• Anonym (Sömn)

    Behöver hjälp med läggning av 9 åring och 6 åring

    Hamnat i en dum sits. Har en 9 åring å 6 åring. 
    6 åringen sov tidigare i sin säng. 9 åringen har vi haft i sängen för han har varit rädd.
    För några månader sedan sov min man uppe pga snarkning å sjukdom. Sonen valde då att sova med honom. Efter ett tag frågade dottern om hon kunde sova hos mig. Tänkte det var nån dag bara men här står vi nu med samma upplägg. 
    Men jag vill få in dem i deras egna rum nu. Pratat med dem om detta å det blir bara gråt. 
    Men nu vill jag få lite rutiner på läggningen å det blir inte riktigt det.

    Vet inte hur jag ska göra riktigt. Tar gärna emot tips.

  • Svar på tråden Behöver hjälp med läggning av 9 åring och 6 åring
  • Anonym (Mamma)

    9-åringen kan få ligga och läsa innan läggningen och att någon förälder tittar till honom ibland. Naturligtvis kan han få sova med en nattlampa om han är rädd för mörkret och ni pratar säkert redan med honom om att mörkret är helt ofarligt, det finns bara ni hemma osv.

    6-åringen har klarat sig tidigare så det borde bli ett mindre problem. Det verkar mer ha blivit en vana att sova med dig, så förklara att det var en period men att det nu är dags att sova i egen säng igen. Ge lite extra föräldratid innan läggningen och gör som ni har gjort förut med hennes läggning.

    Sådana här saker är en sak man pratar med barn om men man diskuterar inte. Ert ord som vuxna gäller, gråt eller inte. Fundera dock gärna på varför barnen ska sova i sina rum igen. Stör pojken eller pappan varandra? Stör du eller dottern varandra? Ska du och pappan fortsätta med skilda sovrum? Många saker att fundera på.

  • Bjoer

    Ignorera gråten. Då menar jag inte att du ska vara känslokall. Bara att gråt och skrik inte ska avgöra beslutet. Annars kommer du aldrig komma nånvart för de lär sig rätt snabbt (har reda gjort, antar jag?) att de kan få sin vilja igenom med gråt och skrik.

  • Anonym (mamma c)

    De kanske kan sova i samma rum? Då blir det inte så ensamt. Då går du eller din man in och läser en saga, nattar osv. Kanske sängarna kan stå huvud mot huvud mot ett hörn t ex så kommer de nära varandra. 

    De flesta människor trivs att sova med någon, barn är inget undantag. 

  • Anonym (Jenny)

    Ett tips är att fixa till deras sängar och rum lite. Ett nytt sett lakan med deras favoritfärger och -motiv, kanske en ljusslinga och arrangera gosedjuren snyggt. Behöver inte vara stora eller dyra förändringar, men så att det känns nytt och fint. En riktigt speciell plats för dem att sova på.

    Ett annat tips är att börja prata om övernattningar. Att de kan bjuda in en kompis eller själva sova över hos en kusin tex. Fokus blir då inte på att de ska sova utan er utan att de ska få ha ett kul äventyr.

    Annars så tror jag att det är bäst att först etablera läggningen och att de somnar i sina egna sängar och först senare ta itu med att de kommer över till er under natten (om de ens kommer att göra det). 

Svar på tråden Behöver hjälp med läggning av 9 åring och 6 åring