• Anonym (Ätandet)

Ett evigt ätande

2 barn på 9 och 6 år. 
    Ca 20-30 min efter maten på kvällen är de å rotar i kylen å skåpen. Allt från äpple till morot till knäckebröd ska det ätas. 
    Vi äter liksom ingen konstig mat alls så de borde bli mätta när de äter. 
    Blir galen på detta. 

Ska jag bara säga nej eller hur har ni det?

• Svar på tråden Ett evigt ätande
  • Aurora Borrealis
    Anonym (N) skrev 2023-08-28 20:40:32 följande:
    Finns tyvärr många barn i Sverige som svälter pga fattigdom. 
    Nej. Då hamnar barnet på sjukhus först. Det sker ju vägning i skolan och vid vanvård rapporterar skolsyster och det sätts in hjälp.

Sedan hamnar barnet hos familjehem om föräldrarna vanvårdade sitt barn genom att köpa annat än nödvändig mat för socialbidraget.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Flute) skrev 2023-08-28 21:47:32 följande:
    Tyvärr stämmer det du säger. 

Ofta är det låga inkomster kanske i kombination med för dyr hyra för de hittade inget bättre, eller dyr el, dyr ränta etc.
    Ibland i kombination med att ena eller båda föräldrar har dyra vanor: rökning, haschrökning, kat-tuggande, mat/spel/drog-missbruk, shopping etc.
    Eller lever på försörjningsstöd.
    Det är långt ifrån alla som lever på försörjningsstöd som ens har kapacitet att göra en hållbar budget för att det ska finnas mat i skafferiet/frysen månaden ut.
    Forskning visar att låginkomsttagare har i högre utsträckning barn som lider av fetma än barn till höginkomsttagare. Fler dör av fetma och relaterade sjukdomar till fetma än någonsin däremot och det är som en pandemi av fetma.
  • Anonym (N)
    Aurora Borrealis skrev 2023-08-29 01:27:44 följande:
    Nej, det sker inte vägning på skolan. Och nej, barnens som inte får ordentligt med mat hemma behöver absolut inte hamna på sjukhus eller familjem. 

Att barn och familjer svälter (dvs inte för i sig tillräckligt med mat) behöver inte heller vara vanvård. Och är heller inget som alltid upptäcks. 

Tyvärr så finns det fattigdom i Sverige och narm som svälter även om du inte vill se det. 
    Forskning visar att låginkomsttagare har i högre utsträckning barn som lider av fetma än barn till höginkomsttagare. Fler dör av fetma och relaterade sjukdomar till fetma än någonsin däremot och det är som en pandemi av fetma.
    Kan bero på att billig mat som ex pasta och vitt bröd gör att man går upp i vikt men det är inte näringsrikt. 
  • Agda90

Var sig fattigdom eller soc eller omhändertagande har med TS fråga att göra. 
    Varför ska det vara så svårt att hålla sig till ämnet???
    Starta era egna trådar om ni nu måste diskutera annat!

TS, hur äter dina barn på dagarna? Vad äter de?
    Du skriver att ditt ena barn ratar en hel del mat, men vad äter hon?

Min grabb har svårt för viss konsistens (var värre när han var yngre). Vi gjorde ofta hel kyckling i ugn och på spadet gjorde jag sås. Gott om nyttigt fett , grönsaker och kryddor. Sonen åt kycklingklubba, sås och potatis. Och han åt för en hel vuxen karl! Såsen var ju hemmagjord och bättre och mättande mat får man leta efter. 
    Hade vi inte inte kyckling så hade vi en hel köttbit (någon from av stek). Och likadant där. Han åt kött och sås så han borde själv se ut som en köttstek! 

Han gillar tomatsoppa. Jag gör buljong som jag gör soppan på. Antingen grönsaksbuljong eller köttbuljong. Ordentligt med kryddor. 

Så vad gillar dina barn, eller skulle kunna tänka sig att testa?

Du skrev någonstans att hon inte äter fiskpinnar och liknande mat. Ledsen men det är inte bra mat. Vi har sådant hemma i nödfall. Men den gången sonen fick äta sånt hemma var han hungrig knappt två timmar senare. 

• LFF
    Anonym (Ätandet) skrev 2023-08-28 18:09:12 följande:

Ja det är inte lätt det här med maten med mina barn. I stort sett all mat jag gör petas det i. Vi har kanske ca 2-3 rätter som de gillar resten ratas eller petas i. Jag har försökt med det mesta och kämpar verkligen med denna eviga mat. Klart det blir pasta mest för det är ju typ det enda de äter. 
    Lilltjejen vägrar  potatis, ris, pommes, potatismos osv osv. 
    Hon äter inte kyckling eller fisk eller fiskpinnar eller korv. Ja jag kan fortsätta så här. 

Om barnet är selektiv i sitt ätande så ger du det som faktiskt fungerar och sen kontaktar du bvc/vc (beroende på ålder) för att få hjälp med hennes selektiva ätande och verktyg i hur du ska jobba vidare med det hela.

