• Anonym (Anonym)

Hypertyreos?

Hej 
    I februari blev jag väldigt väldigt trött bara sådär. Fick även ont utanpå halsen. Man kollade sköldkörteln och sa att värdena var bra men T4 i lägre referensområdet. Hade även en del TPO-antikroppar. Fick Levaxin.

Tog först 25 mikrogram, men ökade till 50 mikrogram sen. Värdena var bra sa läkaren, TSH var lite pressat och T4 i mitten. Skulle ta nya prover om ett halvår. 

Började känna mig orolig, har fått flera eksem på händerna vilket jag aldrig haft förut, irriterad, hjärtklappning och trött igen. Försökte säga detta men ingen lyssnade. Menade bara att är man trött så är man. Bytte vårdcentral. Nu har jag tagit nya prover igen, dock innan ett halvår.

TSH låg på 0,22, enligt referensvärdet ska det ligga på över 0,40. T4 18. Allrså är TSH väldigt nedpressat. 

Har jag fått hypertyreos nu istället?

Ska prata med läkaren men ville ändå fråga er här. 

• Svar på tråden Hypertyreos?
  • Anonym (kerb)

googla hashimotos sjukdom

stå på dig

försök få kontakt med en endokrinolog. VC kan inget.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (kerb) skrev 2023-09-05 07:54:43 följande:

googla hashimotos sjukdom

stå på dig

försök få kontakt med en endokrinolog. VC kan inget.

Har hört talas om det där och funderat på det då jag hade TPO-antikroppar. Ska försöka.

Har sänkt dosen och börjat ta 25 mikrogram igen. Vet att det är dumt att mixtra själv men jag vågar inte ta så mycket Levaxin. Inte när det var så lågt. 
  • Agda90

Dina symtom kan vara allergisk reaktion på levaxinet. Det är inget läkare burkar lyssna på dock. 

Du har inte angivit referens för T4 men om jag minns rätt så är 18 inom övre referensgruppen. Att du sänkte levaxinet till 25 är ingen fara då ditt TSH är relativt pressat och t4 relativt högt. Pressat tsh är ingen fara men spannet är ju ganska stort och 0,22 kanske inte är där just du ska ligga. 

När det gäller Hashimotos så kommer du inte få bukt på det med levaxin. Det behandlar man bäst med kost. Antikroppar angriper sköldkörteln och kommer att fortsätta tills de har ihjäl den. Men du kan bromsa det genom att sluta tillföra livsmedel som skapar inflammationer.

Kolla upp autoimunaprotokollet (AIP kost) och Paleo. Det är en stor omställning men den är värd det!! Många har fått bra resultat genom att deras antikroppar går ner väldigt fint. När TPO går ner får kroppen en chans att läka och återhämta sig. 
    Hyper lär du inte ha blivit snarare att din hypo är felmedicinerad.  

Din trötthet kan vara symtom på sköldkörtel relaterad sjukdom. Du kan ha näringsbrister som gör att du är trött. Järn och  D-vitamin brist kan orsaka enorma tröttheter. Optimalt ska värdet på d-vitamin ligga runt 100. Har man tagit prover på dig gällande näringsbrister? Med tanke på att du sa till läkaren att du är väldigt trött borde de ha kollat upp olika näringsbrister. 

Jag har själv hypo och Hashimotos (bland annat) sedan många år och har fått läsa på själv för att förstå vad som händer med mig. 

Svar på tråden Hypertyreos?