Anonym (Lena) skrev 2023-09-12 16:10:04 följande:
Tack alla vänliga som har svarat. Jag har inte förstått hur man svarar var och en.
Efter min koloskopi fick jag höra att allting såg normalt ut och att han inte tror att jag har IBS som jag själv misstänkt så länge. Men nu menar ni alltså att det inte går att se? Då blir jag naturligtvis konfunderad och börjar tänka att det kanske är det jag har ändå trots allt, för min problematik är något utöver det normala. Mina gaser är ljudliga och luktar nåt fruktansvärt ungefär som ruttna ägg. Jag har svårt att hålla igen så det blir påtagligt jobbigt att vara i sociala sammanhang
Testa att äta en extremt skonsam och begränsad diet ett par veckor (typ ris, zucchini och kokt kyckling) och se om du kan se någon förändring till det bättre. Introducera sedan ett livsmedel i taget ett par dagar i rad för att se hur du reagerar på det - var särskilt uppmärksam på mejeriprodukter, gluten, bönor, kålväxter, feta rätter, kaffe och annat som irriterar många.
Reagerar du på något så uteslut det ur din diet igen tills symptomen försvinner och testa sedan en gång till för att vara helt säker på att det inte var något annat som låg bakom reaktionen. För en kostdagbok så att du säkert kan följa vad du har ätit flera dagar tillbaka i tiden. Du kommer att få en lista över livsmedel som funkar för dig, som du bör undvika och som du bara äter ibland.
Kontakta gärna en dietist för att göra det säkert, men du lär inte utveckla några bristsjukdomar under den begränsade tid som du äter en mycket restriktiv diet. Visar det sig däremot att du under längre tid vill utesluta stora grupper livsmedel så är det absolut värdefullt att få input av en dietist.