• Anonym (Frustrerad)

Han har sagt åt sonen att han får komma och gå som han vill

Bor i en fyra med tre barn. Äldsta som är i tonåren har eget rum, de andra två delar.
    I våras flyttade min pojkvän in. Han har en vuxen son (19) som ännu bor hemma (hos mamman numera), men utan att stämma av med mig har han sagt till honom att han får "komma och gå som han vill".

Vi bor i en stad flera timmar bort, så varje gång han kommer hit måste han sova över och då tar han äldstas rum, som i sin tur får dela med syskonen. Det är okej ibland, men inte flera gånger i månaden. Hon är autistisk och tycker det är jättejobbigt att tvingas ut från sitt rum.

Jag vet inte hur jag ska ta upp det här på ett bra sätt. Självklart får han komma hit, men det där med att "komma och gå" gillar jag inte alls... och så kan jag känna att han får sova på soffan istället, men det går inte alls, för då skulle han tydligen inte "känna sig som en del av familjen."

• Svar på tråden Han har sagt åt sonen att han får komma och gå som han vill
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-10-05 08:41:16 följande:

Senaste dagarna har han börjat prata om att sonen kanske ska flytta in. Jag får andnöd av det här, vill absolut inte, men att få boende här är jättesvårt, så skulle vi separera kommer han antagligen inte ha någonstans att ta vägen och det känns inte alls bra.

Men det kan ju inte bli en vidare lång diskussion? För oavsett hur man vänder och vrider på det ryms ju inte killen att flytta in permanent. Att komma och hälsa på? Javisst. Men det fungerar ju inte permanent. Inte ens om det var din 19-åriga son skulle han ju rymmas nånstans permanent. Hur tänker din sambo egentligen?

Ska dina tre barn dela rum? Ska din äldsta och 19-åringen dela? Ska någon av dem permanent få sova i vardagsrummet/kök? Liksom, det finns ju ingen praktisk lösning där det fungerar att hans son bor med er på permanent basis. 

Ska han flytta in med er måste ni ju flytta till nåt större.
  • olof 45

Senaste dagarna har han börjat prata om att sonen kanske ska flytta in. Jag får andnöd av det här, vill absolut inte, men att få boende här är jättesvårt, så skulle vi separera kommer han antagligen inte ha någonstans att ta vägen och det känns inte alls bra.

Det låter trist, men hans val är inte att gå på gatan... Det är att SONEN fortsätter bo hos sin mamma. Du måste bara vara tydlig med detta - att ja, ni kom överens om att din partner kunde flytta in i din lägenhet, men det var aldrig tal om att hans vuxne son skulle flytta in, och då hade du avstyrt det hela för sonen får ju itne plats. Så alla argument som kommer NU ifrån din sambo, när han flyttat in och "inte har någon annanstans att ta vägen", är en form av utpressning!

Du måste bara lugnt förklara varje gång, att sådana saker måste man diskutera INNAN man flyttar ihop - och att du gick med på ihopflytten under intrycket att 19-åringa sonen bor hos sin mamma, och strax borde skaffa sig något eget. Att göra livet sämre för dina barn skulle inte då, och inte nu, vara någonting du skulle gå med på.

Få slut på diskussionerna genast!
  • Anonym (En okunnig)

Separera inte då. Men låt inte sonen flytta in. Vill sambon separera så är det ju hans problem vart han ska vägen.
  • Ess

Du blir tvungen att ta diskussionen med honom nu.
    Du får säga som det är, att du inte vill ha sonen fast boende hos dig. Så om han är säker på att han vill ha sonen boende hos sig, så måste han hitta eget boende och flytta ut från ditt.  Han kan ju alltid flytta tillbaks till den mindre orten där det är lättare att få bostad.
  • Anonym (olika)

Undrar om detta var planerat sen tidigare? Ganska stor sak att komma dragandes med, efter att man flyttat in...
  • Xenia

Varför vill han det? Ska sonen gå ut gymnasiet i den stad ni bor i?

Just say no. Det finns plats för en övernattande gäst men inte för någon som bor här permanent.

Är det inte tänkt att sonen ska flytta till något eget/studentboende någon gång?

Vill sambon separera för att absolut få bo med sin son, så är det hans problem. Det var aldrig förutsättningen när ni flyttade ihop att sonen skulle flytta med.
  • Anonym (Varit där)

Får hylla pappan här igen för att han bryr sig om relationen med sin son. Grymt bra!

Fantastiskt bra att inte lägga allt ansvar på mamman. 

Bra också att han lyfter frågan med ts. Tyder på en sund kommunikativ förmåga.

Här kommer vi snabbt till den praktiska frågan. Går detta att lösa i befintlig lägenhet? Går det hitta annat större boende?

