• Anonym (Press)

Hjälp hur få bukt med tandpressning

Pressar o spänner käken vid stress både dag o natt o har börjat få skitont.

Hat gjort egen bettskena men tycker nästan d blir värre av den.

Gör värsr ont på en sida, värk i käke och mot öra.

Tips på hur man blir av med värken?

• Svar på tråden Hjälp hur få bukt med tandpressning
  • Anonym (42 år)
    Anonym (Press) skrev 2023-08-29 21:19:03 följande:
    Får du ont i käkmusklerna framför örat? Det är värst på mig. 
    Inte längre. Numera har jag inga smärtor alls relaterat till detta men det förmodligen för att jag sovit med skenan i över 20 år (99,99 av alla nätter).
    Kanske är det bara en vanesak för er som upplever smärta.
    Att era käkar inte fattat än att de har stöd nattetid och börjar slappna av?

Akupunktur testade jag en period när jag hade stresskänningar i panna och nacke, det hjälpte jättemycket. Kändes som bomull i huvudet efteråt.
  • Anonym (Stressad?)
    Anonym (Press) skrev 2023-08-29 21:19:45 följande:
    Vad menar du att orsken kan vara till det? 
    Ja har hört att en del kan ta botox, men botox är skrämmande.
    Orsaken till att du pressar såklart. Har själv gnisslat tänder i perioder när jag var ung, det berodde i mitt fall på stress. När jag fick ner stressen försvann också gnisslandet.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Stressad?) skrev 2023-08-30 08:56:03 följande:
    Orsaken till att du pressar såklart. Har själv gnisslat tänder i perioder när jag var ung, det berodde i mitt fall på stress. När jag fick ner stressen försvann också gnisslandet.
    Precis
  • Anonym (Pressaren)
    Anonym (Press) skrev 2023-08-29 21:17:12 följande:
    Upplever samma efter skenan. När jag tar bort skenan på morgonen känns hela tandraden öm och svullen. Men jag får även ont i käkmuskeln och ont när jag gapar. Nu värker det hela dagarna nästan så vet inte hur jag ska göra. Jag har kommit på mig själv med att sitta och spänna käkarna, jag gör det omedvetet och slappnar inte av. 
    Men sover du med eller utan skena nu? Hur länge tar det innan känslan släpper när du har skena och när du inte har skena?

Jag har inte haft skena på flera månader för att jag inte vågar då den gör ont i dagar efteråt. När jag pressar tänderna utan skena så gör det ont i några timmar som mest. Jag är jätterädd att spräcka någon tand men har inget val just nu för det kan ju inte vara bra att få ont i flera dagar (av flera olika skenor) tänker jag.

Fråga till er som har pressat sönder tänderna; har ni spräckt hela tanden så att den måste dras ut eller "bara" några flisor?

• Tecum
    Anonym (Press) skrev 2023-08-29 21:17:53 följande:
    Men hjälper det mot pressandet, dvs musklerna blir de ändå inte lika trötta? Tänderna skyddas såklart men jag får värk i käken av allt spännande.
    Teoretiskt sett skulle en mjukare skena kunna dämpa trycket när du spänner käkarna, att den liksom fjädrar. Men kolla med tandläkaren, det är bara en gissning.

Kan också vara bakomliggande orsaker som stress eller oro som orsakar att du spänner käkarna och det måste hanteras på annat sätt.
  • Anonym (Tandsköterska)

Ni som får ont i tänderna av bettskenan behöver kanske justera den. Lite öm är ok att vara som släpper under fm men den kan sitta för hårt. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Press) skrev 2023-08-29 21:17:53 följande:
    Men hjälper det mot pressandet, dvs musklerna blir de ändå inte lika trötta? Tänderna skyddas såklart men jag får värk i käken av allt spännande.
    Fungerade bra för mig.
  • Anonym (Pressaren)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2023-09-02 22:56:36 följande:

Ni som får ont i tänderna av bettskenan behöver kanske justera den. Lite öm är ok att vara som släpper under fm men den kan sitta för hårt. 

