• Anonym (Lite orolig)

    Bebis står på tå, ena benet

    Hej,

    Jag har aldrig skapat en tråd innan, men skulle behöva lite hjälp/stöd.

    Min son är 8 månader, han har tidigare stått med bägge fötterna/hälarna i marken när vi hållit honom vid armhålorna. Men nu står han på tå och böjer fram knäet på ena benet, alltid samma ben.

    Vi har varit i kontakt med vc via telefonsamta och hon tyckte att han såg ?lite slappare? ut på ena benet, men inte helt slapp. Vi fick en läkartid nu på onsdag, men tankarna bara snurrar nu. Vad kan det bero på? 


    Han får inte ont om jag känner/klämmer, man kan ?tvinga? ner bägge hälarna i marken och han säger inte emot, men efter en kort stund drar han upp samma fot på tå igen.

    Har ni varit med om något liknande? Gick det över? Vad berodde det på?

    Med vänliga hälsningar,
    en hönsmamma 

  • Svar på tråden Bebis står på tå, ena benet
  • Anonym (Ida)

    Tror säkert inte det är nån fara. Kanske bara nåt han gör? Har själv varit nojig för allt möjligt under alla mina småbarns år. Min pojke blinkade med ögonen och sa aj. Det visade sig bara vara nåt han hade för sig.
    Men jag förstår din oro. Bra du kollar upp det! Han kanske har svårt stödja på benet av nån anledning.

  • Anonym (Lite orolig)
    Anonym (Ida) skrev 2023-09-02 23:07:05 följande:

    Tror säkert inte det är nån fara. Kanske bara nåt han gör? Har själv varit nojig för allt möjligt under alla mina småbarns år. Min pojke blinkade med ögonen och sa aj. Det visade sig bara vara nåt han hade för sig.
    Men jag förstår din oro. Bra du kollar upp det! Han kanske har svårt stödja på benet av nån anledning.


    Tack för svar!
    Jag hade nog inte varit orolig om han alltid hade gjort så - men just att han börjat med det från ingenstans? Samtidigt verkar det som att alla andra barn kryper och ålar, vissa går runt möbler vid hans ålder, men det gör ju inte han? Jag har även ett syskon som är väldigt sjukt, vilket givetvis spär på min oro..

    förhoppningsvis har du rätt, att det inte är någon större fara, kanske att han behöver stretcha ena hälsenan eller liknande? Antar att det bara är att hålla ut tills på onsdag..
  • Anonym (Ida)

    Åh förstår din oro. Har också haft mycket oro och är själv jättenojig. Håller med men barn kan få för sig.
    Mina barn kröp och gick jättesent! 
    Bra att du kollar upp det. 
    Berätta gärna hur det går. 

  • Anonym (Lite orolig)
    Anonym (Ida) skrev 2023-09-04 15:16:01 följande:

    Åh förstår din oro. Har också haft mycket oro och är själv jättenojig. Håller med men barn kan få för sig.
    Mina barn kröp och gick jättesent! 
    Bra att du kollar upp det. 
    Berätta gärna hur det går. 


    Jag var aldrig speciellt nojig innan jag fick barn, men jisses vad dessa små liven kan förändra ens tankesätt! 

    Jag gick jättesent också, men min man gick ovanligt tidigt - så det kan ju vara så att han följer mina fotspår, haha..

    Jag uppdaterar på onsdag hur det gått, tack igen för dina varma ord :)
  • Anonym (K)

    Det är inte ovanligt att barn gör så..står eller går på tå...
    Har nåt med balansen att göra.
    Det kan även bero på för korta hälsenor.

    I vissa fall kan det vara tecken på något neurologiskt men då brukar det även finnas andra symtom.

    Det är väl jättebra att ni kollar upp det...men ville bara skriva att det inte är ovanligt (är förskollärare...sett måååååååånga barn i mina dar)

  • RaYzLeR

    Tågång kan förekomma hos autister. Jag gick på tå som liten och gör det fortfarande ibland trots att jag är 40+ Skrattande

    Jag har Asperger.

