• Anonym (Lena)

Problem med gaser

Jag har stora problem med gaser och får ingen hjälp av vården. Jag vågar inte längre träffa någon utanför familjen så det påverkar hela mitt liv det här. Har ändrat kosten och testat allt jag kunnat hitta på apoteken mot gasbildande men ingenting tycks hjälpa.

Jag fiser och pruttar konstant och kan inte hålla tillbaka så börjar misstänka att ringmuskeln är slapp. Gjort en koloskopi men allt såg normalt ut. Jag börjar misströsta och tro att jag kommer behöva ha det så här nu resten av livet. Är det någon vänlig själ som vet hur jag kan bli av med det här och hur jag ska få vården att ta mig på allvar så vore jag evigt tacksam.
    Hälsn. Lena

• Svar på tråden Problem med gaser
  • Anonym (S)
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-11 12:40:14 följande:

Hur gör jag för att svara någon enskilt?
    Läkare- Jag har gjort en koloskopi och fick då veta att jag inte har IBS. Jag är inte glutenintolerant eller laktosintolerant heller tydligen. 
    Proviva hjälper inte och jag har ändrat kosten men där kan jag bli bättre. 

Kan man verkligen se det med koloskopi? Brukar inte IBS vara en sista utväg när man gjort alla undersökningar och ändå inte hittar något? 

jag skulle ha testat att följa fodmap. har själv fått konstaterat IBS nyligen, och har precis gått på ett ?program? baserat på fodmap för att få reda på vad jag kan och inte kan äta.

• Agda90
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-11 12:40:14 följande:

Hur gör jag för att svara någon enskilt?
    Läkare- Jag har gjort en koloskopi och fick då veta att jag inte har IBS. Jag är inte glutenintolerant eller laktosintolerant heller tydligen. 
    Proviva hjälper inte och jag har ändrat kosten men där kan jag bli bättre. 

Hur har du fått svar på att du INTE är laktosintolerant? Det finns nämligen inga prover man kan ta för något sådant, endast uteslutningsmetoden. 

Vad gäller glutenintolerans, 30% av alla som får veta att de inte är glutenintolerant är faktiskt det ändå.

Du kan vara histaminintolerant eller inte tåla lektiner. Men det har inte den vanliga vården någon koll på utan det får man leta efter på annat håll. 

Du skriver att du har ändrat kosten, hur har du ändrat den då?
    Jag upplever att kost med spannmål och socker är rena döden för mina tarmar. Likaså chashewnötter (gasbildandet blir enormt då) 

Det finns väldigt mycket man kan göra själv för att förbättra sin hälsa som vården inte befattar sig med. 
  • Anonym (Fia)

Jag är en sådan person som absolut inte tål gluten men får inget utslag på celiaki-tester. Däremot mår magen bra utan gluten eller med en del gluten i kombination med glutentabletter.

Agda90 skrev 2023-09-11 16:08:47 följande:
    Hur har du fått svar på att du INTE är laktosintolerant? Det finns nämligen inga prover man kan ta för något sådant, endast uteslutningsmetoden. 

Vad gäller glutenintolerans, 30% av alla som får veta att de inte är glutenintolerant är faktiskt det ändå.

Du kan vara histaminintolerant eller inte tåla lektiner. Men det har inte den vanliga vården någon koll på utan det får man leta efter på annat håll. 

Du skriver att du har ändrat kosten, hur har du ändrat den då?
    Jag upplever att kost med spannmål och socker är rena döden för mina tarmar. Likaså chashewnötter (gasbildandet blir enormt då) 

Det finns väldigt mycket man kan göra själv för att förbättra sin hälsa som vården inte befattar sig med. 
  • Goneril

Läkare har svarat i tråden,  du har blivit undersökt men du har inte kommit tillrätta med detta socialt handikappande problem. I mitt förra hemland, Tyskland, talade man mera öppet om problem i den nedre regionen; dels var det noga med toalettgåendet och det respekterades i hög grad, lugn och ro skulle iakttas, aldrig stress. Man talade om livsmedel att undvika, bönor, ärter, baljväxter överhuvudtaget om de inte var kokta. Alltför fet mat skulle man undvika, likaså för mycket sötsaker. Hellre flera mindre måltider än "brakmåltider", (No pun intended).Surkålsrätter var min fasa, men då sa tyskarna att man skulle dricka en liten Underberg efteråt för matsmältningens skull och för att inte gå runt "und furzen"                                                                                                         Den har hög alkoholhalt, så dylikt talar man inte om i Sverige, men nog hjälpte det alltid, magen lugnade sig på en gång. Nån gång kan det vara acceptabelt, men i vardagslag funkar det inte förstås, med arbete och bilkörning, man kan ju inte gå runt onykter." Blähsucht" heter åkomman.            Tyskarna ser lite annorlunda på detta, de är inte så moraliserande kring alkohol.

