• Irkutsk

Betalning av resa

I min familj pågår nu en väldigt het diskussion om betalning av en resa.

Ej gemensam ekonomi men två gemensamma barn

Vår familj,tillsammans med syskon med familj och föräldrar ska åka på semester tillsammans. 
    Föräldrarna kommer att ge en summa pengar till denna resa och vi betalar resterande. Det diskussion handlar om är hur resterande summa ska betalas.

Person 1 menar att det bästa är att dela resterande summa på de vuxna i familjen. Då gåvan inte är personlig utan till familjen

Person 2 menar att, eftersom det är personens föräldrar som ger gåvan, ska Person 1 betala resterande del. Person 2 menar att det är hens pengar.

• Svar på tråden Betalning av resa
  • Anonym (Astrid)

Jag skulle aldrig någonsin orka vara i ett förhållande (med enbart gemensamma barn dessutom!) med en person som är så jäkla snål och småsint. Är man en familj kan man ju inte hålla på och räkna kronor och ören på det där sättet.

Vill båda med på resan? Ja? Då delar ni 50/50 eller procentuellt efter inkomst. Svårare än så behöver det inte vara. 

Oavsett ekonomisk uppdelning måste man ju kunna vara generös mot varandra. Ni är ju ett team och ni bör ju vilja varandra väl. Jag kan inte ens föreställa mig hur den här konversationen ens kan komma upp i ett hälsosamt förhållande.

• Grusibrallan1

Jag tycker att ni borde tänka som en enhet. Sen beror det såklart lite på hur er relation med dem ser ut och därför vill jag inte uttala mig så principfast. så mina alternativ är: 

den vars föräldrar har bidragit Till resan får åka på resan med eventuella barn och kanske betala mer eller kanske t.o.m. allt. Utgår från en ansträngd relation med svärföräldrar. 

Den vars föräldrar har bidragit till resan stannar också hemma för er ekonomi är för ansträngd för att lägga till resten, även om det är snällt att bjuda på en del. 

Den vars föräldrar har bidragit till resan åker ensam/med barn för er ekonomi är för ansträngd för att lägga till resten, även om det är snällt att bjuda på en del. Eventuellt att den som reser betalt allt, eller så delar ni efter förmåga och känsla. 

ni åker och delar på kostnaden för ni har en ekonomi som tillåter det och tycker faktiskt om att spendera tid på dem så det är liksom inte att slösa på de semedterdagar ni har. 

någon av er är, eller kanske båda, vill bara se saker på sitt sätt och därför är det svårt att samarbeta. 

• Anonym (Maria)

Fråga de som gav pengarna om det var tänkt till familjen eller uttalat till Putte och barnbarnen.

Var det till familjen, kan ni sluta tjafsa. Var det till Putte kan ni fortsätta bråka. Eftersom resan först var menad att betalas 50/50 antar jag, kan ju Putte då fundera på det är värt att bråka om några tusenlappar med den han har sex med och som är förälder till hans barn. Om bara Stinas ekonomi påverkas av detta kan det i förlängningen gå ut över barnen. Vill han det? 

• Anonym (H)

Person 1 får strunta i att åka med ?

• Anonym (AS)
    Det är den här typen av individualism som är roten till exakt precis alla samhällsproblem som finns i samtiden. 
  • Anonym (Emse)

Det beror ju helt på hur ekonomin ser ut i övrigt?

Tjänar ni ungefär lika och har enskild ekonomi? Tjänar en av er mycket mer och har ett större sparande?

Om den person som ensam ska betala 15 000 kr är den som också tjänar minst och måste dränera sitt sparkonto eller,

om den person som har minst är den vars föräldrar ger gåvan och den som ska betala 15 000 kr har jättemycket sparat

så skulle ju mitt svar bli väldigt olika utifrån det.

Om A får pengarna av sina föräldrar för att A har jättedålig ekonomi medan sambo B har jättebra ekonomi så är det ju fult av B att vilja dela kostnaden.

• Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2023-09-02 14:59:35 följande:

Märklig grej att bråka om. 

Person 1 är alltså inte det vuxna barnet i familjen? Svärdottern/svärsonen ska alltså betala 15.000 för att få resa med svärföräldrarna? 

Tror ni har djupare problem i relationen än ekonomin.

Det finns ingen svärson / svärdotter , inga svärföräldrar mm. i historien.

Det är nog ingen slump att paret är ogifta , det är stora juridiska skillnader. 
    Blir rätt tramsigt med svär? bla bla i sammanhanget.

Även om många på FL anser tydligen att ett enda samlag gör folk till svär ? osv. 

