• Anonym (Ledsen)

Vill flytta isär, men inte råd?

Vill flytta isär från min sambo. Han beter sig överlag riktigt illa, är totalt respektlös mot mig och det enda som betyder något är hans tankar, åsikter och vad han vill göra. Jag ska bara anpassa mig efter minsta lilla. Även när jag jobbar. Det går upp och ner i perioder, men jag orkar faktiskt inte mer. Jag vill verkligen flytta isär.

Men, jag har inte råd att köpa något eget. Jag har inte stått i bostadskö på jättelänge. Vi har barn tillsammans och jag är därför beroende av att hitta något som är i närheten så att jag kan ha mitt barn varannan vecka. Och vi bor i en relativt dyr kommun. Det måste ju varit fler som varit i samma sits eller som sitter på kloka råd..

• Svar på tråden Vill flytta isär, men inte råd?
  • Anonym (förtur)

tillägg: en del privata bostadsbolag kan också flytta upp dig i kön om det finns barn och är angeläget. Man måste dock ha sin ekonomi i ordning och kunna betala sin hyra regelbundet.

• Anonym (behov går först)

Nuvarande bostad, hyr ni eller äger ni?

Enligt sambolagen kan du ju kräva hälften av värdet om det är ägt, eventuellt att du är den som får behålla bostaden.

Hyreskontrakt kan du också ta över... 

Dags att kontakta en advokat?

• Anonym (Tess)

Finns alltid flera privata uthyrare. 

Regga dig på blocket bostad.

• Xlr8
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-06 11:48:31 följande:
    Vill flytta isär, men inte råd?

Vill flytta isär från min sambo. Han beter sig överlag riktigt illa, är totalt respektlös mot mig och det enda som betyder något är hans tankar, åsikter och vad han vill göra. Jag ska bara anpassa mig efter minsta lilla. Även när jag jobbar. Det går upp och ner i perioder, men jag orkar faktiskt inte mer. Jag vill verkligen flytta isär.

Men, jag har inte råd att köpa något eget. Jag har inte stått i bostadskö på jättelänge. Vi har barn tillsammans och jag är därför beroende av att hitta något som är i närheten så att jag kan ha mitt barn varannan vecka. Och vi bor i en relativt dyr kommun. Det måste ju varit fler som varit i samma sits eller som sitter på kloka råd..

Börja ta ansvar för din ekonomi omedelbart. 
    Skaffa isk å fonder, crypto eller betala av lån. 
    Om du inte får/(slipper betala*) minst 5%, då gör du ngt fel. 
    *lån

Säg upp alla trams abonnemang mm.
    Spar tid, pengar och laga bättre mat utan halvfabrikat och glöm take away.
    Sälj det du ej behöver, jag slängde ut en massa saker på tradera, istället för att dra det på tippen.
    Hade förväntat mig att på sin höjd få en hundring för allt, fick över 4 tusen....

Du är vuxen och har barn, så minimum på tre månadslöner bör finns tillgängligt på isk eller liknande. Helst en årslön.

Du har sålt ut din självständigt för att ha råd att leva ett liv du annars ej kunnat finansierat. 
    Nu tråkigt nog får du betala, dessutom med saftig ränta. 

Hoppas att du löser det snabbt och att du kan få tillbaka din självständigt snabbaste möjligt 
  • Anonym (Tanke)

Ett tips till alla som lever i relationer där de ibland funderar på att lämna men skakar bort tanken pga dålig ekonomi eller svårt med bostad,

Ställ dig i bostadskö nu. Från tanke till beslut kan det ibland ta lång tid. Det är en förhållandevis liten avgift om året för att känna sig trygg om något händer. Jag äger min egen bostad men står ändå i kö ifall ifall livet förändrar sig, tex jag blir sjuk o mister jobbet och behöver en hyreslägenhet. 

Det finns dessutom många bostadsbolag som har sina egna köer som tex ikano. Goggla vad för hyresvärdar det finns i din kommun och anmäl dig i deras köer med.

• Anonym (Liv)

Anonym behov går först.

Det är inte så enkelt att hon kan kräva hälften av värdet eller få lägenheten om den är ägd.

