• Tomas Svensson

    Tradera fråga

    Har lagt ut en grej på Tradera, min första. En presumtiv köpare kontaktar mig och undrar om det går att komma förbi och hämta. Vi synkar plats. Min fråga är hur jag kan säkerställa att personen inte hävdar att hen inte har fått prylen i efterhand. Jag tar ogärna med en advokat eller notarius publicus. Med andra ord, vad är en medelväg till att inte verka helparanoid?

  • Svar på tråden Tradera fråga
  • Anonym (Love)

    Va? 


    Det är ju bara att personen betalar på plats, via mobilen? 

  • Fjäril kär

    Se till att sköta affären på Tradera . Hen måste buda eller köpa enligt pris. 

    Jag har haft köpare på min egen ort och hämta går bra men vi har skött köpet/betalning via Tradera . Då finns det dokumenterat att affären är genomförd . 

  • Tomas Svensson

    Jag tänkte absolut se till att betalningen sker via Tradera, men jag lurar på om personen tvärnekar till att ha erhållit varan.

  • Fjäril kär
    Tomas Svensson skrev 2023-09-14 14:15:38 följande:

    Jag tänkte absolut se till att betalningen sker via Tradera, men jag lurar på om personen tvärnekar till att ha erhållit varan.


    Hur hade du tänkt om du sålt varan på Blocket eller Facebook marketplace?  
  • Anonym (?)
    Tomas Svensson skrev 2023-09-14 13:54:35 följande:
    Tradera fråga

    Har lagt ut en grej på Tradera, min första. En presumtiv köpare kontaktar mig och undrar om det går att komma förbi och hämta. Vi synkar plats. Min fråga är hur jag kan säkerställa att personen inte hävdar att hen inte har fått prylen i efterhand. Jag tar ogärna med en advokat eller notarius publicus. Med andra ord, vad är en medelväg till att inte verka helparanoid?


    Medelvägen och de normala är att köparen Swishar, betalar via Tradera eller kontant och du ger prylen.

    Vill du verka paranod skriv ett kvitto i två ex, mottagit och betalt, samt att ni skriver under.
  • Anonym (..)
    Tomas Svensson skrev 2023-09-14 14:15:38 följande:

    Jag tänkte absolut se till att betalningen sker via Tradera, men jag lurar på om personen tvärnekar till att ha erhållit varan.


    vad menar du? Om personen vill komma och hämta så ska den ju ha prylen? 

    Den kan väl inte neka till att ha fått varan om denne kommer och hämtar den. ta foto då när du lämnar över grejen? 
  • Tomas Svensson
    Anonym (..) skrev 2023-09-14 17:53:41 följande:
    vad menar du? Om personen vill komma och hämta så ska den ju ha prylen? 

    Den kan väl inte neka till att ha fått varan om denne kommer och hämtar den. ta foto då när du lämnar över grejen? 
    Det var nog det jag ville komma till. Bra lösning.
Svar på tråden Tradera fråga