Vilket yrke gör en fysiskt starkast?
Vilket yrke gör en fysiskt stark? Växlare? Svetsare? Jobba med underhåll, typ spårunderhåll? Byggarbetare?
Vilket yrke gör en fysiskt stark? Växlare? Svetsare? Jobba med underhåll, typ spårunderhåll? Byggarbetare?
Om målet är att lyfta mycket så tror jag att ställningsbyggare eller scenbyggare/roddare är ganska svårslaget.
Det är en sak att bli stark av det vardagliga arbetet i jobbet, mer utslitningsrisk och skaderisk för övrigt. En annan sak om jobbet kräver att du är stark när det väl behövs, vilket innebär att det ingår fysisk träning i ditt jobb även om det inte alltid är något du kan förväntas få göra på betald arbetstid, det ska ligg i ditt eget intresse, typ polis, militär, etc.
Städare blir starka eftersom man bär och lyfter mycket, och överhuvudtaget jobbar med kroppen.
Jag var fysiskt starkast och smidigast då jag arbetade med mastklättring, man var tvungen att hålla sig i form för att inte skada sig.
Som någon nämt tidigare, det finns yrken som bygger styrka på ett bra sätt och det finns yrken som sliter på kroppen i längden.
Yrken där du tränar, polis, militär, PT, brandman bygger kroppen och blir inte destruktivt i längden.
Däremot flyttkarl, ställningsbyggare eller liknande sliter på kroppen.
Bonde är väl däremellan, en bonde sliter.. men uppgifterna är så varierade att man inte sliter kroppen på samma sätt i jobbet.
Där jag bor kommer 2 dagar i veckan en lastbil som säljer fisk. Gubben som jobbar där har helt enorma över och underarmar. Han är typ 50-60, stor och tjock men hans armar ser ut som de saknar fett men är ändå helt enorma och musklerna hoppar liksom under huden på honom så det är helt hypnotiserande att titta på honom med kniven och sina fiskar. Nästan parodisk Göteborgska pratar han med så det vibrerar i hela underlivet.
Jag föreställer mig att han dyker i isvatten i storm nånstans i Arktis, utan flytväst, dödar Kaskeloter och späckhuggare bara med händerna och sin filékniv. Slänger stora kräftburar med en hand från båten flera hundra meter osv.
Ok kanske skall skärpa mig och sluta onanera åt en gammal gubbes armar.
Längdskidåkare.
Starka och uthålliga
Jag var fysiskt starkast och smidigast då jag arbetade med mastklättring, man var tvungen att hålla sig i form för att inte skada sig.
Ja intressant att fler tar upp utslitningsrisken. Tänkte inte ens på det, men ni har ju poänger i att om man jobbar med kroppen, sliter man ut den.
Tack för alla svar!
Att köra stora lastbilar utan servo är nog oslagbart för armstyrkan.
Min morbror var en sådan lasbilschaufför.
Problemet för dig är att det yrket inte finns längre.
Alla stora lastbilar har numera servo.