Ser bara sunda och friska inslag i att på ett civiliserat sätt prata igenom detta som vuxna människor.

• nihka
    Anonym (En okunnig) skrev 2023-10-04 23:37:24 följande:
    Ja, det är minimalt med fix att artikulera det en gång, om det skulle stanna med det. Det blir alltid följande diskussioner. Eller kanske gräl. Eller så smutar det med att TS får se till att det händer. Så nog blir det merjobb för TS på ett eller annat sätt.
    Om inte TS är nöjd med hur föräldrarna hanterar situationen kan hon formulera egna krav tillsammans med pappan. TS är hälften av de vuxna i hushållet och ska naturligtvis inte bara finna sig i hur andra vill ha det. Om pappan vill upplåta andras rum när sonen kommer får han upplåta sitt eget, och eftersom han inte har något eget finns det inget att upplåta. Sonen sover i extrasäng i vardagsrummet eller i soffan när han kommer. Och om föräldrarna inte orkar ta tag i sonens skolk behöver inte TS bry sig om det heller. Om sonen ska ha ett eget rum får de flytta till större  eller så får pappan ha en lägenhet som han bor i växelvis och som han flyttar till när sonen kommer. Om de inte kommer överens får pappan flytta ut och ordna det han vill på egen hand.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (En okunnig)
    nihka skrev 2023-10-05 18:41:30 följande:
    Om inte TS är nöjd med hur föräldrarna hanterar situationen kan hon formulera egna krav tillsammans med pappan. TS är hälften av de vuxna i hushållet och ska naturligtvis inte bara finna sig i hur andra vill ha det. Om pappan vill upplåta andras rum när sonen kommer får han upplåta sitt eget, och eftersom han inte har något eget finns det inget att upplåta. Sonen sover i extrasäng i vardagsrummet eller i soffan när han kommer. Och om föräldrarna inte orkar ta tag i sonens skolk behöver inte TS bry sig om det heller. Om sonen ska ha ett eget rum får de flytta till större  eller så får pappan ha en lägenhet som han bor i växelvis och som han flyttar till när sonen kommer. Om de inte kommer överens får pappan flytta ut och ordna det han vill på egen hand.
     Ja det håller jag däremot med om.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Varit där) skrev 2023-10-05 17:52:53 följande:

Får hylla pappan här igen för att han bryr sig om relationen med sin son. Grymt bra!

Fantastiskt bra att inte lägga allt ansvar på mamman. 

Bra också att han lyfter frågan med ts. Tyder på en sund kommunikativ förmåga.

Här kommer vi snabbt till den praktiska frågan. Går detta att lösa i befintlig lägenhet? Går det hitta annat större boende?

Ser bara sunda och friska inslag i att på ett civiliserat sätt prata igenom detta som vuxna människor.

Han har inte lyft någon fråga, han konstaterar.

Nej det går inte att lösa här och nej jag tänker inte flytta. Vill inte flytta till en lägenhet jag inte har råd med på egen hand.
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-10-05 18:58:23 följande:

Nej det går inte att lösa här och nej jag tänker inte flytta. Vill inte flytta till en lägenhet jag inte har råd med på egen hand.
    Då missförstod jag dig.

Ser du några fördelat med att vara sambo eller vill du hellre bo ensam? Alternativ träffa någon annan utan barn?
  • Anonym (En okunnig)

Då blir det ju upp till han att antingen stanna och gilla läget eller lämna och kanske bli bostadslös. Men hade han en lägenhet så kan han väl få tag på en likvärdig igen. 

Jag tycker det verkar mest som att han blivit sambo med dig för att, som han trodde, kunna flytta ihop med sin son.

• Ess

Då kan du ge ett konstaterande tillbaks. Han får tre månader på sig att flytta ut.
  • olof 45

Är det här något du söker input på? 

Känns som sagt väldigt enkelt att säga nej i det här fallet, när sonen är 19 år gammal, snart klar med gymnasiet och - viktigast - detta var itne någonting som flaggades för dig INNAN du gick med på att sambon skulle flytta in hos dig!

Hur tänker karln, är min fråga... "Kontaterar"...

