• Anonym (Fundersam)

Hur mådde ni direkt efter bröstrekonstruktion bc?

Hej! Jag har diagnosen bilateral bc och ska opereras snart. Inte bestämt än vad för rekonstruktion det blir, men lutar åt ?tårtbit? med implantat eller bara implantat (mastektomi med direktrekonst). Mina tumörer är tyvärr stora på ca 5-6cm och mina bröst är inte så stora, tumörerna sitter också lite konstigt..

iallafall, det jag är nyfiken på är hur ont hade ni efter respektive operation? Vilken gjorde ni? Hur länge låg ni på sjukhuset efter OP? Hur mådde ni direkt efter?

tacksam för svar

• Svar på tråden Hur mådde ni direkt efter bröstrekonstruktion bc?
  • Anonym (BC kan inte operera)

Jag kan inte få någon operation - då det spridit sig. Önskar dig all lycka till och följer din tråd. Hoppas det går bra. Kram.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (BC kan inte operera) skrev 2023-08-29 21:27:58 följande:

Jag kan inte få någon operation - då det spridit sig. Önskar dig all lycka till och följer din tråd. Hoppas det går bra. Kram.

Oj! Vad tråkigt att höra 😞 Hur kommer din behandlas? Jag önskar dig all lycka i världen ❤️
  • Anonym (BC kan inte operera)

Ibrance och Letrozole. Men vill gärna höra hur det går för dig. Kram!

• Anonym (08)

Jag tog såväl en tårtbit, som hela bröstet 2008 och har fortfarande inte gjort någon rekonstruktion.

Båda operationerna gick bra, men jag var sååå himla trött i ca en månad efter båda att jag i samband med att det var dags för ev. rekonstruktion faktiskt inte "ville".

Jag har fått information om två olika modeller av rekonstruktion som skulle kunna bli lämpliga och rent krasst så var jag inte intresserad av mer sjukhus, smärta och skärande.

Jag har helt enkelt valt bröstprotes.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (08) skrev 2023-08-31 06:11:48 följande:

Jag tog såväl en tårtbit, som hela bröstet 2008 och har fortfarande inte gjort någon rekonstruktion.

Båda operationerna gick bra, men jag var sååå himla trött i ca en månad efter båda att jag i samband med att det var dags för ev. rekonstruktion faktiskt inte "ville".

Jag har fått information om två olika modeller av rekonstruktion som skulle kunna bli lämpliga och rent krasst så var jag inte intresserad av mer sjukhus, smärta och skärande.

Jag har helt enkelt valt bröstprotes.

oavsett bröst eller ej så är det skönt att du lever och verkar må bra och nöjd med ditt beslut❤️ Hade du väldigt ont efter OP? Låg inne länge?
  • Anonym (08)

Nä, låg inne en natt varje gång och kunde komma hem redan efter ronden dan efter. 
    Att plocka bort en tårtbit var tämligen "enkelt" och naturligtvis gjorde det lite ont, men det var på receptfritt-nivå.

Gång 2 var det drän och att sjuksköterska kom hem ett par veckor, 2-3 gånger om dagen.

Det största problemet var trötthet och att jag var helt utslagen i cirka nån månad. 

Grejen med att just göra rekonstruktion direkt är ju att man då inte har ytterligare en sak att "ta tag i" när man faktiskt mest vill fortsätta med sitt liv. Hade det varit ett alternativ för mig för 15 år sedan hade det varit tämligen skönt.

Nu är det helt enkelt något jag eventuellt gör när barnen flyttar hemifrån och jag har "tid" att göra det.

• Anonym (08)
    Anonym (08) skrev 2023-08-31 16:26:00 följande:

Gång 2 var det drän och att sjuksköterska kom hem ett par veckor, 2-3 gånger om dagen.

I veckan skulle det naturligtvis stå.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (08) skrev 2023-08-31 16:26:00 följande:

Nä, låg inne en natt varje gång och kunde komma hem redan efter ronden dan efter. 
    Att plocka bort en tårtbit var tämligen "enkelt" och naturligtvis gjorde det lite ont, men det var på receptfritt-nivå.

Det största problemet var trötthet och att jag var helt utslagen i cirka nån månad. 

Grejen med att just göra rekonstruktion direkt är ju att man då inte har ytterligare en sak att "ta tag i" när man faktiskt mest vill fortsätta med sitt liv. Hade det varit ett alternativ för mig för 15 år sedan hade det varit tämligen skönt.

Nu är det helt enkelt något jag eventuellt gör när barnen flyttar hemifrån och jag har "tid" att göra det.

Tack snälla för tiden du tar att svara❤️ Så jag också tänker nu, bättre med en operation och sen fortsätta ?sitt? och om det inte blir bra får man ta det därifrån. Jag bryr mig inte om dom blir perfekta eller kanske liite ojämna med implantat. Sen hatar jag att ligga på sjukhus då jag jobbat/jobbar sen många år själv på sjukhus. Obekväma sängar, massa ljud, slammer osv. Tycker man vilar mer hemma. 

tänkte jag gjorde 2 planerade snitt och började tjata bägge gånger att jag ska åka hem dagen efter.. Men det ansågs som en stor ?bukoperation?, så fick jag stanna 2 dygn. Hade då inga komplikationer och jag brukar läka bra. Däremot har jag låg smärttröskel

• Anonym (08)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-08-31 21:59:38 följande:

Tack snälla för tiden du tar att svara❤️ Så jag också tänker nu, bättre med en operation och sen fortsätta ?sitt? och om det inte blir bra får man ta det därifrån. Jag bryr mig inte om dom blir perfekta eller kanske liite ojämna med implantat. Sen hatar jag att ligga på sjukhus då jag jobbat/jobbar sen många år själv på sjukhus. Obekväma sängar, massa ljud, slammer osv. Tycker man vilar mer hemma. 

tänkte jag gjorde 2 planerade snitt och började tjata bägge gånger att jag ska åka hem dagen efter.. Men det ansågs som en stor ?bukoperation?, så fick jag stanna 2 dygn. Hade då inga komplikationer och jag brukar läka bra. Däremot har jag låg smärttröskel

Som jag förstår är en direkt rekonstruktion lite mer än att bara plocka bort... Men fördelen att faktiskt inte behöva ha det framför sig.

Jag tänker att vården lär sig mer och mer om vad som fungerar och att olika patienter, men att vården också inte på förhand vet hur någon mår innan en operation.

Jag skulle bollat med kirurgen om för och nackdelar och helt enkelt försökt göra ett val utifrån den informationen.
Svar på tråden Hur mådde ni direkt efter bröstrekonstruktion bc?