Äter hon på förskolan eller är hon selektiv även där?
  • Anonym (Anna)

Vänta bara tills de är tonåringar

• Aurora Borrealis
    Anonym (N) skrev 2023-08-29 02:16:43 följande:
    Nej, det sker inte vägning på skolan. Och nej, barnens som inte får ordentligt med mat hemma behöver absolut inte hamna på sjukhus eller familjem. 

Att barn och familjer svälter (dvs inte för i sig tillräckligt med mat) behöver inte heller vara vanvård. Och är heller inget som alltid upptäcks. 

Tyvärr så finns det fattigdom i Sverige och narm som svälter även om du inte vill se det. 
    Kan bero på att billig mat som ex pasta och vitt bröd gör att man går upp i vikt men det är inte näringsrikt. 
    Fattigdom finns men inte svält.

Vart får du dina felpåståenden från? Källa på det du skriver, tack?

Mina barn blev både vägda och lämgdmätta fram tills över 12 års ålder i skolan och det gjordes kurvor för att föra statistik på bikt och längd över tid av skolan. Som sagt, källa på dina påståenden?
  • huala igen
    Fetma är ingen garanti för att ett barn inte svälter. Om man med svälter menar att barnet inte får i sig de näringsämnen de behöver för att utvecklas. Väldigt mycket billig snabbmat är fet, kolhydratrik och saknar nödvändiga näringsämnen. Har träffat på flera fall där barn i utsatta miljöer lever på pommes och läsk. Kött, kyckling och mjölk är för dyrt. Feta och undernärda.

Men det var inte ämnet för tråden. Mitt tips till TS är att satsa på säkra kort och söka hjälp och stöd för det selektiva ätandet.   
  • huala igen
    Anonym (Ätandet) skrev 2023-08-28 18:09:12 följande:

Ja det är inte lätt det här med maten med mina barn. I stort sett all mat jag gör petas det i. Vi har kanske ca 2-3 rätter som de gillar resten ratas eller petas i. Jag har försökt med det mesta och kämpar verkligen med denna eviga mat. Klart det blir pasta mest för det är ju typ det enda de äter. 
    Lilltjejen vägrar  potatis, ris, pommes, potatismos osv osv. 
    Hon äter inte kyckling eller fisk eller fiskpinnar eller korv. Ja jag kan fortsätta så här. 

Det var som jag misstänkte. Selektiva ätare som säger sig vara mätta fast de egentligen är hungriga. Jobbigt som förälder att behöva laga säkra kort, när man själv är dödstrött på just de rätterna. 

Ett tips är att bunkra upp med säkra kort till den (de?) selektiva och laga varierat till övriga.  

Min erfarenhet är att det är kontraproduktiv att tvinga selektiva barn att äta mat de ratar. Ser min egen tonåring hellre domna bort i koma än äta något som inte passar. Ju hungrigare desto mer selektiv. Kan hålla på i dagar och bli värre och värre. Han mår asdåligt och ligger i sängen under ett täcke och skriker om man kommer i närheten. Och stannar hemma från skolan.

Vi försöker undvika att hamna i detta läge. Vi har en låda i frysen med mat som accepteras och om det inte passar får han fixa sitt eget. Det gör han ofta när vi andra lagt oss så att han får ha köket för sig själv och dona. Kanske låter crazy, men kan nämna att BUP stöttar oss i detta upplägg. 

• Agda90
    huala igen skrev 2023-08-29 12:53:06 följande:
    Det var som jag misstänkte. Selektiva ätare som säger sig vara mätta fast de egentligen är hungriga. Jobbigt som förälder att behöva laga säkra kort, när man själv är dödstrött på just de rätterna. 

Ett tips är att bunkra upp med säkra kort till den (de?) selektiva och laga varierat till övriga.  

Min erfarenhet är att det är kontraproduktiv att tvinga selektiva barn att äta mat de ratar. Ser min egen tonåring hellre domna bort i koma än äta något som inte passar. Ju hungrigare desto mer selektiv. Kan hålla på i dagar och bli värre och värre. Han mår asdåligt och ligger i sängen under ett täcke och skriker om man kommer i närheten. Och stannar hemma från skolan.

Vi försöker undvika att hamna i detta läge. Vi har en låda i frysen med mat som accepteras och om det inte passar får han fixa sitt eget. Det gör han ofta när vi andra lagt oss så att han får ha köket för sig själv och dona. Kanske låter crazy, men kan nämna att BUP stöttar oss i detta upplägg. 

Man måste hitta sina sätt när barnen är selektiva.

Vår grabb fick vara med i köket mer och laga mat tillsammans med oss. Då blev han nyfiken och testar lite mer och mer. Men ska man få honom att äta ordentligt så en stek med sås och potatis.
  • huala igen
    Agda90 skrev 2023-08-29 13:55:34 följande:
    Man måste hitta sina sätt när barnen är selektiva.

Vår grabb fick vara med i köket mer och laga mat tillsammans med oss. Då blev han nyfiken och testar lite mer och mer. Men ska man få honom att äta ordentligt så en stek med sås och potatis.
    Vara med i köket är en höjdare, om man kommer dit. Kul att ni har stek med sås och potatis som säkert kort. Skulle aldrig gå ner här. Här är det chicken nuggets och burgare som gäller.  
Svar på tråden Ett evigt ätande