• Holaquetal12

    Omogna vänner?

    GladHej! Undrar om någon har samma problem? Har märkt på senaste tid att nästan alla mina vänner är vuxenbebisar. Har några nära vänner som jag gillar och uppskattar att umgås med. Grejen är att många av dessa inte har barn. Är i 30-års åldern och har själv 3 barn. Vissa av mina vänner lärde jag känna under skoltiden, andra i vuxen ålder. Jag upplever att många tänker på sig själva. De kommer ofta upp med förslag om att alltid ses barnfria alternativt med barnen men sent på kvällen typ 20-tiden och ?ta ett glas vin?, ?gå på bio? osv, alltid hemma hos dem. Ofta klagar dessa på att jag inte är tillgänglig så ofta på telefon, inte har tid att ses osv. De säger att ?de känner sig bortprioriterade? osv. Det är som om ingen av dessa har förståelse för att man har barn hur mycket man än förklarar. Senast nu är det en vän som vill åka utomlands en vecka utan barn. Ursäkta för långt utlägg. Jag undrar med detta inlägg - är det någon som känner igen sig i detta? Och i så fall, hur har ni löst det?
  • Svar på tråden Omogna vänner?
  • Anonym (Mamma)

    Dina vänner är inte omogna. Ni lever bara olika typer av liv i.o.m. att du har barn och de inte har det. Sedan kan man ju tycka att de borde vara mer förstående för att barnen tar mycket av din tid och inte anklaga dig för att bortprioritera dem. Men jag tror att din situation är vanlig. Folk utan barn gör andra prioriteringar i livet än folk med barn och därför kan det uppstå slitningar mellan vänner som befinner sig på varsin sida, så att säga. Detta är anledningen till att folk med barn oftast väljer att bara umgås med andra som har barn och vice versa. Att ha tre barn redan i 30-årsåldern är ganska tidigt idag, då många skaffar första barnet vid 40. Dina vänner kommer nog ikapp dig på barnfronten så småningom. Fast då kanske du själv har självständiga tonåringar och börjar känna att du vill prioritera dig själv igen och umgås med vänner. Och då har de aldrig tid för att de är fullt upptagna med att vara småbarnsföräldrar ;)

  • Anonym (S)

    Det är inte de som är omogna, faktiskt. Klart att de vill umgås barnfritt och att de känner sig bortprioriterade om ni knappt kan ses! Sedan nämner du inget om att du själv tar initiativ till att umgås heller? Ja, ni lever olika liv och det går inte att sätta sig in i om man inte har barn, men du borde ha mer förståelse för dem eftersom du har varit barnfri själv en gång i tiden. Om du vill behålla dina vänner föreslår jag att du anstränger dig mer för att umgås och höra av dig.

  • Anonym (Lisen)

    Kan bara säga att ni är på olika platser i livet, du med barn och dem utan.


    Jag har suttit på båda platserna och det är först som när jag fick barn som jag förstod hur svårt det är att prioritera vissa vänskapsrelation då familjelivet tog all tid och ork.
    Dessutom ensamstående på heltid.
    Då var det lättare att umgås med andra barnfamiljer som hade samma brist på tid utanför familjelivet och dess prioriteringar.

    Ibland tappar man några vänner helt under småbarnsåren och har man tur kanske man lyckas behålla några.


    Jag har varit i omvänd roll som den eviga singeln och tappade flera kompisar när de fick barn och kanske även flyttade långt.

    Det var jättesorgligt och jag förstod inte varför man behöver tappa kontakten för det?men idag förstår jag.

  • Holaquetal12
    Anonym (S) skrev 2023-08-29 14:33:25 följande:

    Det är inte de som är omogna, faktiskt. Klart att de vill umgås barnfritt och att de känner sig bortprioriterade om ni knappt kan ses! Sedan nämner du inget om att du själv tar initiativ till att umgås heller? Ja, ni lever olika liv och det går inte att sätta sig in i om man inte har barn, men du borde ha mer förståelse för dem eftersom du har varit barnfri själv en gång i tiden. Om du vill behålla dina vänner föreslår jag att du anstränger dig mer för att umgås och höra av dig.


