• Anonym (TS)

Så less på bakteriell vaginos...

Hej! 
    Har lidit av bakteriell vaginos till och från i åtta år. Fick behandling med antibiotika efter jag försökt med vagi-c och andra receptfria preparat under flera år, men det återkom. Läste då att vagi-c endast maskar symptomen och man behöver antibiotika. Fick detta och symptomen försvann under ett par månader innan de åter kom. Behandlade med en kur antibiotika igen och blev av med besvären under en längre tid. Tog ut min spiral för snart ett år sedan och fick då tillbaka min mens. Nu får jag illaluktande underliv efter varje mens. Har provat med vagi-c, vernivia, multi gym, mjölksyretabletter och allt möjligt. Men symptomen återkommer efter varje mens. 
    Har haft fast partner under dessa år, kör med kondom för att slippa onödig störning i floran och har sex max en gång per månad. I slutet av varje mens börjar underlivet klia. Får köra med svampmedel och andra preparat för att återställa floran. Oftast funkar multigym i vaginan, svampmedel på blygsläpparna och xylocain för att slippa klådan. 

Har provat strunta i alla preparat i flera månader  då jag tänkt att jag behandlat för mycket men det slutar med att lukten blir så påtaglig att jag får huvudvärk av att känna lukten själv hela dagarna. Stinker när man ska gå på toaletten.

Hur fan blir man av med detta EN GÅNG FÖR ALLA!? Är så jävla less på att ständigt ha ett illaluktande underliv.
  • Svar på tråden Så less på bakteriell vaginos...
  • Anonym (M)

Fyfan vad jobbigt :( kan bara tipsa om några saker, kanske har du redan testat dem.

Tvätta underlivet noga fast med intimolja. Ta rikligt och skölj bara lätt efteråt. Se till att underlivet är helt torrt innan du tar på underkläder. Byt trosor varje dag. Vid mens, använd inte tampong använd binda och byt ofta. Efter avslutad mens ta då lactal balans, kissa och tvätta dig efter sex med intimoljan. Kanske ej tål kondomerna? Tvätta inte underlivet onödigt ofta, raka inte om du gör det utan trimma istället, lufta ditt underliv så ofta det går. Sov till exempel utan trosor bara med pyjamas, eller utan trosor med tights eller mjukis. Be om att få utskrivet några uttag antibiotika den vagitorien som heter något på D tror jag. Börja med en kur och all egen vård sedan utvärdera. Annars sök vård och säg de får fixa detta herregud. Hoppas det blir bra snart!❤️

• Anonym (BV)

ja, usch vet hur jobbigt det är med återkommande BV. Det som har hjälpt för mig är att inte använda tighta byxor eller leggings för det blir för instängt då. Använder mest byxor i linnetyg som luftar bra och blir inte fuktigt på samma sätt som andra material. Jag byter också trosor så fort jag blir det minsta svettig, så brukar byta på morgonen, runt lunch och innan läggdags. Och ofta sover jag utan trosor. Jag använder bara menskopp under mensen och det har verkligen hjälpt förebygga BV som kommer efter mensen. Tror att mensskydd och tamponger gör min BV värre. Undviker tvål i underlivet. Har också använt vitamin C med probiotika ibland för att balansera floran, en produkt som heter Flora Power. 
    hoppas något funkar för dig! 

• Anonym (Borsyra)

Haft det en gång när jag var ung. Kom till en äldre gynekolog med utländsk bakgrund och utbildning. Han skrev ut borsyralösning som man skulle skölja med enligt ett schema. Det försvann och har aldrig kommit tillbaka. Kan vara värt att fråga om nästa gång du besöker din gynekolog?

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2023-09-09 01:58:55 följande:

Fyfan vad jobbigt :( kan bara tipsa om några saker, kanske har du redan testat dem.

Tvätta underlivet noga fast med intimolja. Ta rikligt och skölj bara lätt efteråt. Se till att underlivet är helt torrt innan du tar på underkläder. Byt trosor varje dag. Vid mens, använd inte tampong använd binda och byt ofta. Efter avslutad mens ta då lactal balans, kissa och tvätta dig efter sex med intimoljan. Kanske ej tål kondomerna? Tvätta inte underlivet onödigt ofta, raka inte om du gör det utan trimma istället, lufta ditt underliv så ofta det går. Sov till exempel utan trosor bara med pyjamas, eller utan trosor med tights eller mjukis. Be om att få utskrivet några uttag antibiotika den vagitorien som heter något på D tror jag. Börja med en kur och all egen vård sedan utvärdera. Annars sök vård och säg de får fixa detta herregud. Hoppas det blir bra snart!❤️

Jag tvättar med intimolja och rakar mig inte. Sover alltid naken och använder endast bomullstrosor. Sedan jag tog ut spiralen har jag endast använt binda och inte tampong, känns obekvämt då jag inte haft mens på många år... :/

Jag har fått utskrivet Donaxyl som man ska använda en vecka och sedan Dalacin som ska användas ytterligare en vecka. Haft samma behandling tidigare som gjort att jag haft uppehåll ett par månader. 
    Anonym (BV) skrev 2023-09-09 02:32:24 följande:

ja, usch vet hur jobbigt det är med återkommande BV. Det som har hjälpt för mig är att inte använda tighta byxor eller leggings för det blir för instängt då. Använder mest byxor i linnetyg som luftar bra och blir inte fuktigt på samma sätt som andra material. Jag byter också trosor så fort jag blir det minsta svettig, så brukar byta på morgonen, runt lunch och innan läggdags. Och ofta sover jag utan trosor. Jag använder bara menskopp under mensen och det har verkligen hjälpt förebygga BV som kommer efter mensen. Tror att mensskydd och tamponger gör min BV värre. Undviker tvål i underlivet. Har också använt vitamin C med probiotika ibland för att balansera floran, en produkt som heter Flora Power. 
    hoppas något funkar för dig! 

Ska absolut testa menskopp. Jag ogillar "mjuka" byxor då jag är lite tjock över magen och vill ha byxor som "håller in" lite. Men kanske inte har något val än att skaffa byltsigare byxor.
    Anonym (Borsyra) skrev 2023-09-09 11:23:58 följande:

Haft det en gång när jag var ung. Kom till en äldre gynekolog med utländsk bakgrund och utbildning. Han skrev ut borsyralösning som man skulle skölja med enligt ett schema. Det försvann och har aldrig kommit tillbaka. Kan vara värt att fråga om nästa gång du besöker din gynekolog?

Absolut något jag ska efterfråga!
Svar på tråden Så less på bakteriell vaginos...