Anonym (Ätandet) skrev 2023-08-28 18:09:12 följande:
Ja det är inte lätt det här med maten med mina barn. I stort sett all mat jag gör petas det i. Vi har kanske ca 2-3 rätter som de gillar resten ratas eller petas i. Jag har försökt med det mesta och kämpar verkligen med denna eviga mat. Klart det blir pasta mest för det är ju typ det enda de äter.
Lilltjejen vägrar potatis, ris, pommes, potatismos osv osv.
Hon äter inte kyckling eller fisk eller fiskpinnar eller korv. Ja jag kan fortsätta så här.
Det var som jag misstänkte. Selektiva ätare som säger sig vara mätta fast de egentligen är hungriga. Jobbigt som förälder att behöva laga säkra kort, när man själv är dödstrött på just de rätterna.
Ett tips är att bunkra upp med säkra kort till den (de?) selektiva och laga varierat till övriga.
Min erfarenhet är att det är kontraproduktiv att tvinga selektiva barn att äta mat de ratar. Ser min egen tonåring hellre domna bort i koma än äta något som inte passar. Ju hungrigare desto mer selektiv. Kan hålla på i dagar och bli värre och värre. Han mår asdåligt och ligger i sängen under ett täcke och skriker om man kommer i närheten. Och stannar hemma från skolan.
Vi försöker undvika att hamna i detta läge. Vi har en låda i frysen med mat som accepteras och om det inte passar får han fixa sitt eget. Det gör han ofta när vi andra lagt oss så att han får ha köket för sig själv och dona. Kanske låter crazy, men kan nämna att BUP stöttar oss i detta upplägg.