    Alltså grejen är den att jag tycker det är sorgligt att två personer kan gilla och umgås väldigt mycket, men tiden och energin finns inte. 
    Har börjat dra mig undan dessa relationer då de dränerar mig på energi, trots att jag egentligen älskar båda tjejerna väldigt mycket som vänner, upplever att de ställer krav jag inte kan leva upp till typ som att gå ut och dricka spontant en vardagskväll, åka på semester barnfritt en vecka osv. ?klart de vill ses barnfritt? skriver du. Det verkar som om det är det som är grejen - är det vanligt att förvänta sig det av en mamma som har mycket svårt med barnvakt och dessutom jobbar heltid? Att ens få tvätta håret ifred blir svårt. Hinner knappt sitta med räkningarna. 
  • Holaquetal12
    Anonym (Lisen) skrev 2023-08-29 14:57:33 följande:

    Kan bara säga att ni är på olika platser i livet, du med barn och dem utan.


    Jag har suttit på båda platserna och det är först som när jag fick barn som jag förstod hur svårt det är att prioritera vissa vänskapsrelation då familjelivet tog all tid och ork.
    Dessutom ensamstående på heltid.
    Då var det lättare att umgås med andra barnfamiljer som hade samma brist på tid utanför familjelivet och dess prioriteringar.

    Ibland tappar man några vänner helt under småbarnsåren och har man tur kanske man lyckas behålla några.


    Jag har varit i omvänd roll som den eviga singeln och tappade flera kompisar när de fick barn och kanske även flyttade långt.

    Det var jättesorgligt och jag förstod inte varför man behöver tappa kontakten för det?men idag förstår jag.


    Tack för bra svar! Låter vettigt. förstår det måste vara väldigt tufft att få till tiden som ensamstående. Hade du svårt att förstå de som hade barn innan du fick dina egna? Och hur är det med andra vänner idag som inte har barn? 
    Ja, det känns, som du säger enklast att umgås med andra som har barn som är med på samma resa. Men väldigt sorgligt att behöva bryta med folk bara pga att den ena har barn och den andra inte. Ja, exakt vissa lyckas man umgås med ändå som tur är! 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-29 10:45:37 följande:

     Att ha tre barn redan i 30-årsåldern är ganska tidigt idag, då många skaffar första barnet vid 40. Dina vänner kommer nog ikapp dig på barnfronten så småningom. Fast då kanske du själv har självständiga tonåringar och börjar känna att du vill prioritera dig själv igen och umgås med vänner. Och då har de aldrig tid för att de är fullt upptagna med att vara småbarnsföräldrar ;)


    Nej det är inte ovanligt alls. I Stockholm är det dock ovanligt. Men inte resten av landet. Där skaffar man inte första barnet vid 40 utan snarare i 20 spannet.

    och Sverige består huvudsakligen inte av Stockholm.
  • Anonym (SA)

    Bara det att du ser dem som "omogna" säger det mesta! Jag vill inte heller umgås med människor som ser mig som "omogen" för att vi inte är på samma plats i livet, inte har samma prioriteringar. Det är dig de är intresserade av och vill umgås med, inte dina ungar! Ta en kaffe i lugn och ro utan att bli bli visade varenda leksak, få höra varenda sång ur "Babblarna", ständigt bli avbruten för att ungarna ska ha uppmärksamhet. Finns inget "omoget" i att vilja bete sig som en vuxen med sina kompisar trots att någon skaffat barn!

