• Anonym (Orolig)

Utebliven / sen mens av klamydia eller nån annan sjukdom?

Har haft mellanblödningar också efter jag hade förra mensen och nu är mensen snart en vecka sen. Har testat och är inte gravid.
    Är lite rädd för att det skulle vara något sånt eftersom jag har haft ont i magen, har trott att det är mensvärk men mensen har inte kommit.

Jag är inte singel så det skulle vara om min sambo har varit otrogen isåfall.
    Annars skulle ju mensen kunna vara sen pga amning men det förklarar inte att jag har ont.. 

Så är det nån som vet? Kan klamydia eller nån annan sjukdom göra så att mensen blir försenad eller uteblir?

• Svar på tråden Utebliven / sen mens av klamydia eller nån annan sjukdom?
  • Fjäril kär

Har du anledning att misstänka otrohet? Jag blir faktiskt lite ledsen att se att det verkar vara det första du misstänker. Har du inte högre tankar än så om din man?

Du anger för lite bakgrundsinformation för att kunna ge dig övriga tips. Ålder? Har du nyss fött barn? Ammar du? Har du regelbunden mens i övrigt?  Preventivmedel? Allt sånt kan påverka en mens givetvis utan att det behöver vara något fel 

• Virgo

Stress, p-medel, cellförändringar kan ge mellanblödningar. Svårt att svara på :(

• Maymom

När tog du graviditetstest? 

Tänker på risken för utomkvedshavandeskap, då plussar man ju ofta svagare.
    Kan du ha haft utebliven ÄL? Då kan mensen bli sen.
    Senare ÄL? Då kan du ju vara gravid men inte hunnit plussa än.

Har du regelbunden mens? tänker iom att du ammar.

• Anonym (Orolig)
    Maymom skrev 2023-08-29 08:31:38 följande:

När tog du graviditetstest? 

Tänker på risken för utomkvedshavandeskap, då plussar man ju ofta svagare.
    Kan du ha haft utebliven ÄL? Då kan mensen bli sen.
    Senare ÄL? Då kan du ju vara gravid men inte hunnit plussa än.

Har du regelbunden mens? tänker iom att du ammar.

Tack för svar! Tog det för två dagar sen , så BIM + 4. Men jag försöker inte bli gravid nu , kör avbrutet och hade planerat att sätta in spiral idag egentligen men nu känns det som att jag först vill veta att allt är ok.
    Blir också lite rädd för utomkvedshavandeskap.. Har varit gravid 5 gånger (tre barn och två missfall). Yngsta  är 1,5 och jag ammar fortfarande men han äter ju också mat såklart. Har ammat lite mer på natten igen senaste tiden. 
    Har ganska regelbunden mens men inte helt efter jag fick yngsta , den har strulat lite. Brukar vara ca 25-27 dagar men en gång var den bara 20 och nån gång över 30. 
  • Anonym (Orolig)
    Fjäril kär skrev 2023-08-29 08:04:03 följande:

Har du anledning att misstänka otrohet? Jag blir faktiskt lite ledsen att se att det verkar vara det första du misstänker. Har du inte högre tankar än så om din man?

Du anger för lite bakgrundsinformation för att kunna ge dig övriga tips. Ålder? Har du nyss fött barn? Ammar du? Har du regelbunden mens i övrigt?  Preventivmedel? Allt sånt kan påverka en mens givetvis utan att det behöver vara något fel 

Tack för svar! Nja egentligen inte men det har varit lite dåligt mellan oss. Jag är 36.. Fick yngsta barnet för 1,5 år sen men jag ammar fortfarande. Han äter ju mat men jag ammar en del på natten fortfarande. Inget preventivmedel men vi har kört avbrutet, skulle sätta in spiral idag egentligen men nu vill jag helst veta om allt är ok först. Men ska gå dit så kan jag ju fråga barnmorskan om allt det här iallafall. 

Och mensen har strulat en del sen jag fick barn men aldrig varit så här sen.. Men tänker ju ändå att det skulle kunna vara amningen som påverkar såklart? Eller kan åldern påverka redan? 

• Anonym (Orolig)
    Virgo skrev 2023-08-29 08:31:02 följande:

Stress, p-medel, cellförändringar kan ge mellanblödningar. Svårt att svara på :(

Tack för svar! Har haft och tagit bort cellförändringar för många år sen, nu senast jag tog prov var i December och allt var bra så borde ju inte vara det.. Inget preventivmedel men ammar så skulle ju kunna vara det 
  • Anonym (Patricia)

Hur långt efter din mens fick du en  mellanblödning ? Jag tänker att det faktiskt kan ha varit en sparsam mens eftersom du säger att din mens är oregelbunden.  Den värk du känner  kan ju faktiskt vara vanlig ägglossning . 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Patricia) skrev 2023-08-29 11:05:55 följande:

Hur långt efter din mens fick du en  mellanblödning ? Jag tänker att det faktiskt kan ha varit en sparsam mens eftersom du säger att din mens är oregelbunden.  Den värk du känner  kan ju faktiskt vara vanlig ägglossning . 

Tack för svar! Det var bara några dagar efter den tog slut , dag 8 och 10 var det tror jag.. så var nog inte mens. Men har haft lite mellanblödningar förut i våras , då var jag hos Gyn som sa att det antagligen är pga amning. 
  • Anonym (Orolig)
    Maymom skrev 2023-08-29 12:34:47 följande:

Hoppas du får lugnande svar hos bm.

Tack för svar! Satte inte in spiral idag, fick minipiller utskrivet istället. Gjorde ingen undersökning eller så men barnmorskan trodde mensen strular på grund av amning. Hon sa att jag kan boka tid hos Gyn och kolla också.. och att jag skulle ta ett nytt grav test om mensen inte kommer snart. 
Svar på tråden Utebliven / sen mens av klamydia eller nån annan sjukdom?