• Anonym (Adhd)

    Adhd-medicin

    Hej. Jag har ADD och har nyligen fått börja med adhd-medicin. Jag har alltid haft en hjärna som går på högvarv, vilket har gett mig en inre stress och konstant ångest. Min ångest ger uttryck i att jag har ett konstant tryck över bröstet som nästan alltid är där, svårt att varva ner, svårt att andas då jag alltid tar korta andetag om jag inte tänker på att andas normalt så det känns som att jag aldrig får tillräckligt med syre. Min läkare sa att han inte ville ge mig medicin mot ångesten då han trodde att adhd-medicinen skulle hjälpa mot det och att den blir som att man lägger ett lock på den där inre stressen. Men när jag googlade på ångest och adhd-medicin så fick jag upp detta: "Läkemedel som innehåller metylfenidat och lisdexamfetamin, till exempel Concerta och Elvanse, kan ge psykiska biverkningar varav ångest är en av dem".
     
    Ni som tar adhd-medicin, hur har ni upplevt det, har er ångest blivit bättre eller sämre? Jag vill absolut inte ha mer ångest än vad jag redan har... 
  • Svar på tråden Adhd-medicin
  • Freddie K

    Jag äter Elvanse och har ganska svår ångest, men jag har aldrig kopplat det till det. 


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (f)

    Äter Concerta, fick extra ångest med insättningen men det gick över. Låg dos.

  • Anonym (ADD)

    Jag tar Atomoxetin det är inte centralstimulerande. Jag kunde sluta med narkotikaklassade ångestdämpande när jag började med den. Slutade på eget bevåg för de behövdes helt enkelt inte. 

Svar på tråden Adhd-medicin