Jag har två frågor till dig som jag hoppas att du kan hjälpa med.

Mina 2-3 sista bettskenor så har tandläkaren inte tagit avtryck i nedre käken, gjorde en övre käke bettskena, och sa att det inte behövdes när jag frågade. Jag tyckte det var konstigt att bara ta avtryck på den övre men är ju inte utbildad. Kan det vara därför mina skenor aldrig blir bra?

En skena jag inte har använt på ett halvår bör jag inte använda den alls eller kan jag börja ha den en halvtimme-timme  på dagen under någon vecka och se hur den känns? Sist jag testade den en natt så tog jag ut den efter 3-4 timmar och hade vrålont i alla tänder i flera dagar. Måste jag köpa en ny igen tro?
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Pressaren) skrev 2023-09-05 16:16:49 följande:
    Jag har två frågor till dig som jag hoppas att du kan hjälpa med.

Mina 2-3 sista bettskenor så har tandläkaren inte tagit avtryck i nedre käken, gjorde en övre käke bettskena, och sa att det inte behövdes när jag frågade. Jag tyckte det var konstigt att bara ta avtryck på den övre men är ju inte utbildad. Kan det vara därför mina skenor aldrig blir bra?

En skena jag inte har använt på ett halvår bör jag inte använda den alls eller kan jag börja ha den en halvtimme-timme  på dagen under någon vecka och se hur den känns? Sist jag testade den en natt så tog jag ut den efter 3-4 timmar och hade vrålont i alla tänder i flera dagar. Måste jag köpa en ny igen tro?

Låter konstigt att tandläkaren inte tagit avtryck i underkäken då man inte alls får veta hur en motbitning ser ut, alltså hur dina tänder ligger emot varandra i ett pressat läge. En bettskena i hårdakrylat slipas in så du ska ha jämna kontakter över hela och vet inte det labb hur detta ser ut måste det generera en hel del slipning för tandläkaren som lämnar ut skenan, tidskrävande och drygt för patienten då skenan ska in och ut ur munnen massvis med gånger under första besöket för att få detta rätt. Man ska dessutom ha en återkontroll inom ett visst intervall för att se hur det fungerar. 

En skena du inte använt på ett halvår lär inte passa längre. Beroende på hur gammal den är och om den varit duktig under perioden du inte använt den spelar in, tänder ?vandrar? genom åren, speciellt om du dragit ut någon. Har du gjort någon lagning under den tiden kommer den inte heller passa. Dom gamla modellerna tål inte att torka en längre tid heller vilket gör den förstörd. 

Mitt råd är att inte använda den gamla skenan utan att ha bett en tandläkare kolla hur den sitter och ev justera eller så behövs helt enkelt en ny göras. 

Jag har gått kurs för att få lämna ut just bettskenor och gör detta många ggr i veckan så tandläkare ska slippa och därmed spara tid och jag har märkt att noggrannhet vid avtryck (använder enbart digitala avtryck numera med scanner) och bra inslipning vid utlämnandet ger ett fint resultat för patienterna med både hur dom sitter och känns. 

• Anonym (Pressaren)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2023-09-07 19:15:10 följande:

Låter konstigt att tandläkaren inte tagit avtryck i underkäken då man inte alls får veta hur en motbitning ser ut, alltså hur dina tänder ligger emot varandra i ett pressat läge. En bettskena i hårdakrylat slipas in så du ska ha jämna kontakter över hela och vet inte det labb hur detta ser ut måste det generera en hel del slipning för tandläkaren som lämnar ut skenan, tidskrävande och drygt för patienten då skenan ska in och ut ur munnen massvis med gånger under första besöket för att få detta rätt. Man ska dessutom ha en återkontroll inom ett visst intervall för att se hur det fungerar. 

