• Anonym (?)

Separera med barn, jobba kväll/varannan helg

Funderar på separation.. men jag jobbar schema med varannan helg/ många kvällar osv. 
    när jag jobbar helg så jobbar jag från måndag till måndag med bara en ledig dag, långa dagar och långa kvällar, vilket är slitsamt och då behöver jag min återhämtning nästkommande helg för att orka jobba som jag gör. 

Skulle jag separera skulle jag ha barnen själv varannan vecka då jag inte jobbar dessa slitsamma veckor, vilket skulle göra att jag aldrig får min återhämtning. Alltså som, tex träffa en kompis, gå på bio, få liten egentid och ta hand om mig själv Osv. Ingen chans för att återhämta mig. Barnen är 1år samt 3 år och kräver därför mycket när man tar hand om dom eftersom dom inte är självständiga än på något vis. 

Hur har ni löst det som jobbar så här? Kan ju knappast vara ensam om detta? 

• Svar på tråden Separera med barn, jobba kväll/varannan helg
  • Anonym (A)

Antingen får du stå ut några år, byta jobb/schema eller helt enkelt ha barnen mindre än varannan vecka. 

• Anonym (kämpa lite)

Man kanske inte ska separera med så små barn så länge man inte är sambo med en idiot. Och är man sambo med en idiot så vill man väl inte att hen ska ha barnen ensam halva tiden ändå...

Fattar inte hur folk kan skaffa barn och sen ångra sina relationer så himla snabbt, kämpa lite för sjutton! 

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2023-09-10 13:02:06 följande:

Antingen får du stå ut några år, byta jobb/schema eller helt enkelt ha barnen mindre än varannan vecka. 

Har ganska nyligen börjat på jobbet så att byta jobb känns inte aktuellt , inte heller ha barnen mindre. 
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2023-09-10 13:04:53 följande:
    Har ganska nyligen börjat på jobbet så att byta jobb känns inte aktuellt , inte heller ha barnen mindre. 
    Är inte barnen viktigare än jobbet? Ändra arbetstider om du kan, eller börja söka efter en tjänst med bättre arbetstider. 
    Eller så pratar du och din partner med varann och försöker lösa vad det är som inte är bra! 
    Att ha så små barn är tufft för de flesta, man måste vårda sin relation. Vad har ni gjort för att förbättra det som inte är bra? 
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2023-09-10 13:04:53 följande:
    Då återstår att stå ut.
    Kanske kan du tänka dig att byta jobb om något år eller två. 

Egentiden med en 1-åring och en 3-åring är begränsad om du inte vill slösa bort din barnvecka med barnvakt - men i så fall är det bättre de är hos sin andra förälder när du går på bio.
    Annars är det ett par timmar efter att de somnat på kvällen som är din återhämtning. 
  • Drottningen1970

Varannan vecka rekommenderas dessutom inte för ettåringar så det kan du nog glömma om du sätter dina barns välmående först.

• Anonym (Vårdanställd mamma)

Du får göra som de flesta andra. Löser situationen så det blir bäst för barnen i första hand. Att jobba mer när man har barnen och mindre på sin barnvecka är verklighet för mängder av föräldrar med tider som du har. Det låter inte jättesnyggt att vilja vara ledig på barnfri när barnen är så små. Deras behov av dig borde styra.
    Du har rätt att gå ner i tid, kanske skulle det underlätta.
    Ditt problem är inte direkt unikt men folk löser det med andra föräldern, övrig familj, lägre sysselsättningnstid, schemaläggning efter barnveckor osv. 

• Anonym (Vårdanställd mamma)
    Anonym (Vårdanställd mamma) skrev 2023-09-10 13:20:30 följande:

Du får göra som de flesta andra.
     Att jobba mer när man har barnen och mindre på sin barnvecka är verklighet för mängder av föräldrar med tider som du har.

Edit: Jobba MINDRE när man har barnen och MER när det inte är barnvecka är verklighet för mängder av föräldrar med tider som du har. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vårdanställd mamma) skrev 2023-09-10 13:20:30 följande:

Du får göra som de flesta andra. Löser situationen så det blir bäst för barnen i första hand. Att jobba mer när man har barnen och mindre på sin barnvecka är verklighet för mängder av föräldrar med tider som du har. Det låter inte jättesnyggt att vilja vara ledig på barnfri när barnen är så små. Deras behov av dig borde styra.
    Du har rätt att gå ner i tid, kanske skulle det underlätta.
    Ditt problem är inte direkt unikt men folk löser det med andra föräldern, övrig familj, lägre sysselsättningnstid, schemaläggning efter barnveckor osv. 