Om den är belånad ska först lånet räknas av, därefter kan de dela på värdet och mannen då köpa ut henne, mot att det faktiskt inte finns några papper skrivna om att hon inte har rätt till något.
    Om den är värd vi säger 3 miljoner och lån på 2 miljoner så finns det alltså 1 miljon kvar att dela på och så skatt på det.

Om hon ska ta över behöver hon köpa ut mannen på samma sätt som han köper ut henne.

Men vi vet ju inte vad de har skrivit på för papper när de flyttade in, men jag ville bara säga att hälften av värdet är alltid när lån osv räknats bort.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Liv) skrev 2023-09-06 18:10:09 följande:

Anonym behov går först.

Det är inte så enkelt att hon kan kräva hälften av värdet eller få lägenheten om den är ägd.

Om den är belånad ska först lånet räknas av, därefter kan de dela på värdet och mannen då köpa ut henne, mot att det faktiskt inte finns några papper skrivna om att hon inte har rätt till något.
    Om den är värd vi säger 3 miljoner och lån på 2 miljoner så finns det alltså 1 miljon kvar att dela på och så skatt på det.

Om hon ska ta över behöver hon köpa ut mannen på samma sätt som han köper ut henne.

Men vi vet ju inte vad de har skrivit på för papper när de flyttade in, men jag ville bara säga att hälften av värdet är alltid när lån osv räknats bort.

Jo, det är ju lite så situation är tyvärr.. Han ägar mycket större del då han redan hade bott här ett tag när vi flyttade ihop. Visst har jag lite pengar jag ska kunna få ut, men det är inget man kommer långt på, speciellt inte med endast en inkomst heller..
  • Anonym (Ledsen)

Då det inte går att svara alla enskilda så får jag sammanfatta mig någorlunda här. Täck för många tips, hyra privat skrämmer mig lite, vad kollar man efter och hur vet man att man inte blir lurad tex?

Jag är faktiskt (mot statistiken) den som tjänar mest i relationen, och har en väldigt ordnad ekonomi, den enda onödiga kostnad jag har är Spotify, och nu inser jag väl mer och mer att jag sparat in så mycket det går omedvetet under en längre tid. Jag har ett sparande och lite pengar jag borde kunna få ut, men sånt tar ju tid. Och allt som allt så kommer jag inte riktigt någon vart på det när jag dessutom bara har en lön. Jag skulle inte ha problem att ha råd med något i en annan kommun, men med hänsyn för barn, förskola z skola så behöver jag vara nära. Och jag sitter ju inte i en akut situation, han beter sig riktigt illa, och får mig att känna mig värdelös, men det är allt. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-08 20:51:57 följande:

Då det inte går att svara alla enskilda så får jag sammanfatta mig någorlunda här. Täck för många tips, hyra privat skrämmer mig lite, vad kollar man efter och hur vet man att man inte blir lurad tex?

Privata hyresvärdar är alltså inte privatpersoner utan t ex egenföretagare eller andra mindre företag. Prata med hyresgäster som redan bor där du tänkt dig t ex eller försök se om de äger en eller flera hus. Flera hus tyder direkt på något mer pålitligt (även om det inte alltid är en garanti). Se om det finns recensioner online osv, eller om de nämns i sociala medier. Man googlar bara på företagets namn och ser vad som kommer upp.
  • Anonym (Liv)

Ts jag hyr av en privat hyresvärd som är större än den kommunala hyresvärden. Privat hyresvärd betyder bara att det inte ägs av kommunen.
    Många privata hyresvärdar är stora bolag och många av dem har inte samma kösystem som de kommunala har. Min värd tex har inget system med köpoäng utan alla som söker har samma chans att få den så länge man uppfyller deras kriterier.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Liv) skrev 2023-09-08 22:14:47 följande:

Ts jag hyr av en privat hyresvärd som är större än den kommunala hyresvärden. Privat hyresvärd betyder bara att det inte ägs av kommunen.
    Många privata hyresvärdar är stora bolag och många av dem har inte samma kösystem som de kommunala har. Min värd tex har inget system med köpoäng utan alla som söker har samma chans att få den så länge man uppfyller deras kriterier.

Aha! Tack! Det visste jag inte ens att det fanns! Känns ju lite mer positivt då!
Svar på tråden Vill flytta isär, men inte råd?