• Anonym (Emse)
    Anonym (H) skrev 2023-09-02 23:37:04 följande:

Det finns ingen svärson / svärdotter , inga svärföräldrar mm. i historien.

Det är nog ingen slump att paret är ogifta , det är stora juridiska skillnader. 
    Blir rätt tramsigt med svär? bla bla i sammanhanget.

Även om många på FL anser tydligen att ett enda samlag gör folk till svär ? osv. 

Ofta säger man ju så för att underlätta för folk att förstå relationen. Svärmor går fortare att både säga och skriva än min partners mamma.
    Förr när alla gifte sig var det ju en sak men nu när det är lika vanligt att vara ogift så kommer betydelsen av ordet ändra sig ju fler som använder det. Språk är levande och förändras ständigt för att underlätta vid kommunikation,
    Det är ju lite fånigt att man får säga svärmor om man känt varandra i 1 vecka och gift sig, men inte om man varit sambo i 50 år.
  • Anonym (Betty)
    Irkutsk skrev 2023-09-02 13:47:13 följande:
    Betalning av resa

I min familj pågår nu en väldigt het diskussion om betalning av en resa.

Ej gemensam ekonomi men två gemensamma barn

Vår familj,tillsammans med syskon med familj och föräldrar ska åka på semester tillsammans. 
    Föräldrarna kommer att ge en summa pengar till denna resa och vi betalar resterande. Det diskussion handlar om är hur resterande summa ska betalas.

Person 1 menar att det bästa är att dela resterande summa på de vuxna i familjen. Då gåvan inte är personlig utan till familjen

Person 2 menar att, eftersom det är personens föräldrar som ger gåvan, ska Person 1 betala resterande del. Person 2 menar att det är hens pengar.

Men hur kan person nummer 2 ha fått för sig att det är hens pengar när föräldrarna uttryckligen har sagt att det är familjens pengar? 

Detta låter ju dessutom inte riktigt som en resa man helt har bestämt själv inom den egna familjen. Utan det är flera familjer samt föräldrar/svärföräldrar som reser. Så man har fått anpassa sig lite. Kompromissa.

Kanske är det föräldrarna som har dragit ihop denna resa för sina barn, svärbarn och barnbarn. Då är det inte konstigt om de vill vara med och hjälpa familjerna ekonomiskt med resan. Barnen med respektive kanske bara följer med just för att de får ekonomiskt bidrag till resan. 

Hade man inte fått det kanske man aldrig hade velat åka iväg på någon annans arrangerade resa. 

Alltså är det inte konstigt om även partner får ta del av pengarna. Varför skulle partnern annars följa med på en resa som någon annan verkar ha planerat? Personen skulle ju annars kunna lägga sina pengar på sin egna drömresa.

Jag hade blivit riktigt arg om min sambo var så egoistisk. Då hade han fått åka själv med barnen och sina föräldrar och syskon. Så hade jag förklarat för svärisarna hur läget var. Att jag inte har råd med resan nu när jag får stå för min del själv. 

• Anonym (Mi)

Hur hade ni gjort om ni inte fått hjälp med pengar för resan?
    Hade ni inte betalt 50/50 då?
    Om ni skulle ha gjort det då gör ni självklart likadant nu bara att ni nu får betala en mindre summa tack vare penninggåvan.
    Hade ni betalt procentuellt olika dvs att någon skulle betala mer för att den tjänar mer kan ni göra så även nu men att en person ska betala kvarvarande del
    är inte ok, ni är väl en familj, känns snålt av den som föreslog det.

• Anonym (E.)

Men käre värld. Om föräldrarna skänkte dessa pengar i syftet att de skulle gå till en familjeresa, där även de själva (och syskon) skulle vara med, så är det väl klart att det var en skänk till hela den unga familjen? D.v.s. självklart ska inte den andra sambon betala mer. OBS detta gäller om bara dessa två gemensamma barn finns. Om sambo nr 1 har ytterligare barn sedan förr, som ska med, så är det inte lika självklart.

Men om vi nu förutsätter att endast dessa två gemensamma barn finns: jag fattar inte hur folk orkar leva så här!!! Svepningen har inga fickor, och en dag går allt till de gemensamma barnen ändå. Varför behöver man sitta och bevaka var sin penningpung? Vad är ni rädda för? Gift er och ha alla pengar tillsammans! Jag skulle bli TOKIG om jag var tvungen att sitta och räkna på kronor och ören på det där sättet, med min man! 

• Anonym (hafu)
    Fiona M skrev 2023-09-02 16:35:02 följande:

Så barnet till de som betalar resten tycker partnern ska betala hela summan? Varför? 

nej halva
Svar på tråden Betalning av resa