• Anonym (TS)

Spiral , känns trådarna?

Både män och kvinnor får gärna svara. Ska sätta in nu i veckan och min kille är orolig för det. Han hade tydligen legat med nån som hade spiral för länge sen och då fick han rivsår av den. Han har lite större än medel (ca 19-20 cm). 
    Jag får inte äta P-piller pga familjemedlemmar som har fått blodpropp och så ammar jag så vill helst inte ha nått mer hormoner alls just nu. 

Tänkte att jag sätter in så får vi prova hur det känns men han är inte jättepositiv till det. Jag hade cerklage när jag var gravid och han tyckte det kändes.. Vi har kört avbrutet men jag tycker inte om det egentligen och så är det ju inte helt säkert heller. 

• Svar på tråden Spiral , känns trådarna?
  • Anonym (Hej)

De ska inte kännas gör det så kan de kortas av. Dock inte för kort då svårt att få ut

• Anonym (Ngnf)

Ja det gör dem men mest i början Innan de mjuknat
    till. Men skulle aldrig vilja sätta in spiral igen, fick livmoderinflammation av det.

• Pixie99

Om spiralen är korrekt insatt och trådarna har klippts till rätt längd, så ligger de böjda bakom livmodertappen och ska då inte kunna kännas. Under sexuell upphetsning så drar sig livmodern uppåt, vilket gör att trådarna hamnar ännu högre upp än vanligt. Om trådarna däremot har råkat klippts för korta, så kan de eventuellt skava under samlag och då får man tyvärr byta spiralen.

Själv kan jag över huvud taget inte känna trådarna med fingrarna, men barnmorskan försäkrar att spiralen sitter perfekt. Maken har aldrig känt det under penetration även om han definitivt når upp till livmodertappen med penisen. Så jag tycker inte att ni ska oroa er.

• Anonym (Testa)

Hej!
    Minns kändes lite i början tydligen, men nu mjuka.

Ett tips som vi provade är att sätta in sån wet-tampong som man kan ha vid sex. Den sätter sig långt upp och gör det mjukt. Svår att få ut ibland bara. Sök på Beppy :)

• Cereal Killer

Vad jag vet så har min man aldrig känt dem. Vid alla mina spiraler har trådarna behållits ganska långa och lagt sig bakom livmoderhalsen. Jag kan tänka mig att om de klipps kortare så att de just sticker ut, så kan de kännas, men det vanliga är att man behåller lite längd på dem. 

• Anonym (Han då)

Vad föreslår han själv att ni ska göra? Vilket skydd alltså?

Ja trådarna kan kännas, men man klippa ner dem. Det är för det mesta inget problem.

• Anonym (TS)
    Anonym (Testa) skrev 2023-08-27 20:04:37 följande:

Hej!
    Minns kändes lite i början tydligen, men nu mjuka.

Ett tips som vi provade är att sätta in sån wet-tampong som man kan ha vid sex. Den sätter sig långt upp och gör det mjukt. Svår att få ut ibland bara. Sök på Beppy :)

Tack för svar! Oj har aldrig hört talas om det, hur funkar det? :) Ska kolla!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Han då) skrev 2023-08-27 20:21:12 följande:

Vad föreslår han själv att ni ska göra? Vilket skydd alltså?

Ja trådarna kan kännas, men man klippa ner dem. Det är för det mesta inget problem.

Tack för svar! Tror han tycker vi ska fortsätta med avbrutet. Hinner inte ligga så ofta egentligen och det har funkat hitills (1,5 år sen vi fick barn). Och jag är 36 så kanske inte blir gravid lika lätt längre .. Men jag tycker som sagt inte det är en så bra metod , osäkert och förstör sexet litegrann .
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar! 

• Anonym (2deep2)

Ja, kan känna av den när man är djupt inne..obehaglig stickande känsla. Brukade gilla när frugan red förut men numera undviker jag gärna det pga att känna av den.

• Anonym (Al som f---)

Mitt ex satte in spiral och de första gångerna vi knullade så satte jag ollonet rakt i trådarna - fy fan vad det kändes. 

• Anonym (Testa)
    Anonym (TS) skrev 2023-08-27 20:31:21 följande:
    Tack för svar! Oj har aldrig hört talas om det, hur funkar det? :) Ska kolla!
    Den är nästan som skumgummi. Bara att sätta långt in, sen åker den ännu längre upp när man har sex. Därför kan den vara väldigt svår att få ut, men skam den som ger sig. Den här en ögla som man tar tag i för att få ut. När man är upphetsad blir slidan mer töjbar, så vänta ett bra tag efter sex med att ta ut.

Jag har använt många gånger. Funkat fint med alla förutom en som tycker att det är ett konstigt och obehagligt material mot ollonet.

Med nuvarande partner har trådarna aldrig känts, så nu har jag bara Beppy om jag vill ha sex vid mens. 
  • Anonym (DenKänns)

I egenskap av man så vill jag påstå att den känns i vissa ställningar. Framför allt när hon rider och sitter upprätt så att jag kommer långt in. Då känns den och det är verkligen inte skönt utan riktigt obehagligt. Då är jag inte ens överdrivet stor utan ganska medel med mina 15-16cm.
    Dock så sträcker sig min erfarenhet av spiral till bara en person. Så det är nog säkert olika från kvinna till kvinna som har spiral huruvida man kan känna den eller inte.
    Vi tycker att det är trist eftersom det är bådas vår favoritställning och den som är lättast för min kvinna att komma i. Eller var lättast. Hon känner också av när jag kommer åt den och tycker att det är obehagligt.
    Men det är det preventivmedlet som i övrigt fungerar bäst så vi får gilla läget.

Svar på tråden Spiral , känns trådarna?