egentligen förra året? Det var garanterat inte alla dagarna man åt ute, träffade vänner, kollade på en film eller gjorde något annat för att unna sig själv.

oftast är det istället sådant som man inte tidigare gjort, kanske nä du hyrde en kajak, tältade för första gången på 10 år eller körde några timmar ett VR-dataspel.

Så jag försöker numera boka in några microäventyr, typ 20 om året, ca 8 större äventyr (som resa eller helg borta någonstans som jag vet kommer definiera året) och sen göra mindre av det jag kommer glömma bort, det som är repitation av förra året.

• Anonym (qq)

Jag tycker man ska lära sig att njuta av de små sakerna i vardagen. 
    Vi har öppen spis hemma så nu har vi börja tända brasor ibland, när det är ruggigt ute och kylan smyger in. man sitter i soffan med filt, tända ljus, ser en bra film på tv, kanske käkar något gott. 
    Det gör vi ganska ofta.

Vi har även spabadrum i huset så det blir ofta bastu när vi kommer hem från jobbet på fredagar, en stund bara, sen dusch och sen är man redo för att laga middag. O det råkar bli barnfritt mitt på dagen tex en lördag så kan vi passa på att köra spa lite mer på riktigt - bada, basta, dricka något och ha något snacks medan vi sitter i stolarna vi har där. 

Går ofta promenader tillsammans om vädret är ok på helgerna. Kanske en timme, sen hem in i värmen. 

• Anonym (A)

Bibliotek är vardagslyx för mig. Läsa tidningar. Låna för många böcker och lämna tillbals vissa olästa im jag inte gillar dem - gratis!

• Auditanne

Träffar med familjen, träning, god mat, filmkvällar, katter, kuddmassage.

Fast vissa av dessa ting är mer än bara en guldkant, i synnerhet träning och familjen. Det är snarare något livsviktigt. 

Svar på tråden er "guldkant" i vardagen