• EllieBelliee

Kost inför graviditet

Hur tänker folk inför en graviditet med kost? Jag åt som vanligt efter mig ägglossning utan en tanke på vad man inte bör och bör äta när man är gravid. Blev bjuden på ost och chark i helgen och tre dagar senare fick jag ett väldigt tidigt plus på stickan. Känner mig lite dum som inte övervägde att äta ?korrekt? inför en eventuell graviditet. Hur farligt är det att ha ätit saker man inte ?bör? innan man blir gravid? Kan det påverkar fostret framöver? Listeria och toxoplasma bryter väl inte ut direkt? Hade inte tagit någon risk om jag vetat att jag var gravid men när jag väl åt det hade det bara gått 6 dagar sedan äl och jag kunde omöjligt veta att det tagit sig denna gång. 

• Svar på tråden Kost inför graviditet
  • svansmamman

Jag skulle säga att jag knappt tänkt något alls på kosten varken inför eller under mina graviditeter, och jag är gravid i vecka 21 med mitt andra barn. Jag har ätit ingefära, chark, ostar (typ brie, get osv) etc och bebisarna har alltid mått bra. Jag resonerar att det är ok så länge det är med måtta. Jag trycker inte i mig mängder ingefära, men jag avstår inte helt när jag exempelvis äter sushi. Oddsen för att få exempelvis toxoplasma eller listeria är minimal om man köper bra produkter som hanterats korrekt. Så nej, jag varken är eller har varit bekymrad över detta utan har levt på mest som vanligt både inför och under mina graviditeter. För mig blir det för hysteriskt att följa exakt alla råd till punkt och pricka, när det är sådana om men och kanske-situationer det handlar om. Givetvis avstår jag helt från nikotin och alkohol, faktiskt även från koffein, men det gör jag även som icke-gravid så där är det ingen skillnad. 

Lycka till med graviditeten! ❤️

• Maymom

Om du själv inte känt av något efter du ätit det så ska det inte vara nån fara, hade du känt dig matförgiftad efteråt så hade det kanske funnits en risk att det påverkat barnet.

Se till att äta bra nu när du vet. Frys in chark i 3 dygn så kan du njuta sånt ändå utan att oroa dig.
    Precis som ovan svar så äter jag lite ingefära men inga mängder. Ost och chark undviker jag om det inte är tillagat respektive fryst. Där kan det ju räcka med en dålig bit för att man ska bli dålig, men risken i Sverige är extremt liten.

(Om du har katt så låt nån annan göra rent lådan)

Svar på tråden Kost inför graviditet