En skena du inte använt på ett halvår lär inte passa längre. Beroende på hur gammal den är och om den varit duktig under perioden du inte använt den spelar in, tänder ?vandrar? genom åren, speciellt om du dragit ut någon. Har du gjort någon lagning under den tiden kommer den inte heller passa. Dom gamla modellerna tål inte att torka en längre tid heller vilket gör den förstörd. 

Mitt råd är att inte använda den gamla skenan utan att ha bett en tandläkare kolla hur den sitter och ev justera eller så behövs helt enkelt en ny göras. 

Jag har gått kurs för att få lämna ut just bettskenor och gör detta många ggr i veckan så tandläkare ska slippa och därmed spara tid och jag har märkt att noggrannhet vid avtryck (använder enbart digitala avtryck numera med scanner) och bra inslipning vid utlämnandet ger ett fint resultat för patienterna med både hur dom sitter och känns. 

Tack för att du bekräftar det jag med sunt förnuft misstänkte var sant. Det är säkert därför jag har fått åka tillbaka till tandläkaren 5,6 och 7 gånger för att justera och det ändå aldrig blir riktigt rätt eftersom att jag har jätteont i tänderna och även motsatta tänder. Jag menar så ont att jag hellre är utan bettskenan för att det känns som att den förstör mer än hjälper. Jag är på alllvar mer orolig för tändernas hälsa med bettskenan än utan.

Vet du någon receptfri medicin man kan ta som skulle få en att sluta med tandpressningen tills jag kan få en ny bettskena?

Om jag nu lyckas få tandläkaren att ta avtryck på båda käkarna borde den rimligtvis fungera bra då? Utan att jag får ont i tänderna varken uppe eller nere?

Jag har ringt runt men inte hittat någon tandläkare som tar digitala avtryck tyvärr men jag hade gärna velat testa en sån då jag såg i en annan tråd att dom ska vara fenomenala.

Menar inte att kapa din tråd ts utan förhoppningsvis får du också hjälp av svaren.

• Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Pressaren) skrev 2023-09-11 17:33:13 följande:
    Tack för att du bekräftar det jag med sunt förnuft misstänkte var sant. Det är säkert därför jag har fått åka tillbaka till tandläkaren 5,6 och 7 gånger för att justera och det ändå aldrig blir riktigt rätt eftersom att jag har jätteont i tänderna och även motsatta tänder. Jag menar så ont att jag hellre är utan bettskenan för att det känns som att den förstör mer än hjälper. Jag är på alllvar mer orolig för tändernas hälsa med bettskenan än utan.

Vet du någon receptfri medicin man kan ta som skulle få en att sluta med tandpressningen tills jag kan få en ny bettskena?

Om jag nu lyckas få tandläkaren att ta avtryck på båda käkarna borde den rimligtvis fungera bra då? Utan att jag får ont i tänderna varken uppe eller nere?

Jag har ringt runt men inte hittat någon tandläkare som tar digitala avtryck tyvärr men jag hade gärna velat testa en sån då jag såg i en annan tråd att dom ska vara fenomenala.

Menar inte att kapa din tråd ts utan förhoppningsvis får du också hjälp av svaren.

Nej det finns ingen medicin som gör att du slutar pressa tänder. Det du kan göra är att se över din livssituation kanske om du är stressad/orolig osv som gör att du gnisslar/pressar i sömnen. Tänk även på att slappna av i käkarna under dagen, oftast går man och pressar tänderna dagtid utan att man tänker det. Stretcha ut nackmuskler.

Det är egentligen ingen skillnad på digitala avtryck/vanliga avtryck utan mer labbet som gör skenan och hur noga den som lämnar ut är. Tandläkare har numera knappt tid för att göra en skena perfekt vid utlämning pga tidspress, jag däremot har det. 

Svar på tråden Hjälp hur få bukt med tandpressning