• Anonym (Solar plexus)

Vad är orsaker till tungt att andas?

Jag har i ett par dagar haft tungt att andas. Jag har inte astma, hjärtproblem eller några andra sjukdomar. Inte diagnostiserade åtminstone men har inte heller orsak att tro att jag har någon sjukdom. Allt var bra på min senaste läkarundersökning för ett halvår sen.

Det känns främst som att det sitter mitt i solar plexus. Vad kan det vara? Ge förslag så kan jag googla lite och se om något passar in.

• Svar på tråden Vad är orsaker till tungt att andas?
  • Anonym (Volvo)

Passar bra in på ångest. 

• Anonym (Solar plexus)
    Anonym (Volvo) skrev 2023-08-29 22:31:01 följande:

Passar bra in på ångest. 

Hmm... har inte ångest vad jag vet. Brukar ångest kännas så alltså? Ger det några andra symptom?
  • Anonym (1)
    Anonym (Solar plexus) skrev 2023-08-30 17:39:40 följande:
    Hmm... har inte ångest vad jag vet. Brukar ångest kännas så alltså? Ger det några andra symptom?
    Hög puls? Kan bli allt möjligt konstigt i kroppen, frossa, värmekänsla? tryck över bröstet.

Sitter det i? Har du ringt 1177?
  • Pixie99

Om du är uppblåst i magen kan det ge de symptomen som du nämner eftersom diafragman då pressas uppåt mot lungorna. Det brukar hänga ihop med sura uppstötningar, halsbränna, samt att magen är utspänd som en ballong. Det kan komma av bl a starka kryddor, alkohol, kaffe, eller av födoämnesintolerans (t ex laktos), men ibland utan någon synbar anledning. Vid tillfälliga besvär kan man prova receptfria läkemedel som t ex Novalucol.

• Anonym (Mia)

En infektion i luftvägarna kanske? Jag har sedan jag hade covid för över ett år sedan haft tungt att andas i perioder. Det kommer och går lite.

• Anonym (Solar plexus)
    Anonym (1) skrev 2023-08-30 18:02:00 följande:
    Hög puls? Kan bli allt möjligt konstigt i kroppen, frossa, värmekänsla? tryck över bröstet.

Sitter det i? Har du ringt 1177?
    Har inga sådana symptom. Jag har inget 1177 där jag bor så jag har ingenstans att ringa förutom läkaren som kostar multum.
    Pixie99 skrev 2023-08-30 18:04:40 följande:

Om du är uppblåst i magen kan det ge de symptomen som du nämner eftersom diafragman då pressas uppåt mot lungorna. Det brukar hänga ihop med sura uppstötningar, halsbränna, samt att magen är utspänd som en ballong. Det kan komma av bl a starka kryddor, alkohol, kaffe, eller av födoämnesintolerans (t ex laktos), men ibland utan någon synbar anledning. Vid tillfälliga besvär kan man prova receptfria läkemedel som t ex Novalucol.

Det här skulle kunna vara något. Jag har uppsvullen mage varje dag, en del fett just på magen, en stor livmoder pga myom och blir lätt förstoppad. Det känns bara tungt att andas när jag sitter ner. Upplever inte känslan när jag står och går. BH-bandet känns även som ett spännband när jag sitter ner trots att det är rätt storlek utmätt av proffs. Kanske är det diafragman som pressas upp som du sa? Går det att göra något åt detta förutom att banta och hoppas på att det får ner storleken på magen tro? Jag får leta lite på nätet.
    Anonym (Mia) skrev 2023-08-30 18:06:05 följande:

En infektion i luftvägarna kanske? Jag har sedan jag hade covid för över ett år sedan haft tungt att andas i perioder. Det kommer och går lite.

Kanske men jag tror inte det är en infektion. Jag mår bra annars och covid har jag lyckats klara mig ifrån konstigt nog. Hoppas känslan försvinner för dig.

