• Anonym (Psykiskt nedbruten)

Psykisk misshandel

Hur tar man sig ifrån. hur avslutar man ett förhållande under omständigheterna med psykisk misshandel? När barn är inblandade. Hur tar jag mig loss? När det inte går att resonera eller komma överens. När det känns som att prata med ett barn?

• Svar på tråden Psykisk misshandel
  • Anonym (L)

Man slutar försöka resonera med personen och lämnar ändå. 

Ta hjälp av familj, vänner, kvinnojour, sociala myndigheter etc. men blanda inte in partnern förrän du har en färdig plan och kan lämna. 

• Anonym (Vera)

Du måste bestämma hur du vill göra och genomföra det oavsett vad han säger. Du har ansvar för dig och dina barn, vad ditt blivande ex tycker och tänker spelar ingen roll. Stålsätt dig och låtsas att du är gjord av teflon, allt han säger rinner av. 

Ditt liv kommer bli så mycket bättre bara du orkar ta dig över det här hindret 

• Jårdi

Du har redan fått bra tips här i tråden! stå fast vid ditt beslut oavsett vad han säger och ta hjälp av din omgivning. Du kommer må så mycket bättre sen. lycka till! 

• Anonym (Psykiskt nedbruten)

Tack! Jag vet ju ändå att jag måste stå på mig men det är så himla svårt. har jag rätt att lämna lägenheten vi båda står på så han får betala? Finns massor såna praktiska saker ju. Hur blir det med barnet? Också så besviken på mig själv som fastnat såhär.. att jag inte såg tecknen tidigare.

• Anonym (Petra)

En till här som levt med psykisk misshandel. Som att prata med ett barn. Jag fattar inte heller hur man kunde fastna i det. Men tänker man efter då förstår man ändå varför. Har inga praktiska råd. Det går att separera men det är alltid svårt. Önskar dig lycka till!

• Jårdi

Jag hade ringt Kvinnojouren för att få stöttning kring praktiska frågor, de brukar vara vana att hantera det. 

Svar på tråden Psykisk misshandel