Du kan även söka på www.thelancet.uk, "Flatulence". Något matnyttigt kanske du hittar. Jag är flerspråkig så jag kollar lite utanför landets gränser, alla möjliga åkommor.

• Agda90
    Goneril skrev 2023-09-11 18:12:38 följande:

Läkare har svarat i tråden,  du har blivit undersökt men du har inte kommit tillrätta med detta socialt handikappande problem. I mitt förra hemland, Tyskland, talade man mera öppet om problem i den nedre regionen; dels var det noga med toalettgåendet och det respekterades i hög grad, lugn och ro skulle iakttas, aldrig stress. Man talade om livsmedel att undvika, bönor, ärter, baljväxter överhuvudtaget om de inte var kokta. Alltför fet mat skulle man undvika, likaså för mycket sötsaker. Hellre flera mindre måltider än "brakmåltider", (No pun intended).Surkålsrätter var min fasa, men då sa tyskarna att man skulle dricka en liten Underberg efteråt för matsmältningens skull och för att inte gå runt "und furzen"                                                                                                         Den har hög alkoholhalt, så dylikt talar man inte om i Sverige, men nog hjälpte det alltid, magen lugnade sig på en gång. Nån gång kan det vara acceptabelt, men i vardagslag funkar det inte förstås, med arbete och bilkörning, man kan ju inte gå runt onykter." Blähsucht" heter åkomman.            Tyskarna ser lite annorlunda på detta, de är inte så moraliserande kring alkohol.

Du kan även söka på www.thelancet.uk, "Flatulence". Något matnyttigt kanske du hittar. Jag är flerspråkig så jag kollar lite utanför landets gränser, alla möjliga åkommor.

Vården i Tyskland fungerar inte som i Sverige. I Tyskland arbetar man mer med alternativ medicin. I Sverige fördömer den vanliga vården alternativ medicin. Så det är inte konstigt att man får bättre hjälp där än här.
  • Anonym (Lena)

Tack alla vänliga som har svarat. Jag har inte förstått hur man svarar var och en.
    Efter min koloskopi fick jag höra att allting såg normalt ut och att han inte tror att jag har IBS som jag själv misstänkt så länge. Men nu menar ni alltså att det inte går att se? Då blir jag naturligtvis konfunderad och börjar tänka att det kanske är det jag har ändå trots allt, för min problematik är något utöver det normala. Mina gaser är ljudliga och luktar nåt fruktansvärt ungefär som ruttna ägg. Jag har svårt att hålla igen så det blir påtagligt jobbigt att vara i sociala sammanhang

• Anonym (Experiment)
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-12 16:10:04 följande:

Tack alla vänliga som har svarat. Jag har inte förstått hur man svarar var och en.
    Efter min koloskopi fick jag höra att allting såg normalt ut och att han inte tror att jag har IBS som jag själv misstänkt så länge. Men nu menar ni alltså att det inte går att se? Då blir jag naturligtvis konfunderad och börjar tänka att det kanske är det jag har ändå trots allt, för min problematik är något utöver det normala. Mina gaser är ljudliga och luktar nåt fruktansvärt ungefär som ruttna ägg. Jag har svårt att hålla igen så det blir påtagligt jobbigt att vara i sociala sammanhang

Testa att äta en extremt skonsam och begränsad diet ett par veckor (typ ris, zucchini och kokt kyckling) och se om du kan se någon förändring till det bättre. Introducera sedan ett livsmedel i taget ett par dagar i rad för att se hur du reagerar på det - var särskilt uppmärksam på mejeriprodukter, gluten, bönor, kålväxter, feta rätter, kaffe och annat som irriterar många.

Reagerar du på något så uteslut det ur din diet igen tills symptomen försvinner och testa sedan en gång till för att vara helt säker på att det inte var något annat som låg bakom reaktionen. För en kostdagbok så att du säkert kan följa vad du har ätit flera dagar tillbaka i tiden. Du kommer att få en lista över livsmedel som funkar för dig, som du bör undvika och som du bara äter ibland.