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-08-29 22:17:43 följande:
    Nej det är inte ovanligt alls. I Stockholm är det dock ovanligt. Men inte resten av landet. Där skaffar man inte första barnet vid 40 utan snarare i 20 spannet.

    och Sverige består huvudsakligen inte av Stockholm.
    Tack! ja, det är min uppfattning också. Har inga åsikter om när eller om andra skaffar barn men det är inte sant oavsett. de allra flesta är verkligen inte kring 40 när de skaffar första barnet, väldigt ovanligt utanför Stockholm 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-08-29 22:17:43 följande:
    Nej det är inte ovanligt alls. I Stockholm är det dock ovanligt. Men inte resten av landet. Där skaffar man inte första barnet vid 40 utan snarare i 20 spannet.

    och Sverige består huvudsakligen inte av Stockholm.
    Anonym (Ebba) skrev 2023-08-29 22:30:33 följande:
    Tack! ja, det är min uppfattning också. Har inga åsikter om när eller om andra skaffar barn men det är inte sant oavsett. de allra flesta är verkligen inte kring 40 när de skaffar första barnet, väldigt ovanligt utanför Stockholm 
    Nu har jag ju inte påstått att "de allra flesta" är kring 40 när de skaffar första barnet, utan bara att många är det. Att Sverige huvudsakligen består av Stockholm har jag givetvis inte heller påstått. Onödig kommentar som mest låter som en dumförklaring. Jag bor själv inte i Stockholm, för övrigt.

    Tittar man på statistiken över hela landet, så var medelåldern för förstföderskor 30 förra året. Det betyder ju dock inte att alla förstföderskor var 30, utan många var över 30, och många var under.

    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/foraldrars-alder-i-sverige/

    Tittar man på olika län så ligger Stockholm i topp med medelåldern 31, och Södermanland har den lägsta medelåldern på 28.

    www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/graviditeter-forlossningar-och-nyfodda/

    När jag skrev att det är "ganska tidigt" att ha tre barn runt 30, så baserade jag det på vad jag ser omkring mig (och jag bor som sagt inte i Stockholm). Jag fick själv mitt första barn vid 27, men i stort sett alla kollegor, vänner och barnens kompisars föräldrar var äldre än så när de fick första barnet. Tittar man på statistiken så verkar jag heller inte vara helt fel ute.
  • Anonym (000)
    Holaquetal12 skrev 2023-08-29 21:27:55 följande:
    Alltså grejen är den att jag tycker det är sorgligt att två personer kan gilla och umgås väldigt mycket, men tiden och energin finns inte. 
    Har börjat dra mig undan dessa relationer då de dränerar mig på energi, trots att jag egentligen älskar båda tjejerna väldigt mycket som vänner, upplever att de ställer krav jag inte kan leva upp till typ som att gå ut och dricka spontant en vardagskväll, åka på semester barnfritt en vecka osv. ?klart de vill ses barnfritt? skriver du. Det verkar som om det är det som är grejen - är det vanligt att förvänta sig det av en mamma som har mycket svårt med barnvakt och dessutom jobbar heltid? Att ens få tvätta håret ifred blir svårt. Hinner knappt sitta med räkningarna. 
    Lite krasst man kan väl säga att så där är vuxenlivet. Har man barnfamilj måste man så klart ta hand om det i första hand, medan vänner utan barn kan leva lite mer som de vill. 

    De förstår säkert inte dig i allt men du verkar ha svårt att "ta" att de inte gör det. Inte konstigt alls att en barnlös inte fattar att en småbarnsmamma inte kan dra iväg kl 20.00 på kvällen. 

    När man har småbarn brukar det funka bäst att umgås med andra i samma sits, iaf när man ska ha barnen med. 
    Du behöver inte säga upp kontakten men inse att ni får förändra på vilket sätt ni ses/hur ofta. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (000) skrev 2023-08-30 07:22:31 följande:
    Omogna vänner?
    Lite krasst man kan väl säga att så där är vuxenlivet. Har man barnfamilj måste man så klart ta hand om det i första hand, medan vänner utan barn kan leva lite mer som de vill. 

    De förstår säkert inte dig i allt men du verkar ha svårt att "ta" att de inte gör det. Inte konstigt alls att en barnlös inte fattar att en småbarnsmamma inte kan dra iväg kl 20.00 på kvällen. 