  • Anonym (på tå)

    Det är inte så ovanligt att barn går på tå (även utan att ha autism eller asperger). Min morbror, hans barn och barnbarn har alla gått på tå. De gick som vanligt sedan när det kom igång lite mer. Absolut ingen fara i de allra flesta fall. 

  • Anonym (Ida)
    Anonym (Lite orolig) skrev 2023-09-04 16:08:41 följande:
    Jag var aldrig speciellt nojig innan jag fick barn, men jisses vad dessa små liven kan förändra ens tankesätt! 

    Jag gick jättesent också, men min man gick ovanligt tidigt - så det kan ju vara så att han följer mina fotspår, haha..

    Jag uppdaterar på onsdag hur det gått, tack igen för dina varma ord :)

    samma här. var inte alls nojig innan jag fick barn. Nu är det en ständig oro för minsta grej. 


    vad bra att du fått fler svar här nu!

  • Anonym (Lite orolig)
    Anonym (K) skrev 2023-09-04 16:17:56 följande:

    Det är inte ovanligt att barn gör så..står eller går på tå...
    Har nåt med balansen att göra.
    Det kan även bero på för korta hälsenor.

    I vissa fall kan det vara tecken på något neurologiskt men då brukar det även finnas andra symtom.

    Det är väl jättebra att ni kollar upp det...men ville bara skriva att det inte är ovanligt (är förskollärare...sett måååååååånga barn i mina dar)


    det som oroar mig är väl att han bara gör det på ena benet.. tack snälla för dina lugnande ord, jag hoppas ju att det inte ska vara någon fara - alternativt att han bara behöver stretchas :)
  • Anonym (Lite orolig)
    RaYzLeR skrev 2023-09-04 16:50:50 följande:

    Tågång kan förekomma hos autister. Jag gick på tå som liten och gör det fortfarande ibland trots att jag är 40+  // Skrattande

    Jag har Asperger.


    Hej!

    Jo, det har jag koll på - dock är det ju enbart ett av många tecken, även barn utan autism kan gå på tå :) Det som oroar mig är väl att han bara gör det med en fot och inte båda.. 

    Tack för din input!
  • Anonym (Lite orolig)
    Anonym (på tå) skrev 2023-09-04 17:42:41 följande:

    Det är inte så ovanligt att barn går på tå (även utan att ha autism eller asperger). Min morbror, hans barn och barnbarn har alla gått på tå. De gick som vanligt sedan när det kom igång lite mer. Absolut ingen fara i de allra flesta fall. 


    Jag är väl inte så orolig för autism egentligen, men att det skulle vara något allvarligare just då han inte står på tå ?symmetriskt?.. 

    Tycker själv att han är väldigt med, bra ögonkontakt, jollrar massor, nyfiken och social, handlar snarare om en oro för att han kanske utvecklar asymmetri i musklerna och därefter får men av det? Men vi får besked på onsdag, bara att hålla ut tills dess.

    Tack för dina lugnande ord, det uppskattas!
  • Anonym (Lite orolig)

    Uppdatering:

    Läkaren testade att ställa honom, kände och klämde - helt plötsligt står han inte på tå? Hon sa att det är vanligt innan de hittar sin balans, men att han är symmetrisk och jämn i styrka - hon tyckte inte det fanns minsta lilla att oroa sig för, han verkar vara en fullt normal bebis, välutvecklade fallreflexer och en väldigt pratglad och social bebis.

    sån himla lättnad!

  • Anonym (Ida)
    Anonym (Lite orolig) skrev 2023-09-06 19:16:13 följande:

    Uppdatering:

    Läkaren testade att ställa honom, kände och klämde - helt plötsligt står han inte på tå? Hon sa att det är vanligt innan de hittar sin balans, men att han är symmetrisk och jämn i styrka - hon tyckte inte det fanns minsta lilla att oroa sig för, han verkar vara en fullt normal bebis, välutvecklade fallreflexer och en väldigt pratglad och social bebis.

    sån himla lättnad!


    Åh vad skönt!!
Svar på tråden Bebis står på tå, ena benet