Kontakta gärna en dietist för att göra det säkert, men du lär inte utveckla några bristsjukdomar under den begränsade tid som du äter en mycket restriktiv diet. Visar det sig däremot att du under längre tid vill utesluta stora grupper livsmedel så är det absolut värdefullt att få input av en dietist.
  • Anonym (Lena)

Tack för svar. Jag har diabetes och är överviktig så på grund av det behöver jag tänka på vad jag äter och jag följer inga dieter. Jag rör inte på mig tillräckligt och det är nog en bidragande orsak till mina gasproblem, men jag har lite svårt att gå. Jag har bokat en ny tid hos läkare och hoppas jag blir tagen på allvar den här gången

• Räkan77
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-14 23:19:22 följande:

Tack för svar. Jag har diabetes och är överviktig så på grund av det behöver jag tänka på vad jag äter och jag följer inga dieter. Jag rör inte på mig tillräckligt och det är nog en bidragande orsak till mina gasproblem, men jag har lite svårt att gå. Jag har bokat en ny tid hos läkare och hoppas jag blir tagen på allvar den här gången

Då låter det som att ett besök hos en dietist är ett bra första steg. Övervikt och diabetes är ju ingen bra kombo, så att gå ner i vikt låter som prio ett. Förhoppningsvis leder det även till att dina tarmproblem minskar, för att vara orörlig är som sagt inte bra för tarmen.
  • Agda90
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-14 23:19:22 följande:

Du tillhör en patient kategori som måste ta tag i sitt liv. Du har diabetes skriver du, typ 2 eller typ 1? 
    Du skriver själv att du är överviktig och inte rör på dig. Vad ska läkaren göra åt det? Det är ju DU som måste ta tag i de bitarna!!

Kosten är A och O här - både för gaserna och din diabetes och din vikt!
    Om du kan gå 500 m så är det bättre än 0!
  • Anonym (Lena)

Jag har svårt att gå snabbt och länge utan att få ont så det är inte enkelt för mig att ta mig ut på promenader ens en gång, men tro mig jag försöker! Jag har ändrat kosten efter min diabetes och rör mig i den mån jag har förmåga till, men gaserna upphör inte. Jag är över 60 år och är väl för gammal för att tas på alvar inom vården. Jag ska träffa läkaren idag så får vi se 
    Väl mött/Lena

• Anonym (Nejje)

Jag funderar på det här med bakteriesammansättningen i tarmen. Det finns behandling där man får tarmbakterier antingen via kapslar man sväljer eller rektalt. 

Och steg ett är ju att börja röra på dig. Är man stillasittande påverkas tarmfunktionen rätt mycket, är min erfarenhet. Skulle en motionscykel vara en möjlig start? 

• Anonym (Experiment)
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-15 14:11:46 följande:

Jag har svårt att gå snabbt och länge utan att få ont så det är inte enkelt för mig att ta mig ut på promenader ens en gång, men tro mig jag försöker! Jag har ändrat kosten efter min diabetes och rör mig i den mån jag har förmåga till, men gaserna upphör inte. Jag är över 60 år och är väl för gammal för att tas på alvar inom vården. Jag ska träffa läkaren idag så får vi se 
    Väl mött/Lena

Lycka till hos läkaren idag! Som diabetiker så borde du kunna få en remiss till en dietist så be din läkare om det. Jag tror att det kommer att vara den bästa vägen att gå för att komma tillrätta med ditt problem. Eller i alla fall ett bra första steg. Ta också upp att du tror att det kan vara ett problem med ringmuskeln och fråga om läkaren tror att det är något som ni bör utreda mer. Håll inte tillbaka när du beskriver hur stort detta problemet är för dig - läkaren behöver få veta precis hur jobbigt det är så försök inte vara tapper. För mig är det bra att skriva ner mina symtom och mina frågor innan så att jag inte glömmer något eller fegar ur när jag väl är hos läkaren.
    Håller tummarna att det går bra för dig!
  • Anonym (M)

Gluten syns inte på koloskopi utan i så fall gastroskopi. Men man brukar börja med blodprov, dock är inte det tillförlitligt. Får du ingen hjälp så skulle du kunna utesluta, börja med en sak i taget, laktos, sen gluten. Har inte läst hela tråden så kanske upprepar nånting här. 

• Agda90

60 är ingen ålder! Du är ju ung!
    Men du är kvinna och vi kvinnor har det svårare när det kommer till vården tyvärr.

Jag brukar ha med min man när jag känner att jag inte orkar kriga själv.

Svar på tråden Problem med gaser