• kajsagunnarsson96

    Oro för missfall

    Hej ha nu vart och sökt så mkt nu på missfall bilder på nätet jag är rädd nu varje gång jag skall ha sex med min sambo och varje gång jag skall kissa coh torka mig och varje gång det känns klibbigt i trosorna då tror jag att det skall komma ut något klumpar och mkt mkt blod. 
    Idag på morgonen kissade jag och jag ibland ta ett finger ner i vaginan för att känna liksom är i v. 6 så kommer det lite blod och som ett pepparkorn blodklump blev så rädd men jag ha liksom inte haft någon kraftig blödning alls efteråt nu idag och det blöder inte när jag och min sambo och sex heller så blir bara fundersam 
    Vet att man kan blöda när man är gravid men aldrig att jag haft riktigt färsk blod.
    För om det skulle vara nu missfall skulle det vara mer blod som rann ut hela tiden och det ha det inte gjort 
    Så missfall kan det inte vara då.
    Sedan blivit lite förkyld med är rädd att jag komemr vara förkyld nu hela graviditeten fått höra att man kan vara det? 
    Skall ju på ultraljud nu på fredag kl 11 

  • Svar på tråden Oro för missfall
  • Maymom

    Prata med din bm på fredag så kan hon gå igenom hur det funkar med dig i lugn och ro och du kan ställa eventuella frågor du har.
    Har inte hört nån som varit förkyld hela graviditeten, det är nog rätt ovanligt så tror inte du behöver vara orolig för det. Nästäppa är däremot vanligt under hela graviditeten. Din bm kan gå igenom fler vanliga graviditetsbesvär och symptom.

  • svansmamman

    Jag har sett flera av inläggen du postat, och mitt råd till dig är att söka hjälp via din barnmorska för all den oro du känner. Det är normalt att oroa sig som gravid, det är en oro som kommer följa en hela livet som förälder, men att oroa sig så mycket och på det sätt du gör är inte hälsosamt för dig - det måste vara superjobbigt! 


    Det finns inget du kan göra för att undvika missfall, annat än de råd som finns (typ inte använda nikotin, inte dricka alkohol etc). Om du i övrigt lever ett sunt liv är det bara att försöka slappna av och finna dig i att du inte kan kontrollera utfallet av detta - det blir som det blir oavsett. 


    Det finns de som blöder och där allting går bra, och de finns de som aldrig blöder men där fostret ändå inte överlever. Vissa blöder lite ibland där det både kan vara missfall och inte. Det finns inga garantier oavsett. Sex orsakar inte missfall, men om du är orolig efter varje samlag är det ju bättre att avstå sex tills vidare. 


    Så ja, sök hjälp för din oro och ventilera dina tankar och funderingar med din barnmorska. De är proffs och det finns inget de inte hört förut. Våga ta hjälp, det kommer gynna både dig och bebis. 


    Avslutningsvis vill jag önska dig lycka till med graviditeten. Jag hoppas det går hela vägen! ❤️

Svar på tråden Oro för missfall