Jag sätter självklart mina barn först. och det låter inte snyggt att vilja va barnfri, men varenda småbarnsförälder behöver nog det för att orka och må bra i längden, alla har behov av egentid och få ta hand om sig själv. Det tycker ja inte man ska skämmas för. Med min lön behöver jag hundra procent, kvällar , helger. Så av dessa svar jag fått så antar jag att en separation inte är möjlig. 
  • Anonym (?)
    Drottningen1970 skrev 2023-09-10 13:17:59 följande:

Varannan vecka rekommenderas dessutom inte för ettåringar så det kan du nog glömma om du sätter dina barns välmående först.

Okej, jag frågar liksom här i tråden hur man ska lägga upp det. Det är väl självklart att mitt barns välmående går först. Då vill jag hellre få tips på hur man lägger upp det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2023-09-10 13:11:30 följande:
    Då återstår att stå ut.
    Kanske kan du tänka dig att byta jobb om något år eller två. 

Egentiden med en 1-åring och en 3-åring är begränsad om du inte vill slösa bort din barnvecka med barnvakt - men i så fall är det bättre de är hos sin andra förälder när du går på bio.
    Annars är det ett par timmar efter att de somnat på kvällen som är din återhämtning. 
    Ja, då får jag stå ut. Jag vill Inte slösa bort min barnvecka med barnvakt. Men för att jag också ska kunna va den bästa mamman för mina barn behöver även jag få andas emellanåt, och få ha ett socialt liv med vänner osv. 
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2023-09-10 13:07:10 följande:
    Är inte barnen viktigare än jobbet? Ändra arbetstider om du kan, eller börja söka efter en tjänst med bättre arbetstider. 
    Eller så pratar du och din partner med varann och försöker lösa vad det är som inte är bra! 
    Att ha så små barn är tufft för de flesta, man måste vårda sin relation. Vad har ni gjort för att förbättra det som inte är bra? 
    Vi har försökt, och fortsätter försöka. Det har inte blivit bättre, därför har tanken slagit mig. Men mina barn går självklart först, därför har jag heller inte separerat Än Utan försökt att lösa detta. 
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2023-09-10 13:39:43 följande:
    Okej, jag frågar liksom här i tråden hur man ska lägga upp det. Det är väl självklart att mitt barns välmående går först. Då vill jag hellre få tips på hur man lägger upp det. 

Finns nog inget upplägg som innebär att barnen bor varannan vecka och att du ska kunna jobba som du gör. Ettåringen måste bo på ETT ställe. Så om du vägrar byta jobb så får det ju då bli hos pappa. Om du byter jobb kan treåringen bo varannan vecka, och ettåringen antingen hos dig eller pappa på heltid.

Egentid varje vecka är det få föräldrar som får även om de är två, med en ett och en treåring i hushållet.
    självklart kan man byta även ett nytt jobb om livet kräver det.

• Yllop

Du vill inte byta jobb.
    Eller gå ner i tid.
    Eller ha barnen mindre.

Hur mycket egentid har du nu?

• Anonym (Schema)
    Anonym (?) skrev 2023-09-10 13:39:43 följande:
    För så små barn är schema 2-2-3 vanligt. Googla. 
  • hurtänktedunu

Vad är orsaken till att  du vill separera? Finns det någon annan lösning? Att ha så små barn är riktigt slitigt. Tänker om det är småbarnslivet som påverkar och det kanske inte är kört.
    Annars så är det nog helt enkelt så att du får bita i det sura äpplet och inte få så mycket återhämtning som du skulle önska under några år. Livet ändras ju rätt drastiskt när man får barn. Jag har knappt någon återhämtning alls och då är vi ändå två vuxna men tre barn. Dock äldre än dina men med massa aktiviteter och grejer. Det är en fas i livet tänker jag. 
    Och en ettåring är det som andra sagt inte rekommenderat att ha varannan vecka. Men om du jobbar 6 dagar så har du en dag återhämtning utan barn den veckan. Tänker om du kanske kan ändra lite så du jobbar 5 dagar istället den veckan och kanske jobbar 5 dagar veckan du har barnen med. Skulle det gå?

• Agda90

Så små barn brukar man inte rekommendera med varannan vecka boende utan 2-3 dagar åt gången. 

Svar på tråden Separera med barn, jobba kväll/varannan helg