• Anonym (TS)

Finns någon läkare/ BMA som kan tyda referensvärde?

Det gäller NFL (neurofilament) plasma- som min läkare säger är normalt 5,2 hos mig, är 36 år gammal. Dock säger han referensvärde är 10, men jag ser bara att i min åldersgrupp är 5,6 högst. Sa han fel? 

Finns två olika tabeller, samt vad menas som light? 

• Svar på tråden Finns någon läkare/ BMA som kan tyda referensvärde?
  • Anonym (....)

I ålder 18-40 är referensvärdet 9.7 ng/l. Så ja, din läkare har rätt att det är 10. Var du får 5.6 ifrån förstår jag inte. 

Eftersom du har 5.2ng/l så ligger du inom referansen. 

Det är två olika mätsätt. 

• Cereal Killer
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 16:02:35 följande:

I ålder 18-40 är referensvärdet 9.7 ng/l. Så ja, din läkare har rätt att det är 10. Var du får 5.6 ifrån förstår jag inte. 

Eftersom du har 5.2ng/l så ligger du inom referansen. 

Det är två olika mätsätt. 

Gissar att hela bilden TS tänkt posta kanske inte kom med.

Till TS: varje labb har lite olika sätt att mäta detta. Labbet där du tog provet har mätt detta värde på ett stort antal friska människor, med just den metod de använder, och utifrån det bestämt ett referensvärde. När läkaren meddelat dig var gränsen går så har hen utgått ifrån det aktuella labbets referensvärde. Vad andra labb, som inte använder exakt samma metod, har för referenser har ingen betydelse då de mäter på andra sätt.

Det värde du fått är alltså inte på gränsen till högt, utan helt normalt. Försök att sluta googla och lita på vad din läkare säger. 

Svar på tråden Finns någon läkare/ BMA som kan tyda referensvärde?