• Anonym (M)

Vilket yrke gör en fysiskt starkast?

Vilket yrke gör en fysiskt stark? Växlare? Svetsare? Jobba med underhåll, typ spårunderhåll? Byggarbetare? 

• Svar på tråden Vilket yrke gör en fysiskt starkast?
  • Anonym (Rent & Snyggt)
    Sk007 skrev 2023-09-02 16:05:41 följande:

Om målet är att lyfta mycket så tror jag att ställningsbyggare eller scenbyggare/roddare är ganska svårslaget.

Säkert. Sen så tycker jag att bära möbler i trånga trapphus är bland det värsta jag varit med om. Hatar det! 
  • Sk007
    Anonym (Rent & Snyggt) skrev 2023-09-02 16:08:04 följande:
    Säkert. Sen så tycker jag att bära möbler i trånga trapphus är bland det värsta jag varit med om. Hatar det! 
    Jag håller med.
    Att behöva lyfta något tungt samtidigt som det fastnar i trappräcken och annat elände är riktigt tråkigt.
  • Anonym (Nachos)

Det är en sak att bli stark av det vardagliga arbetet i jobbet, mer utslitningsrisk och skaderisk för övrigt. En annan sak om jobbet kräver att du är stark när det väl behövs, vilket innebär att det ingår fysisk träning i ditt jobb även om det inte alltid är något du kan förväntas få göra på betald arbetstid, det ska ligg i ditt eget intresse, typ polis, militär, etc.

• Anonym (Ja...)
    Anonym (Städ) skrev 2023-09-02 15:44:16 följande:

Städare blir starka eftersom man bär och lyfter mycket, och överhuvudtaget jobbar med kroppen.

Ja, och dessutom ett jobb som gör att man har svårt att gå upp i vikt. Idealiskt för alla som vill bli smalare.

• Anonym (Prochäkt Manasjer)
    Anonym (Ja...) skrev 2023-09-02 17:08:16 följande:
    Ja, och dessutom ett jobb som gör att man har svårt att gå upp i vikt. Idealiskt för alla som vill bli smalare.
    Vet inte det jag, vår lokalvårdare är rätt rund.
  • fribygg

Jag var fysiskt starkast och smidigast då jag arbetade med mastklättring, man var tvungen att hålla sig i form för att inte skada sig.

• Anonym (Rent & Snyggt)
    Anonym (Prochäkt Manasjer) skrev 2023-09-02 17:09:03 följande:
    Vet inte det jag, vår lokalvårdare är rätt rund.
    Är nog individuellt, men de jag jobbade med som var i bra form hade också mycket trappstäd. Själv så gick jag ner 5-10 kg när jag var som mest aktiv i städbranschen. Hade väldigt bra kondis och var uthållig och rörlig. Jag motionerade även utanför jobbet. De jag jobbat med som var runda hade knappt nån trappstädning, de gick mest och drog en mopp efter sig. 
  • Anonym (Mx)

Som någon nämt tidigare, det finns yrken som bygger styrka på ett bra sätt och det finns yrken som sliter på kroppen i längden.

Yrken där du tränar, polis, militär, PT, brandman bygger kroppen och blir inte destruktivt i längden.

Däremot flyttkarl, ställningsbyggare eller liknande sliter på kroppen.

Bonde är väl däremellan, en bonde sliter.. men uppgifterna är så varierade att man inte sliter kroppen på samma sätt i jobbet.

• Anonym (Fiskbilsgubbe :D)

Där jag bor kommer 2 dagar i veckan en lastbil som säljer fisk. Gubben som jobbar där har helt enorma över och underarmar. Han är typ 50-60, stor och tjock men hans armar ser ut som de saknar fett men är ändå helt enorma och musklerna hoppar liksom under huden på honom så det är helt hypnotiserande att titta på honom med kniven och sina fiskar. Nästan parodisk Göteborgska pratar han med så det vibrerar i hela underlivet.

Jag föreställer mig att han dyker i isvatten i storm nånstans i Arktis, utan flytväst, dödar Kaskeloter och späckhuggare bara med händerna och sin filékniv. Slänger stora kräftburar med en hand från båten flera hundra meter osv.

Ok kanske skall skärpa mig och sluta onanera åt en gammal gubbes armar.  

• Anonym (Städ)
    Anonym (Rent & Snyggt) skrev 2023-09-03 07:00:33 följande:
    Är nog individuellt, men de jag jobbade med som var i bra form hade också mycket trappstäd. Själv så gick jag ner 5-10 kg när jag var som mest aktiv i städbranschen. Hade väldigt bra kondis och var uthållig och rörlig. Jag motionerade även utanför jobbet. De jag jobbat med som var runda hade knappt nån trappstädning, de gick mest och drog en mopp efter sig. 
    Jag har städat i över 35 år, och tränar också varje dag på fritiden. 
  • Anonym (I längden)
    Anonym (Prochäkt Manasjer) skrev 2023-09-02 15:16:12 följande:
    Riktigt stabila "flyttgubbar" också.

Hos en kund förra sommaren hade vi ett djur till hjälpkarl som inte orkade hämta palltrucken igen utan med bara sin kropp lyfte/rubbade en 800 kilos maskin för att få den i rätt läge. Dock låg inte hela vikten där han lyfte men ändå!

Han hade axlar och lår nästan som Jason Momoa, bara kortare.
    Man ska hålla också. Tror inte att han kommer att vara särskilt imponerande i pensionsåldern.

De som blir starkast är de som gör varierade fysiska aktiviteter med varierad belastning. Kan därför tänka mig att bonde som någon nämnde ligger bra till. Finns ju de som håller på 90+.
  • Anonym (M)
    Sk007 skrev 2023-09-02 14:08:42 följande:
    Det beror på hur du jobbar och vilka förutsättningar du har.

Vad menar du med stark? Att lyfta något tungt en gång eller lyfta halvtunga saker många gånger?
    Ja jag menar nog att man orkar lyfta tungt, men också att man har en sorts uthållighet. Så kanske bonde, som nämns längre ner i tråden, är ett sådant jobb.
  • Anonym (M)
    fribygg skrev 2023-09-02 21:51:32 följande:

Jag var fysiskt starkast och smidigast då jag arbetade med mastklättring, man var tvungen att hålla sig i form för att inte skada sig.

Coolt med mastklättring! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Rent & Snyggt) skrev 2023-09-03 07:00:33 följande:
    Mmm kann tänka mig att man får en rejäl uthållighet av att städa.
  • Anonym (M)

Ja intressant att fler tar upp utslitningsrisken. Tänkte inte ens på det, men ni har ju poänger i att om man jobbar med kroppen, sliter man ut den.

• Anonym (M)

Tack för alla svar!

• Anonym (Normal man)

Att köra stora lastbilar utan servo är nog oslagbart för armstyrkan.
    Min morbror var en sådan lasbilschaufför.
    Problemet för dig är att det yrket inte finns längre.
    Alla stora lastbilar har numera servo.

Svar på tråden Vilket yrke gör en fysiskt starkast?