• Anonym (Peeq)

Om du misstänker att det är trög mage så kan du prova med antingen livsmedel som snabbar på magen (katrinplommon, psylliumfrö mm) eller receptfria läkemedel med makrogol (pulver som löses i vatten). Tänk på att dricka tillräckligt (men inte många liter). 

Annars tänker jag på hjärtat när det är tung andning, eller något annat som gör att blodet inte förser kroppen med syre som det ska. 

• Anonym (Solar plexus)
    Anonym (Peeq) skrev 2023-08-30 19:53:40 följande:

Om du misstänker att det är trög mage så kan du prova med antingen livsmedel som snabbar på magen (katrinplommon, psylliumfrö mm) eller receptfria läkemedel med makrogol (pulver som löses i vatten). Tänk på att dricka tillräckligt (men inte många liter). 

Annars tänker jag på hjärtat när det är tung andning, eller något annat som gör att blodet inte förser kroppen med syre som det ska. 

Tack för tips om vad jag kan äta. Jag dricker förutom måltidsdrycker runt 1-1,5 liter vatten om dagen.

Intressant det du säger om syre för jag har en Apple klocka på mig dygnet runt och den uppmäter syre så lågt som 85% ibland. När jag tittar tillbaka på en dag eller en vecka så är det ofta mellan 90-100% och ibland med rejält låga dippar under 90%. Klockan sitter ganska tight så det är nog inte för att den mäter helt fel. Självklart är den säkert inte helt exakt men det ger ju ändå en uppfattning om syret och speciellt eftersom att jag har haft den sen i julas och det är konsekvent från 85-100%.

Jag märker inte av lågt syre själv men vet inte hur det känns å andra sidan? Men jag ser efteråt att jag har haft lågt syre. Tittade nyss; 96% för en halvtimme sen tydligen och 97% nu när jag själv testade. Har bara suttit ner den här tiden.

Jag har inte märkt av något med hjärtat men pappa gjorde en by-pass operation som förhållandevis ung och han var i bra skick, normalviktig, åt bra, rörde på sig innan. Både morfar och farfar dog ganska unga av hjärtfel så det finns på båda sidor i min familj. Om det inte är hjärtat som ger lågt syre vad finns det för andra alternativ?
  • Anonym (1)
    Anonym (Solar plexus) skrev 2023-08-30 21:14:43 följande:
    Tack för tips om vad jag kan äta. Jag dricker förutom måltidsdrycker runt 1-1,5 liter vatten om dagen.

Intressant det du säger om syre för jag har en Apple klocka på mig dygnet runt och den uppmäter syre så lågt som 85% ibland. När jag tittar tillbaka på en dag eller en vecka så är det ofta mellan 90-100% och ibland med rejält låga dippar under 90%. Klockan sitter ganska tight så det är nog inte för att den mäter helt fel. Självklart är den säkert inte helt exakt men det ger ju ändå en uppfattning om syret och speciellt eftersom att jag har haft den sen i julas och det är konsekvent från 85-100%.

Jag märker inte av lågt syre själv men vet inte hur det känns å andra sidan? Men jag ser efteråt att jag har haft lågt syre. Tittade nyss; 96% för en halvtimme sen tydligen och 97% nu när jag själv testade. Har bara suttit ner den här tiden.

Jag har inte märkt av något med hjärtat men pappa gjorde en by-pass operation som förhållandevis ung och han var i bra skick, normalviktig, åt bra, rörde på sig innan. Både morfar och farfar dog ganska unga av hjärtfel så det finns på båda sidor i min familj. Om det inte är hjärtat som ger lågt syre vad finns det för andra alternativ?
    Något med lungorna ändå kanske? Hade låg syresättning när jag hade lunginflammation men dom symtomen missar man ju inte. Men kanske något annat med lungorna? Blir det långvarigt bör du kolla upp dig?
Svar på tråden Vad är orsaker till tungt att andas?