Ny som timvik på förskola. Känner mig osäker
Jag är i 20-årsåldern och saknar utbildning. Fick jobb som timvikarie på kommunens förskolor för ett par veckor sedan. Mycket har gått bra men det är vissa moment som jag känner mig väldigt osäker kring och inte riktigt vet hur jag ska hantera.
Jag tycker att jobbet verkar kul och givande, men samtidigt är jag rädd att jag har begått ett misstag och helt enkelt inte är lämplig för jobbet. Jag är varken världens mest sociala person när det kommer till nya människor (tvärtom, jag har antagligen nån form av social fobi) eller en naturbegåvning med barn. Jag försöker anstränga mig men är rädd att det märks på mig att jag är nervös/obekväm och att jag helt enkelt inte ska vara "tillräckligt" på arbetsplatsen. Jag vill liksom inte känna att jag blir en börda för ordinarie personal.
Det jag har svårast för är det här med att sätta gränser och veta hur jag ska hantera barn som bråkar, inte lyssnar osv. Jag är väl lite vek när det kommer till detta och samtidigt vet jag helt enkelt inte hur man ska hantera det, för ingen har lärt mig och jag har inte erfarenhet av det. Jag har försökt kolla på personalen och vissa kan ju verkligen ryta ifrån och bli arga, men jag vet inte ens om jag som vikarie "får" eller "borde" göra det. Ofta är jag ju på helt nya förskolor och då känner ju inte barnen mig heller.
Jag hoppas på att kunna få det här att fungera då jag ser många fördelar med jobbet men jag har börjat få ångest över detta och bli rädd för att jobbet helt enkelt inte passar mig.
Ni som har erfarenhet av förskolejobb: Vad har ni för tips till mig? Låter det som att jobbet inte passar mig eller lär man sig med tid? Vad har ni för tips på hur jag kan hantera gränssättning, bråk, barn som inte lyssnar, är högljudda osv?