Tycker du ska konstatera tillbaka "Intressant konstaterande från din sida, med tanke på att Xxx inte får plats här, och du lät mig tro att han hade sitt stadigvarande boende ordnat redan. jag ser ingen möjlighet för honom att bo här, tyvärr. "

Alternativt lägga till "Jag respekterar din relation med din son, men jag behöver nu vara extremt tydlig med att jag inte ser en framtid där vi alla tränger ihop oss i det som faktiskt är min lägenhet... Jag tycker det känns väldigt konstigt att du inte tog upp detta INNAN du flyttade in? Svaret kommer iaf att vara detsamma; om du vill bo tillsammans med din son, så måste du hitta ett eget boende som möjliggör det. "
  • Anonym (Berit)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-08-31 15:32:43 följande:
    Han har sagt åt sonen att han får komma och gå som han vill

Bor i en fyra med tre barn. Äldsta som är i tonåren har eget rum, de andra två delar.
    I våras flyttade min pojkvän in. Han har en vuxen son (19) som ännu bor hemma (hos mamman numera), men utan att stämma av med mig har han sagt till honom att han får "komma och gå som han vill".

Vi bor i en stad flera timmar bort, så varje gång han kommer hit måste han sova över och då tar han äldstas rum, som i sin tur får dela med syskonen. Det är okej ibland, men inte flera gånger i månaden. Hon är autistisk och tycker det är jättejobbigt att tvingas ut från sitt rum.

Jag vet inte hur jag ska ta upp det här på ett bra sätt. Självklart får han komma hit, men det där med att "komma och gå" gillar jag inte alls... och så kan jag känna att han får sova på soffan istället, men det går inte alls, för då skulle han tydligen inte "känna sig som en del av familjen."

Låter trashigt värre. Och allt ligger ju hos dig, det är ju du som satt dina barn i denna situation. Typiskt singelmorsor med många barn att låta nya pojkvännen flytta in i det lilla boendet. Alltid så är det barnen som kommer i kläm.

Det bästa hade ju vart om du inte låtit snubben få flytta in eller om du träffade en ordentlig man som hade en bra karriär och hus, men nej. Det ska ju vara arbetarklass så klart. Men eftersom han frivilligt flyttade in i din lilla vrå kan man ju bara undra om hans ens har ett jobb.

Eftersom det är just du och din lilla blue collar som ställt till det så är det ju så klart ni som får sova på soffan när den berättigade, vuxna sonen kommer på våldsbesök. Det är nästan så att man hoppas på att huliganen väljer att flytta in permanent så att ni, speciellt du, mamman som borde veta bättre, får en ordentlig tankeställare. 

Men ha det så romantiskt nu. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Berit) skrev 2023-10-06 13:20:34 följande:
    Låter trashigt värre. Och allt ligger ju hos dig, det är ju du som satt dina barn i denna situation. Typiskt singelmorsor med många barn att låta nya pojkvännen flytta in i det lilla boendet. Alltid så är det barnen som kommer i kläm.

Det bästa hade ju vart om du inte låtit snubben få flytta in eller om du träffade en ordentlig man som hade en bra karriär och hus, men nej. Det ska ju vara arbetarklass så klart. Men eftersom han frivilligt flyttade in i din lilla vrå kan man ju bara undra om hans ens har ett jobb.

Eftersom det är just du och din lilla blue collar som ställt till det så är det ju så klart ni som får sova på soffan när den berättigade, vuxna sonen kommer på våldsbesök. Det är nästan så att man hoppas på att huliganen väljer att flytta in permanent så att ni, speciellt du, mamman som borde veta bättre, får en ordentlig tankeställare. 

Men ha det så romantiskt nu. 
    Var framgår det att sonen är en huligan?
  • Anonym (Ui)

Väldigt smart tänkt, TS! Vi hade förstahandskontrakt i Stockholm som vi sa upp när vi köpte en lägenhet. Om vi går isär är det på håret att jag kan köpa en egen lägenhet. Tack och lov har vi inga barn, då hade jag nog absolut inte tagit den risken. Kanske på mindre ort där det är lättare att få boende. 

• Anonym (Varit där)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-07 07:42:37 följande:
    Var framgår det att sonen är en huligan?
    Det är som när någon skrev att pappan var en clown. Det är nog inte meningen att man ska tolka det bokstavligt.
  • Anonym (En okunnig)
    Anonym (Varit där) skrev 2023-10-07 16:43:29 följande:
    Det är som när någon skrev att pappan var en clown. Det är nog inte meningen att man ska tolka det bokstavligt.
    Bokstavligt? Att han beter sig knasigt?

Eller bokstavligt som i röd rund näsa med krulligt hår och smink, hatt, stora skor?
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (En okunnig) skrev 2023-10-07 17:23:03 följande:
    Bokstavligt? Att han beter sig knasigt?

Eller bokstavligt som i röd rund näsa med krulligt hår och smink, hatt, stora skor?
    Röd näsa, stora skor och en knapp som sprutar vatten = bokstavlig clown

Bråkmakare med knogjärn och straffreregister lika långt som första volymen av nationalencyklopedin = bokstavlig huligan
Svar på tråden Han har sagt åt sonen att han får komma och gå som han vill