• Anonym (NoSleep0)

Kan inte sova när jag ska upp tidigt

Har ett problem som börjar bli väldigt jobbigt.

När jag vet att jag ska upp tidigt dagen därpå, så kan jag ALDRIG sova den natten. 

Med tidigt menar jag före kl.07. Är van vid att oftast gå upp runt 9-10 eftersom jag vanligtvis jobbar eftermiddag och kvällstid, men ibland behöver jag upp tidigare och det är ett elände att inte kunna sova då. Vissa tillfällen kan jag somna hyfsat snabbt, men vaknar efter bara ett par timmar och kan inte somna om. Andra gånger ligger jag vaken till kanske 04 innan jag lyckas slumra till. 

Någon som känner igen sig? Varför blir det så? Detta gäller bara när jag ska upp tidigt, sover som en stock alla andra nätter. 

• Svar på tråden Kan inte sova när jag ska upp tidigt
  • Emiz

Tror din kropp är van vid dina sovtider. Lägger du dig samma tid som vanligt när du ska upp tidigt. I så fall tror jag att det beror på att din kropp slappnar av när du vet att du inte ska upp före 9-10 och blir spänd när du ska upp tidigt.

Lägger du dig tidigare när du ska upp tidigt kan det bero på att du inte är tillräckligt trött. Men jag tror mest på det första att kroppen inte slappnar av. Är det ofta du behöver gå upp tidigt då?

• Anonym (Hmm)

Jag hade samma sak ifjol när jag två dagar i veckan behövde gå upp tidigt, det var som att jag dels låg på spänn på kvällarna, "nu måste jag sova" liksom. Inte nog med att jag alltid somnade för sent så vaknade jag ofta mitt i natten också. Bedrövligt...

I år har jag ett annat schema med fyra dagar då jag måste upp tidigt och det funkar mycket bättre, jag har lättare för att somna och sover hittills lite bättre också. Jag skulle råda dig till att testa att kliva upp tidigt fler dagar i veckan, funkade det för mig så kanske för dig också.

• Tow2Mater

Ja visst blir det så. Stiger normalt upp vid 6. Men måste jag ibland upp vid 4.30 for att tex åka nånstans, så kan man ju inte sova bra. Vaknar var 30e minut eller så genom natten när man val lyckas somna.

Svar på tråden Kan inte sova när jag ska upp tidigt