Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-06 11:48:31 följande:
Vill flytta isär, men inte råd?
Vill flytta isär från min sambo. Han beter sig överlag riktigt illa, är totalt respektlös mot mig och det enda som betyder något är hans tankar, åsikter och vad han vill göra. Jag ska bara anpassa mig efter minsta lilla. Även när jag jobbar. Det går upp och ner i perioder, men jag orkar faktiskt inte mer. Jag vill verkligen flytta isär.
Men, jag har inte råd att köpa något eget. Jag har inte stått i bostadskö på jättelänge. Vi har barn tillsammans och jag är därför beroende av att hitta något som är i närheten så att jag kan ha mitt barn varannan vecka. Och vi bor i en relativt dyr kommun. Det måste ju varit fler som varit i samma sits eller som sitter på kloka råd..
Börja ta ansvar för din ekonomi omedelbart.
Skaffa isk å fonder, crypto eller betala av lån.
Om du inte får/(slipper betala*) minst 5%, då gör du ngt fel.
*lån
Säg upp alla trams abonnemang mm.
Spar tid, pengar och laga bättre mat utan halvfabrikat och glöm take away.
Sälj det du ej behöver, jag slängde ut en massa saker på tradera, istället för att dra det på tippen.
Hade förväntat mig att på sin höjd få en hundring för allt, fick över 4 tusen....
Du är vuxen och har barn, så minimum på tre månadslöner bör finns tillgängligt på isk eller liknande. Helst en årslön.
Du har sålt ut din självständigt för att ha råd att leva ett liv du annars ej kunnat finansierat.
Nu tråkigt nog får du betala, dessutom med saftig ränta.
Hoppas att du löser det snabbt och att du kan få tillbaka din självständigt snabbaste möjligt