    När man har småbarn brukar det funka bäst att umgås med andra i samma sits, iaf när man ska ha barnen med. 
    Du behöver inte säga upp kontakten men inse att ni får förändra på vilket sätt ni ses/hur ofta. 
    Jo, det är konstigt. Självklart förstår även människor utan barn att man inte kan lämna småbarn ensamma hemma, oavsett tid på dygnet.
  • Anonym (S-G)

    Har pappan aldrig hand om barnen så du kan vårda dina vänskapsrelationer?

  • Anonym (Ensamstående?)
    Holaquetal12 skrev 2023-08-29 21:27:55 följande:
    Alltså grejen är den att jag tycker det är sorgligt att två personer kan gilla och umgås väldigt mycket, men tiden och energin finns inte. 
    Har börjat dra mig undan dessa relationer då de dränerar mig på energi, trots att jag egentligen älskar båda tjejerna väldigt mycket som vänner, upplever att de ställer krav jag inte kan leva upp till typ som att gå ut och dricka spontant en vardagskväll, åka på semester barnfritt en vecka osv. ?klart de vill ses barnfritt? skriver du. Det verkar som om det är det som är grejen - är det vanligt att förvänta sig det av en mamma som har mycket svårt med barnvakt och dessutom jobbar heltid? Att ens få tvätta håret ifred blir svårt. Hinner knappt sitta med räkningarna. 

    Är du helt ensamstående? Då får du nog räkna med att inte kunna umgås om du inte har möjlighet till barnvakt. Om du lever med pappan förväntar sig dina vänner antagligen att han är hemma om du är iväg. Tycker du är orättvis som kallar dina vänner omogna. Många är helt ointresserade av barn så det är inget konstigt att de vill ses utan barn.

    Kan du hålla någon medelväg? Ses ibland, hålla kontakt däremellan?

  • Holaquetal12
    Anonym (S-G) skrev 2023-08-30 08:36:27 följande:

    Har pappan aldrig hand om barnen så du kan vårda dina vänskapsrelationer?


    Jo, men måste man alltid ses utan barn? 
  • Anonym (S-G)
    Holaquetal12 skrev 2023-08-30 18:01:01 följande:
    Jo, men måste man alltid ses utan barn? 
    Måste man alltid ses med barn?
    Med en närvarande pappa är det väl inte alls omöjligt att ses klockan 20 nån gång?
  • Holaquetal12
    Anonym (Ensamstående?) skrev 2023-08-30 08:52:10 följande:

    Är du helt ensamstående? Då får du nog räkna med att inte kunna umgås om du inte har möjlighet till barnvakt. Om du lever med pappan förväntar sig dina vänner antagligen att han är hemma om du är iväg. Tycker du är orättvis som kallar dina vänner omogna. Många är helt ointresserade av barn så det är inget konstigt att de vill ses utan barn.

    Kan du hålla någon medelväg? Ses ibland, hålla kontakt däremellan?


    Jo? fattar det! och jätteskönt att göra vuxna saker ibland. Det jag anser är omoget är att år efter år ständigt komma upp med förslag om kan du komma ikväll Och dricka vin? med kort varsel trots att de vet att jag inte kan det. Och blir stötta när man inte kan det. Eller med kort varsel resa bort en hel vecka utan barn och sjuka sig från jobbet osv. Det jag upplever och undrar om fler upplever känslan av att de vill att man ska ta hand om dem istället för sina barn. Att relationerna går ut på att man ska finnas där och anpassa sig efter dem hela tiden (åka hem till dem, skaffa barnvakt till varje pris, hjälpa dem med diverse alltifrån stort till smått) och höras flera gånger i veckan och gärna ses lika ofta men blir skitsura och visar noll förståelse för om man inte orkar hinner kan prata eller ses pga barnen. Tror jag hade velat att man kunde kompromissa lite, att ibland ses uran barn när man planerat det innan och ibland att dem kunde komma förbi trots att barnen är hemma liksom. Om du förstår hur jag tänker 

Svar på tråden Omogna vänner?